Klassiek op de Gentse Feesten 2022: Gentse Vleugels

De Gentse Feesten, editie 2022, zijn voorbij. Na twee coronajaren stond er geen rem op de feestvierders, die vooral ’s avonds massaal de stad introkken. De Gentse Feesten zijn een groot volksfeest en tegelijkertijd een tiendaags cultuurfestival waar vrijwel alle genres van muziek en theater aan bod komen. Uniek in Europa, want vele optredens van vaak bekende artiesten op de grote pleinen zijn helemaal gratis.

In de luwte van het feestgedruis vinden er ook vele klassieke concerten plaats. Koren, kleine ensembles, pianorecitals, kamermuziek, liederavonden etc. Ziehier een greep uit de tientallen klassieke concerten en recitals. Kleine impressies van zeven concerten. Twee concerten in de protestantse Rabotkerk, twee concerten op bijzondere locaties, twee pianorecitals in de Miry concertzaal en als buitenbeentje een optreden van Bulgaarse a capella zang in de Sint Jacobskerk.

Gentse vleugels

De Gentse vleugels zijn een traditie van pianorecitals die na twee coronajaren in de Gentse Feesten weer tot leven komt in de prachtige Miryzaal van het Gentse conservatorium. Internationale klasse op het podium. Ik ging luisteren naar de Franse Fanny Azzuro op 19 juli en de Russische Dina Ivanova op 22 juli. Azzuro stond al op de podia van Carnegie Hall en la Roque d’Antheron. Ivanova was de publiekslieveling op het Lisztconcours 2017 in Utrecht.

Op 19 juli was het in de stad meer dan veertig graden. De bloedhete woestijnwind heeft het publiek naar de koele concertzaal gelokt. Wat een verademing, zie je iedereen in het rode pluche denken. Ik ken de vrouw die naast me komt zitten, ze lacht me toe als de engel van de annunciatie. Dan komt pianiste Fanny Azzuro op en verrek! Het klopt nog ook, de engel had gelijk want ze heeft een bolle buik. Nooit heb ik een hoogzwangere vrouw een pianorecital horen spelen.

Azzuro speelt preludes van Rachmaninov die ze vorig jaar op cd heeft gezet onder de titel Landscapes of the soul. Bedwelmende romantiek die je meevoert naar de diepten van de Russische ziel. Al van bij de eerste prelude, de bekendste (op. 3 nr. 2), valt me iets op. Qua tempo mankt het soms wat. Dromerig en poëtisch, dat wel. Rachmaninovs heimwee naar zijn vaderland, nadat hij de revolutie van 1917 ontvluchtte. Geen wortels, geen standvastigheid.

Dan staat ze recht na de eerste reeks preludes. Met die bolle buik wordt alles duidelijk. Wellicht trapt de bijna baby er vrolijk op los. Alhoewel Azzuro ons een diepzinnig Russisch landschap voorspiegelt, blijft er een licht onbehaaglijk gevoel. Met het applaus na de laatste prelude moet ze het gevoeld hebben, het bisnummer is voor mijn baby. Fanny Azzuro kondigt haar bisnummer aan, Kinderszenen van Schumann. De bijna-baby is eindelijk ingedommeld. Daarna vraagt ze “si nous avons encore un peu de temps…”. Na de ingetogen preludes van Rachmaninov en de kinderlijke Schumann, kan het feest eindelijk beginnen: Rapsody in blue! Met Gerschwin blijven we in Amerika, maar keren de melancholie de rug toe. Iedereen happy, zelfs de baby in de prelude van zijn leven.

Dina Ivanova is een jonge Russische pianiste die furore maakte op het Liszt concours in Utrecht in 2017. Op het programma staat Grieg, Debussy, Scarlatti en Schumann. Variatie genoeg om haar talent te ontdekken. Wanneer ik haar na het concert zie, zeg ik haar dat ik geen woorden heb. Maar ik moet wel, als recensent. Het is de Slavische overgave waarmee deze schitterende pianiste de zaal inpakt en ons meesleept, die ik me nog lang zal herinneren. Eén met het klavier, ze streelt, ze omarmt haar piano, ze smeekt, ze vecht, ze bijt in het klavier. Wat een passie, wat een schwung! Als ik mijn ogen sluit hoor ik de jonge Martha Argerich. Ze schiet haar muzikale pijlen in de harten van elk van ons.

Debussy’s Jardin sous la pluie miste wellicht wat “jeu perlé”, maar in Schumanns Carnaval klonk de ziel van de getormenteerde componist helemaal. Soms frenetiek, soms lankmoedig, voorbode van de manisch-depressieve buien die Schumann ten gronde zullen richten. Hoe zeldzaam is dit, niet alleen in mijn eigen luisterleven, ook voor iedere luisteraar vanavond in deze zaal. Ivanova is een banale Russische naam, maar met Dina ervoor krijg je een godsgeschenk.

Solorecital Fanny Azzuro

  • WIE: Fanny Azzuro [piano]
  • WAT: Gentse Feesten: Fanny Azzuro
  • WAAR: MIRY
  • WANNEER: dinsdag 19 juli 2022 om 20:00

Solorecital Dina Ivanova

  • WIE: Dina Ivanova [piano]
  • WAT: Gentse Feesten: Dina Ivanova
  • WAAR: MIRY
  • WANNEER: vrijdag 21 juli 2022 om 20:00

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: