Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

  • Pianoconcerti met piano en bandoneon: Mo...

Pianoconcerti met piano en bandoneon: Mozart versus Françoise Choveaux

onze nieuwsbrief

Elke donderdag houden we je de hoogte van het laatste nieuws, wedstrijden en concert tips. Schrijf je dus snel in op d enieuwsbrief en mis niets van Klassiek Centraal.

Het is altijd een risico een hedendaags componist met Mozart samen te brengen. Bij de opname die we beluisteren is dat eigenlijk niet anders. Het verschil in stijl is al een probleem op zich en dan ja, de uitzonderlijke kwaliteit van de composities. Wie evenaart Mozart, zeker in onze dagen waar zo ontzettend weinig vergelijk mogelijk is? Uw recensent blijft het er moeilijk mee hebben…

Van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) luister je op deze opname naar zijn concerto voor twee piano’s KV 365, gespeeld door Margarite Höhenrieder en Antti Sijrala, begeleid door de Wiener Concert Verein onder leiding van William Garfield Walker. Een droom van een compositie, geschreven door een Mozart die zorgeloos lijkt, aankijkt tegen het schone en als dat niet ‘schoon’ genoeg is? Dan zorgt hij er wel voor om het allemaal rooskleuriger te maken met dit schitterend concerto.

Helemaal bekoren doet het pianospel me niet en het orkest al evenmin. Het blijft bij een algemeen professionele uitvoering waar ware diepgang eerder op de vlakte blijft en veel hoekig gespeeld wordt. Alle noten staan te los van elkaar. De piano zet hard in om dan in vriendelijkheid over te gaan, maar toch blijft alles los, geen gebondenheid. Je moet er van houden. Heel het concerto wordt in dezelfde zin uitgevoerd. Mag ik er aan twijfelen of dit echt Mozartiaans is?

Na die laatste harmonische Mozartnoten krijg je dan ineens bandoneon met orkest in stressvolle klanken, waar de piano wat agressief invalt. Van een tango verwacht ik wat anders. Op dit werk kan je echt niet dansen tenzij het een chaotische choreografie is. Tango op. 261 “Cristian en el Tortoni Buenes Aires” van Francoise Choveaux (°1953) is wat te complex om gewoon een tango te noemen. Het is, zoals te dikwijls met hedendaags, te ver gezocht. Er is geen spontaniteit en daar heeft ondergetekende het echt moeilijk mee. Het is bijna een anticlimax tegenover het Mozartconcerto. Tja, misschien ligt het probleem bij mij? Was het niet een zus van mij die zei: “Gij zijt een conservatief manneke” als het over de Schone Kunsten in het algemeen en muziek in het bijzonder ging? Euhm…

Deze CD is te koop via JPC. Klik op de knop hierboven om deze aan te kopen en de artiest te steunen. Soms plaatsen we affiliate links op Klassiek Centraal, door via deze links te kopen steunt u ook Klassiek Centraal zonder dat het u extra kost. Maar u steunt wel onze werking.

Details:

Wie:

Uitgevoerde werken:

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): Konzert für 2 Klaviere & Orchester KV 365

Francoise Choveaux: Tango op. 261 “Cristian en el Tortoni Buenes Aires”

Label / Uitgever:

  • Solo Musica

Label / Uitgever:

Referentie:

  • 12478341

Barcode:

  • 4260123644970