Zoek
Sluit dit zoekvak.

Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Traditionele Koreaanse muziek, Europese avant-garde en een indrukwekkende kennis van timbres dat zijn de drie eigenschappen die de stijl van Koreaans componist Isang Yun (1917-1995) perfect samenvatten. Dat bewijst het album Isang Yun (BIS2642) maar al te goed. Het Seoul Philharmonic Orchestra onder leiding van Osmo Vänskä vertolkt maar liefst drie van Yuns orkestrale werken. Voor het vioolconcert worden ze door de Koreaanse violiste Sueye Park vergezeld. Samen zetten ze een indrukwekkende uitvoering met aandacht voor nuances in timbre neer.

Het album opent met de orkestrale legende Silla (1992). De titel verwijst naar één van de driekoninkrijken uit het oude Korea (57 v.Chr. tot 935). Aan de hand van verschillende muzikale lijnen — elk gespeeld door een ander instrument of een andere instrumentengroep — wordt een rijk klankspectrum gecreëerd. Deze individuele lijnenen zijn elk onafhankelijk en interessant op een unieke manier. Om het werk volledig te kunnen appreciëren, is het zeker de moeite om bij elke beluistering op een andere lijn te focussen. Elke keer ervaar je het net iets anders en hoor je iets extra.

In Vioolconcerto III (1992) zijn de Koreaanse invloeden zeer duidelijk hoorbaar. Zo manipuleert Sueye Park in de tweede beweging [track 03] de klank van haar viool naar iets tussen een haegeum (Koreaanse fiddle) en een erhu (Chinese fiddle). Ook de gebruikte ornamentatie is een verwijzing naar de Koreaanse volksmuziek.

Als laatste werk volgt een kamersymfonie. Yun componeerde in totaal vijf symfonieën en twee kamersymfonieën. Het gekozen werk op het album is Kamersymfonie I (1987) gecomponeerd voor twee hobo’s, twee hoorns en strijkorkest. Opnieuw springt het muzikaal spelen met klankkleur al vanaf de eerste beweging [track 05] in de oren. De vele glissandi en vibrati bij de strijkers doen de speeltechniek van een haegeum benaderen. Ook in dit werk zijn er verschillende individuele lijnenen die op bepaalde momenten samen en op andere moeten onafhankelijk van elkaar bewegen.

Het oeuvre van Isang Yun is gekend voor zijn stilistische moeilijkheden en technische uitdagingen. De vele individuele lijnen moeten helder en evenwaardig klinken, de vele ornamentaties moet zorgvuldig gecoördineerd worden en er moet precieze aandacht besteed worden aan de nuances in klankkleur. Het Seoul Philharmonic Orchestra onder leiding van Osmo Vänskä zet voor alle drie van deze vlakken een geweldige vertolking neer.



4.5/5

© Klassiek Centraal – build & hosted door Kyzoe.be

Join Us

Subscribe Our Newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. ex ullamcorper bibendum. Vestibulum in mattis nisl.

Doe Mee en Win kaarten voor FLOW FEstival in OOstende