deSingel – Seizoen 21-22 kunst zonder grenzen

Er roert wat in Antwerpen, zeker wat de drie grote speelplatformen betreft. De podiumkunsten worden er aangestuurd door een nieuwe garde.

Bij Opera Ballet Vlaanderen is Jan Raes als algemeen directeur al ruim een jaar aan zet en zorgde voor continuïteit en vernieuwing samen met Sidi Larbi Cerkaoui (dans) en Jan Vandenhouwe (opera). Bij Het Toneelhuis, waar Guy Cassiers na 15 jaar de leiding van het Antwerpse Stadsgezelschap te hebben waargenomen al enige tijd de fakkel wilde doorgeven, is er zicht op een wissel. Kathleen Treier wordt de nieuwe artistiek directeur. Geen onbekende. Ze was vijf jaar directeur van Het TheaterFestival Vlaanderen. Treier krijgt versterking van Elsemieke Scholte als hoofd artistieke innovatie en Maud Van de Velde als algemeen directeur. Met haar achtergrond als CEO in de brede audiovisuele wereld stuurt ze het team aan. Een louter vrouwelijk artistiek team en sterk triumviraat. Guy Cassiers kan zijn werk mooi afronden en de dames kunnen zorgvuldig, in alle sereniteit, hun visie uitstippelen. Ook in deSingel waait een nieuwe wind.

deSingel kunst zonder grenzen – Celebrate Art, Friction, Care

Hendrik Storme, algemeen en artistiek directeur van deSingel, kon zich een jaar inwerken naast Jerry Aerts. deSingel, een internationaal kunstencentrum, een plek waar de culturele wereld elkaar ontmoet: theater, dans, muziek, architectuur, performance. Een ontmoetingsplek voor kunst zonder grenzen in een wereld volop in verandering.

Storme had zich zijn aantreden wellicht anders voorgesteld. Het voorbije jaar was in één woord hallucinant: de complete drooglegging van het leven in de theater- en concertzalen. Het was stroomopwaarts zwemmen door de coronapandemie. Hij liet zich evenwel niet ontmoedigen maar turnde de malaise om in een opportuniteit. In alle rust ging hij op zoek naar jonge en gediversifieerde medewerkers zowel wat hun origine als specialisatie betreft. Gedegen ervaring gemixt met jeugdig enthousiasme. Samen staken ze de koppen bij elkaar om de programmatie van deSingel een complete make over te geven. Geen koerswijziging, wél een andere verpakking en verruiming van de toch al imposante missie van zijn voorganger.

Helemaal op toerental zijn we nog niet in het culturele veld. deSingel ziet in elk geval de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Geen gedrukte stemming maar een cultureel offensief en pakt uit met een waterval van mini festivals voor intellectuele, ontspannende en troostende momenten. Het is een programma van een kunstenhuis in evolutie. Met nieuwe generaties kunstenaars, nieuwe concepten, formats en maar liefst 10 nieuwe festivals.

deSingel zet sterk in op ontwikkeling, creatie, innovatie en experiment met 33 wereldpremières, 43 Belgische premières en 32 (internationale) coproducties met de focus op transversaliteit, diversiteit en toegankelijkheid. Kunst zonder grenzen betekent dat deSingel voluit kiest voor diversiteit, zowel in het aanbod, de makers als de doelpublieken. deSingel omarmt verschillen en bouwt bruggen tussen kunst en maatschappij, tussen gemeenschappen en culturen, tussen dominante denkkaders en ondervertegenwoordigde alternatieven, tussen traditie en experiment, tussen heden en verleden. Een gastvrij kunstenhuis betekent dat de drempels laag liggen maar de lat hoog. Nieuw talent krijgt meer dan ooit een plek en een zo breed mogelijk publiek aantrekken.

Festival cascade

De festivals spitsen zich, naast het reguliere programma, stuk voor stuk toe op een bepaalde thematiek.

Een overzicht

Dear Antwerp (vr 24 – zo 26 sep)

Het gloednieuwe interdisciplinaire stadsfestival op verschillende locaties in Antwerpen. Kunstenaars uit de stad vertellen verhalen van de stad voor mensen in de stad. Van een groots opgezet locatieproject van theatermaker Thomas Verstraete tot een compositie voor hijskranen en ensemble van huisartiest Nadar.

Mythos (do 21 – za 23 okt)

In dit muziekfestival wordt gefocust op het verhaal van Orpheus en Eurydice. Van barokmuziek tot hedendaags. Welke spiegel houden deze twee mythische figuren ons voor?

In Memoriam (vr 12 – zo 21 nov)

Dit tiendaagse festival reflecteert over oude en nieuwe vormen van afscheid en rouw, verklankt en verbeeld in muziek, theater en dans. Van de nieuwe creatie van Florentina Holzinger over Romeo Castellucci tot het ‘Kaisserrequiem’ door Fux van Vox Luminis.

WinterFuse (vr 3 – zo 5 dec)

Dit mini-festival brengt licht bij aanvang van de winter met een fusie van jazz, Arabische en mediterrane klanken, Afrikaanse rumba, Latin jazz… Bruisende muziek uit de wereld van Oum over Ray Lema tot Elina Duni.

Alien (vr 21 – zo 23 jan)

Viert het vreemde in onszelf en de kosmos: van een muzikale live-uitvoering van ‘E.T.’ over de ‘MADRIGALEN’ van Benjamin Abel Meirhaeghe tot Anthonyu Romaniuk.

Du côté de chez Proust (za 5 – zo 6 febr)

Bengt een een rijk muzikaal eerbetoon aan de Franse romancier. Welke muziek inspireerde Proust? Steven Isserlis, Jan Michiel en Julien Libeer zoeken een antwoord.

TIME (vr 11 – zo 13 mrt)

Een muziekfestival rond het project ‘TIME’ van de Japanse kunstenaars Ryuichi Sakamoto en Shiro Takatani. Muziek die de tijd bespeelt, verklankt en vertraagt.

CARTA 22 (do 21 – za 30 apr)

Een nieuw tweejaarlijks creatiefestival dat de actuele evoluties in de kunsten in kaart brengt. Met zowel een tentoonstelling als live arts, op het kruispunt van uiteenlopende disciplines. Van Susanne Kennedy over Wu Tsang tot Begüm Erciyas.

Songs for the Earth (vr 6 – zo 8 mei)

Een festival opgebouwd rons ‘Das lied von der Erde’ van Mahler. Zowel bij Philippe Quesne als David Longstreth klinkt een nieuw lied voor de aarde in crisis.

Beethoven Marathon (vr 6 – zo 8 mei)

Zes schitterende jonge strijkkwartetten spannen de bogen. Het festival brengt Beethovens strijkkwartetten én de Große Fuge integraal samen.

Alleszins een prestigieuze invulling van het programma én er is nog meer, o.m. aandacht voor het repertoire van Ivo Van Hove, nieuwe muziek van Jamie Man en Heiner Goebbels. Met het nieuwe format Radiant Nights krijgen beginnende, niet-gevestigde kunstenaars een platform voor onaffe en prille ideeën. Het experiment krijgt dus ook een plaats. Maar over dit alles ten gepaste tijde meer informatie.

Alle  theaters en gezelschappen kijken nu reikhalzend uit naar uit naar het moment waarop ze het publiek opnieuw in eigen huis mogen ontvangen met live voorstellingen en dat liever vandaag dan morgen.


  • WAT: deSingel, programma seizoen 2021-22
  • WEBSITE: deSingel

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: