Al enkele jaren brengt het productiehuis Deep Bridge tijdens de eindejaarsperiode een bruisend familiespektakel: geestig, speels en toch ook educatief. Dans en zang vermengd met een geut gekte. Inspiratie deze keer het beroemde boek van Lewis Carroll ‘Alice in Wonderland’. Hij publiceerde het in 1865, gebaseerd op verhalen die hij vertelde aan de jonge Alice Liddell. Dit beeldrijke verhaal heeft inmiddels generatie na generatie geboeid en bekoort en nog…
Kerstvakantie, de kinderen hebben verlof en de ouders hebben ook enkele dagen vakantie opgespaard. Een witte kerst zit er deze keer niet in, maar er valt wél magie te rapen in het theater. ‘Alice in Wonderland’ opent de poort naar een verbeeldingsvol universum. Met tonnen artistieke bagage om een jong publiek in te pakken benut productiehuis Deep Bridge alle ingrediënten om er een leuk en boeiend spektakel van te maken. Live een voorstelling meemaken, de fysieke participatie maakt een theaterbezoek voor kinderen ook speciaal en uniek. Het is een interactieve ervaringsruimte.
De ontdekkingstocht van Alice
De scène van de Stadsschouwburg is omgetoverd tot een grote spelonk met côté cour en jardin enkele uit de kluiten gewassen paddestoelen. Alice gespeeld door Hanne Lefever (alternerend met Jeanne Herbots en Ute Bastiaenssens) is verdwaald. Een wit konijn (Sander Gillis) kruist haar pad, rukt haar boek uit haar handen en gaat er mee op de loop. Alleen en vertwijfeld holt ze het achterna en belandt zo in een bevreemdende wereld. De klok, theepot, sleutelgat, kaarten…. krijgen een plekje.
Een ensemble van 18 karakters zingt en danst er op los dat het een lieve lust is. In kleurrijke, prachtige kostuums eigenen de uitvoerders zich hun personage toe. Het aldoor kibbelde duo Tweedledee (Charlotte Suijs) en Tweedledum (Janis Vercaempst), de rups (Daan Keisse), de hoedenmaker (Nardin De Moor), de Zwalmse Kat (Line Ellegiers), de Maartse Haas (Jozefien Grossen), knap is de act aan de piano van de Zevenslaper (Remi De Smet). Het maakt indruk hoe de jonge Hanne Lefever zich de rol van Alice toeëigent, een natuurtalent. Podium- én toonvast zingt ze op de catchy muziek enkele prachtige liedjes.
De Hartenkoningin, vertolkt door radiopresentatrice Anke Buckinx, overtuigt niet helemaal. Tussen alle professionals maakt ze een eerder zwakke indruk.
Een pluim voor de kostuumontwerpster Elvira Van Bavinckhove. Zij realiseerde een mooie oplossing voor de kaarten. De spelers krijgen een lange sluik vallende witte jas aan met daarop harten, ruiten, klavers, schoppen. De choreografie van Laurent Flament met onder meer het kaartspel is pittig en verfrissend.
Mooi geregisserd is de gerechtsscène. Met enkele mobiele decorstukken wordt een mooi effect bereikt.
De protagonisten gaan ook al eens in de zaal wat uiteraard de interactie met het jeugdige publiek vergroot. Een mooi familespektakel waarin kwetsbaarheid, empathie, vergevingsgezindheid én humor aan bod komen.
Er zijn voorstellingen tot 4 januari in Antwerpen. Nadien gaat de productie naar het Trixxo Theater in Hasselt van vrijdag 9 januari tot en met zondag 11 januari. Advies leeftijd vanaf 6 jaar.









