• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Volksoper Wien: König Karotte en Der Zauberer von Oz

door: Erna Metdepenninghen
5 januari 2020
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Volksoper Wien: König Karotte en Der Zauberer von Oz
Share on FacebookShare on Twitter

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Wanneer de hele stad zich opmaakt om Kerstmis te vieren en het Nieuwe Jaar te verwelkomen mogen de Weense operatheaters zeker niet achterblijven. In de Staatsoper staan Bohème en Hänsel und Gretel op de affiche in afwachting van Die Fledermaus de traditionele titel voor oudejaarsavond en nieuwjaarsdag.

De Weense Volksoper die zijn trouw publiek een gevarieerd repertoire uit opera, operette en musical in het Duits aanbiedt, kan kiezen uit zijn rijk aanbod. Om de 200ste verjaardag van Jacques Offenbach te vieren heeft de Volksoper Le Roi Carotte, hier natuurlijk König Karotte uitgekozen, in een vertaling van het libretto van Victorien Sardou door Jean Abel en gepresenteerd met boventiteling van het gezongen nummers.

De Volksoper heeft de opvoering, die bij de creatie ongeveer zes uur duurde, tot iets meer dan drie uur gereduceerd, maar heeft alle scènes bewaard van de avonturen van Koning Fridolin de Krokodine, op zoek naar een echtgenote, maar tegengewerkt door de heks Kalebasse die zijn rivaal Koning Karotte produceert.

Na een hele reeks avonturen en reizen door de tijd, zal Fridolin, geholpen door de goede geest Robin, zijn troon terug krijgen en Rosée-du-Soir kunnen trouwen. Koning Karotte, die moet naar de moestuin terugkeren!

De regisseur Matthias Davids, bijgestaan door Mathias Fischer-Dieskau (decor en projecties), Susanne Hubrich (kostuums), Kari Farkas (choreografie) en Michael Grundner (licht) heeft een uiterst kleurrijk spektakel gecreëerd, eerder Oostenrijks-Duits dan Frans, maar over het algemeen bijzonder levendig. De verwijzingen naar de actuele Oostenrijkse politieke situatie werden duidelijk erg gesmaakt door het lokale publiek!

Guido Mancusi leidde de opvoering met vaste hand, goed gevolgd door het orkest van de Volksoper en nam de extra ensembles (kinderkoor, toneelmuziek)  zonder problemen in het geheel op. De koren engageerden zich ten volle in de vele, gevarieerde scènes, getooid in de meest fantasierijke kostuums en ondersteunden het uitgebreide solisten-ensemble in hun vele avonturen. Uit de indrukwekkende bezetting zijn beslist te vermelden: Mirko Roschkowski die uitstekend gestalte gaf aan de jonge koning Fridolin XXIV, gewiekst en sympathiek en zong met een aangename, frisse tenor , Amira Elmadfa als zijn goede geest Robin, met warme, expressieve stem, Johanna Arrouas een charmante maar vastberaden Rosée-du-Soir met een frisse sopraan, Anja-Nina Bahrman, een pittoreske Cunégonde, Sung-Keun Park een hilarische König Carotte en Christian Graf als venijnige heks Kalebasse.

Een spektakel van een heel ander genre was “Der Zauberer von Oz”, een bewerking voor de Volksoper van de musical van Harold Arlen en E.Y. Harburg en van de bekende film, samen met een versie gemaakt voor de Royal Shakespeare Company en aangepast voor de Volksoper door Henry Mason en Helene Sommer. Voor het eerst opgevoerd in 2014, komt deze versie van “The wizard of Oz” in een Duitse versie van Klaus Eidam, terug op de affiche voor de eindejaars-periode.

Kinderen en jongeren vulden de zaal van de Volksoper en namen vol geestdrift deel aan de avonturen van Dorothy die beslist met haar hondje Toto het huis van haar tante in Kansas te verlaten. Op haar weg ontmoet ze vreemde gezellen zoals een vogelverschrikker, een leeuw en een man uit blik en beleeft met hen heel wat avonturen.

De enscenering van Henry Mason, het decor en de kostuums van Jan Meier, de choreografie van Francesca Aboser en de video-beelden schiepen de gewenste atmosfeer. Het jonge publiek reageerde spontaan en vooral Christian Graf als de boze heks van het westen  maakte grote indruk. De andere leden van het ensemble presenteerden een levendig en boeiend spektakel, goed ondersteund door het orkest van de Volksoper gedirigeerd door Wolfram-Maria Märtig.


  • WAT: Opera ‘König Karotte’ van Jacques Offenbach, libretto Victorien Sardou vertaald door Jean Abel en musical Der Zauberer von Oz van Harold Arlen en E.Y. Harburg, aangepast door Henry Mason en Helene Sommer, Duitse versie door Klaus Eidam
  • WIE: König Karotte Dirigent: Guido Mancusi; regie: Matthias Davids; decor en projecties: Mathias Fischer-Dieskau; kostuums: Susanne Hubrich; choreografie: Kari Farkas; licht: Michael Grundner – stemmen: Mirko Roschkowski, Amira Elmadfa, Johanna Arrouas, Anja-Nina Bahrman, Sung-Keun Park, Christian Graf – Der Zauberer von Oz: dirigent: Wolfram-Maria Märtig; enscenering: Henry Mason; decor en de kostuums: Jan Meier; choreografie en video: Francesca Aboser. Voor beide opvoeringen: Orkest en koor van de Volksoper Wien
  • WAAR & WANNEER: Volksoper Wien, Wenen, 16 en 18 december 2019
  • Beelden: © Volksoper Wien

     

Tags: 10 jaar Klassiek CentraalE.Y. HarburgHarold ArlenJacques Offenbach (1819-1880)OperaOperetteRomantiekVolksoper Wien
Vorig artikel

Halka, een opera om te ontdekken

Volgend artikel

Beethoven in de bunker – Musici onder het Nazisme, vereerd, verbannen, vergast

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Volgend artikel
Beethoven in de bunker – Musici onder het Nazisme, vereerd, verbannen, vergast

Beethoven in de bunker - Musici onder het Nazisme, vereerd, verbannen, vergast

Onnozelaars… Een schot in de roos

Onnozelaars... Een schot in de roos

Vlaams Radiokoor zorgt voor sereniteit en ontroering

Vlaams Radiokoor zorgt voor sereniteit en ontroering

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (647)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.