Hoe zijn jullie als ensemble bij elkaar gekomen en wat bracht jullie samen in de eerste plaats?
We hebben elkaar leren kennen via een collega in de Munt. We zochten een pianist voor een concert op 12 oktober 2012 in de serie Concertini op vrijdagmiddag. Het was een programma met klarinet rond Berg en Webern. Het eerste stuk dat we samen speelden was Vier Stücke für Violine und Klavier van Anton Webern opus 7. Het klikte meteen en ik heb Yasuko daarna weer gevraagd voor een concertprogramma met sonates van Franck en Beethoven. In de loop der tijd speelden we zo vaak samen dat we een naam hebben gezocht voor ons duo. FeYa bestaat uit de eerste letters van onze voornamen.
Hoe bepalen jullie welk repertoire jullie spelen? Is er een specifieke reden waarom jullie bepaalde stukken kiezen?
Wij spelen meestal samen met anderen in grotere bezettingen, vaak ook in het kader van de Munt, waarbij de programmatie van de opera’s meestal een link heeft met de kamermuziekconcerten. En voor onszelf zijn we nu bijvoorbeeld al een paar jaar bezig met pianokwintetten in combinatie met de leden van het Taiyo strijkkwartet en dan kiezen we gezamenlijk welke werken we gaan spelen.
Hoe gaan jullie om met de interpretatie van klassieke stukken? Hebben jullie een gezamenlijke visie of vinden er discussies plaats?
Meestal verloopt het proces van repeteren heel harmonieus; we werken eigenlijk vooral aan timing en dynamiek. Yasuko is een pianiste die van samenspelen haar specialiteit heeft gemaakt, het is een droom om met haar te werken. Ze inspireert en volgt; we moeten nauwelijks iets afspreken.
Wat waren memorabele momenten en waarom staan deze jullie zo bij?
Ik persoonlijk heb goede herinneringen aan een concert in Gent, waarin we samen met de cellist Renaat Ackaert het 2e pianotrio van Sjostakovitsj speelden. Op dat moment kwam ik in een flow terecht, waarin ik vergat dat ik viool speelde en ik werd helemaal één met de muziek.
Wat mij ook is bijgebleven, zijn de concerten rond César Franck. De sonate is één van mijn lievelingsstukken en de laatste keer dat we dat stuk speelden was tijdens een concert in december 2022 voor zijn 200e verjaardag, waarbij wij ook het pianokwintet speelden. Een hele prestatie van Yasuko om deze twee werken in één concert te spelen! Het was ook het laatste concert dat mijn moeder heeft bijgewoond en ook daarom heel bijzonder. Zij was ook pianiste en met haar speelde ik deze sonate ook vaak tijdens mijn studietijd.
En natuurlijk als kroon op onze samenwerking het maken van deze cd. Dat was een geweldig avontuur. Drie dagen hebben we doorgebracht in het oude klooster Rosario, waar we intensief hebben gewerkt samen met Hans Van Daele van Arsis, onze fantastische geluidstechnicus. Die dagen zullen we nooit vergeten.
Wat betekent klassieke muziek voor jullie en hoe heeft het werken in een ensemble jullie persoonlijk en muzikaal gevormd?
Klassieke muziek is een kunstvorm waarbinnen zoveel hoogstaande meesterwerken zijn gecreëerd dat alleen om die reden al deze muziek nooit verloren mag gaan. Het is een verrijking voor elk mens om ermee in contact te komen.
Er gaat niets boven een liveconcert meemaken met muziek van echte mensen. Een computer (AI) kan geen emoties overbrengen zoals mensen dat kunnen doen. Ook al merken veel mensen het verschil misschien niet op, dat wil niet zeggen dat het er niet is.
Er zijn heel veel aspecten aan klassieke muziek. Alleen al een instrument leren bespelen, zoals de viool of de piano, verruimt je geest. Als violist heb je het voorrecht om in een orkest te kunnen spelen, een heel bijzondere ervaring en een goede – soms harde – leerschool. Je leert luisteren naar anderen, want je speelt bijna altijd samen in een ensemble of orkest en daarin heb je dan weer een specifieke rol te vervullen. Door diverse stijlen uit verschillende tijdperken te ontdekken, ontwikkel je een intuïtie voor muziek en daarmee ook voor vele aspecten van de menselijke natuur.
Als pianist krijg je daarbij ook een fantastisch inzicht in de structuur en harmonie van de muziek. Veel componisten hebben deze twee instrumenten samengebracht in hun composities. De instrumenten vullen elkaar perfect aan in melodie en harmonie. Ikzelf heb dit ook gedaan in twee composities die op de cd te horen zijn.
Maar ook het verbindende aspect van muziek, het samen in een zaal in stilte zitten luisteren (met de gsm uitgeschakeld), is juist in deze tijd iets dat mensen enorm nodig hebben.
De rijkdom aan emoties, kleuren en sferen dringt door tot in elke vezel van je lichaam, ook al beseft men dat vaak niet. In klassieke muziek kan men zoveel ‘zeggen’ wat niet in woorden uit te drukken is.
Wij dragen daar ons steentje aan bij met deze cd en onze liveconcerten.
Het plezier van samen iets beleven en een publiek weten te ontroeren is heel vervullend en maakt het leven de moeite waard.
Waarom hebben jullie deze cd gemaakt?
In de loop der tijd ontdekten we heel wat onbekende mooie werken voor viool en piano die nog niet of nauwelijks op cd zijn verschenen. We willen hiermee iets neerzetten voor de toekomst en daarbij ook Femke’s werken voor viool en piano opnemen. Dit is belangrijk voor haar als componist.
Wat zouden jullie willen dat jonge muzikanten leren van jullie pad en ervaringen?
We hopen dat jonge, maar ook oudere mensen geraakt worden door onze muziek en daardoor zelf op verkenningstocht gaan doorheen het onmetelijke repertoire





