Met Sound of Ghent bundelen Gentse cultuurpartners hun krachten voor een gevarieerd online aanbod. Verspreid over twee weekends met telkens zaterdag en zondag om 11 uur een aflevering van een vijftiental minuten wordt een publiek van 6 tot 99 jaar aangesproken met een knotsgek cultuurprogramma, een productie van The Butter Effect i.s.m. Gent Festival van Vlaanderen. Muziektheater als een ludiek opstapje naar de operawereld voor groot en klein.
Mezzosopraan Helene Bracke kreeg van Opera Vlaanderen de vraag om een kindvriendelijke voorstelling te maken waarin de verschillende stijlen van opera aan bod komen, een soort weergave van de geschiedenis van de opera. Het werd een speeltuin waarin ze haar lievelingsrollen uit bekende opera’s door de eeuwen heen gestalte geeft. Ze betrok ook enkele bekende acteurs in het opzet, onder meer oude rot in het vak, Anton Cogen. Het getuigt ook van ondernemen in cultuur en niet bij de pakken blijven zitten.
Aflevering 1
Met de OPERAtionele tijdmachine van Dr. Coppelius (een kloon van professor Barabas uit Suske en Wiske – in de hele opbouw zitten ook wel wat reminicenties met de jeugdserie Merlina) reist Donna Diva, mezzosopraan Helene Bracke, naar het verleden. Zoals vele diva’s heeft ze capsones. Bracke speelt haar komisch talent met swung volop uit, een zaligheid om te zien. In aflevering 1 is ze zwaar verliefd op Luciano. De idolate verliefdheid van een puber met alle nukken en Weltschmerz van dien. Ze vergeet dat ze in een live uitzending zit en moet tot de orde geroepen worden door haar pianist Wouter van Ginste. Tussen de bedrijven door wordt in een hilarische reclamespot de draak gestoken met de merchandising van spelers zoals Studio 100.
Donna Diva is helemaal hoteldeboter van een van de bekendste tenoren uit het recente verleden: Luciano Pavaroti. ‘Maria’ uit de musical West Side Story wordt hier ‘Luciano’ en krijgt een knappe Nederlandse vertaling. Om aan te tonen dat dit geen coup de foudre is wordt ze in de control amore meter geplaatst. Het is snoepen van de stemomvang van primadonna Bracke, haar uitdrukkingskracht, het vermogen een rol te verinnerlijken. Het geheel is niet infantiel maar juist gedoseerd: wat Spielerei en magie voor de jonge kijkertjes en een mooie song voor de oudere kijkers. In een knappe vertolking switcht ze probleemloos van ernst naar luim en vice versa.
Aflevering 2
De kijkers worden in het verhaal getrokken door het operakoor. Verteller Anton Cogen verzorgt de introductie. Via de telefonografoscoop en de OPERAtionele tijdmachine worden Donna Diva en componist George Bizet met elkaar in contact gebracht. 150 jaar terug in de tijd om de Franse muziek uit de 19de eeuw te verkennen. Donna Diva nestelt zich op de schoot van Bizet en zingt wulps en verleidelijk de aria ‘L’ amour est un oiseau rebelle’ uit zijn opera Carmen. Een man is als was in de handen van Donna Diva/Carmen. Bizet wordt verliefd op zijn eigen creatie. Maar Donna Diva mag niet verliefd worden op iemand uit het verleden. Daarom roept ze, via haar magische uurwerk, de hulp in van professor Coppelius.
Teruggeflitst naar het heden duikt ze in de rol van een temperamentvolle Spaanse zigeunerin. Er volgt een pittig duet met haar pianist op een hedendaagse beat. Muziek in alle toonaarden. Tussendoor is er de obligate reclamespot waarin de Franse wijn en kaas worden aangeprezen. Cogen krijgt een flesje cadeau en proeft met volle overgave. Is een liefdesrelatie met Bizet niet mogelijk dan duikt Luciano weer op in haar gedachten… Zit daar toekomstmuziek in? Met deze cliffhanger eindigt episode twee.
INFO: Sound of Ghent