Klassiek op de Gentse Feesten 2022: Protestantse Rabotkerk

De Gentse Feesten, editie 2022, zijn voorbij. Na twee coronajaren stond er geen rem op de feestvierders, die vooral ’s avonds massaal de stad introkken. De Gentse Feesten zijn een groot volksfeest en tegelijkertijd een tiendaags cultuurfestival waar vrijwel alle genres van muziek en theater aan bod komen. Uniek in Europa, want vele optredens van vaak bekende artiesten op de grote pleinen zijn helemaal gratis.

In de luwte van het feestgedruis vinden er ook vele klassieke concerten plaats. Koren, kleine ensembles, pianorecitals, kamermuziek, liederavonden etc. Ziehier een greep uit de tientallen klassieke concerten en recitals. Kleine impressies van zeven concerten. Twee concerten in de protestantse Rabotkerk, twee concerten op bijzondere locaties, twee pianorecitals in de Miry concertzaal en als buitenbeentje een optreden van Bulgaarse a capella zang in de Sint Jacobskerk.

Protestantse Rabotkerk: Schumann Liederavond

De protestantse rabotkerk is een sober gebedshuis waar alleen de glasramen herinneren aan Gods nabijheid. Witte muren die ons tot inkeer brengen. Op 16 juli staan liederen van Robert en Clara Schumann op het programma. Van Robert de cyclus Frauenliebe und Leben en van Clara de Sechs Lieder op.13. Sopraan Jolien De Gendt zingt met Elisaveta Vasileva aan de piano. De gulle akoestiek van deze kale kerk is moeilijk te verenigen met de intimiteit van de liederen, maar toch brengt de zangeres het er qua stemvoering, frasering, articulatie in die omstandigheden wonderwel van af.

Jolien De Gendt is een coloratuursopraan, een sopraan met bravoure, gemaakt voor belcanto, om de frazen en de klanken te laten rollen in een zaal. Een sprankelende stem, zinderend vibrato. Zit er niet te veel glans op, denk ik. Blinkt deze stem niet te veel voor deze intieme liederen ? Toch klinkt de subtiele weemoed in de stem van De Gendt door. Met een fluisterende dictie geeft ze de gedichten van Heine en Rückert pakkend weer. Je ziet dat ze niet alleen zingt maar ook met haar intense blik meeleeft met de tekst. Pianiste Vasileva is haar houvast in de grote gevoelens in de liedcyclus. Subtiele toets, perfecte timing, ze is de stille kracht achter de stem van De Gendt. Sopraan Jolien De Gendt is trouwens niet zomaar een sopraan. Ook bij dit recital was ze last minute invaller. In haar hele carrière sprong ze al meer in dan dat ze zelf gepland stond. Dat geeft haar recital nog extra glans.

Protestantse Rabotkerk: Solorecital Anton Skakun [viool]

De volgende avond ben ik in dezelfde kerk voor een solorecital van de Oekraiense violist Anton Skakun. Werk voor solo viool van Bach, Paganini en Ysaye. Als violist weet ik wat dat betekent. In de solosonates van Bach is de viool niet alleen een melodieinstrument. Een doorwrochte polyfone partituur waarin de violist meer dubbelgrepen dan enkele noten speelt. Orgel spelen op de viool. Skakun levert een stevige en gedegen interpretatie.

Paganini toont ons dat de viool meer is dan een simpel strijkinstrument. Op een viool kan je niet alleen strijken, maar ook tokkelen en zelfs fluiten. De variaties op het thema van Paisiello is een ware heksentoer waarbij soms meer wordt getokkeld dan gestreken, pizzicato met vingers van beide handen, afgewisseld met de fluittonen van de flageolets. Skakun vult dit huis van de Heer met Paganini’s duivelse klanken.

Anton Skakun is geen showman maar een vakman die af en toe het zweet van zijn gezicht gaat afvegen met een handdoek die wat verderop ligt. Hij heeft ook iets uit zijn eigen geteisterde land meegebracht. Sinds een tijdje weten we dat Oekraine ook in Europa ligt en West-Oekraine ook historisch deel uitmaakte van Midden-Europa. De caprice van Myroslav Skoryk is een knap stuk, een echo uit de Midden-Europese traditie van Bartok en alles wat eruit is gevolgd. Als speelse afsluiter speelt Skakun nog een bewerking voor viool solo van enkele Tango-etudes van Astor Piazzola. Ze zetten de veelzijdigheid van deze integere virtuoos nog eens in de verf.

Anton Skakun is al een tiental jaar in Belgie, speelt eerste viool bij de Brussels Philharmonic. “Would every member of the first violin section be able to play like this?”, vraag ik hem achteraf. Hij lacht minzaam en dankt voor het compliment.    

Schumann Liederavond

  • WIE: Jolien De Gendt [sopraan], Elisaveta Vasileva [piano]
  • WAT: Gentse Feesten: Concert Jolien De Gendt & Elisaveta Vasileva
  • WAAR: Protestantse Rabotkerk
  • WANNEER: zaterdag 16 juli 2022 om 19:30

Solorecital Anton Skakun

  • WIE: Anton Skakun [viool]
  • WAT: Gentse Feesten: Concert Anton Skakun
  • WAAR: Protestantse Rabotkerk
  • WANNEER: zondag 17 juli 2022 om 19:00

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: