• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
maandag, december 11, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Rossini Opera Festival 2019

door: Erna Metdepenninghen
24 september 2019
in Evenementen, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Rossini Opera Festival 2019
Share on FacebookShare on Twitter

Het Rossini Opera Festival in Pesaro, de geboortestad van de componist, droeg zijn 40ste editie op aan Montserrat Caballe en Bruno Cagli, twee prominente Rossini-vertolkers. Blikvangers waren de opera’s Semiramide, L’Equivoco stravagante en Demetrio e Polibio en een jubileumsconcert.

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Voor Semiramide, de bekroning van Rossini’s Italiaanse carrière in 1823, bedacht regisseur Graham Vick een psychologische interpretatie die uiteraard voor hem een waardevolle betekenis zal gehad hebben, maar die niet bepaald gemakkelijk te ontcijferen was voor het publiek dat zich op het libretto van dit melodrama tragico van Gaetano Rossi steunde. Vergeet Assyrië en de tempel van Baal en probeer te begrijpen wat de betekenis is van de Brahmin priester en zijn volgelingen die in een hoekje van het toneel zitten. Of waarom de onderdanen van Semiramide in strenge formaties evolueren en de vrouwen op airhostessen en showgirls lijken. En waarom Arsace duidelijk niet als een man wordt voorgesteld. Stuart Nunn, verantwoordelijk voor decor en kostuums, voorzag grote, groene schermen die door machinisten duidelijk zichtbaar verschoven werden om af en toe, onder meer, de kamer van Ninia, de jonge verloren zoon van Semiramide voor te stellen, een grote blauwe teddybeer inbegrepen! Salome Jicia, elegant in een blauw broekpak en witte bloes, gaf Semiramide autoriteit en elegantie en zong met een volle, expressieve sopraanstem en virtuoze coloraturen. Varduhi Abrahamyan is beslist een van de beste vertolkers van de partij van Arsace met een ruime, warme, soepele mezzosopraan die de vocale partij virtuoos beheerste. De verraderlijke Assur had de edele stem van Nahuel di Pierro die gerust wat meer snedigheid had kunnen krijgen, vooral dan in zijn hallucinaties. Carlo Cigni was een nobele Oroe, Martiniana Antonie een fris klinkende Azema, Sergey Artamonov een indrukwekkende Ombra di Nino en Antonino Siragusa een eerder pijnlijk klinkende Idreno. Het koor van het Teatro Ventidio Basso zong wel en Michele Mariotti leidde het Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai in een kleurrijke, mooi uitgewerkte orkestrale uitvoering met een goed gestructureerde ouverture en indrukwekkende ensembles. Ik vraag me af hoe deze Semiramide, een coproductie met de Opéra Royal de Wallonie, op het Luikse operatoneel zal  overkomen.

Levendige karikatuur

Voor L’Equivoco stravagante – vrij te vertalen als “het bizarre misverstand” – een drama giocoso uit 1811, dirigeerde Carlo Rizzi het Orchestra Sinfonica Nazionale Della Rai in een goed uitgebalanceerde, levendige vertolking van een partituur die duidelijk Rossini’s meesterschap voor briljante ensembles en finales aankondigt. Die kregen precieze en wervelende uitvoeringen van het koor van het Teatro Ventidio Basso en de solisten in een enscenering van het duo Moshe Leiser en Patrice Caurier in een decor van Christian Fenouillat (een grote kamer met veel deuren en een raam met blik op koeien in de weide) en kostuums van Agostino Cavalca (rijke 19de-eeuwse bourgeois). Het regisseursduo schrikte niet terug voor karikatuur en hield het tempo levendig. Maar waarom de solisten allemaal een valse neus opgezet kregen, is mij een raadsel. Paolo Bordogna was schitterend als Gamberotto, de nouveau riche-vader die de best mogelijk echtgenoot voor zijn dochter Ernestina wil. Teresa Iervolino gaf haar de juiste mengeling van onhandigheid en onschuld en zong haar partij met een heldere, virtuoze sopraan. De zelfingenomen Buralicchio kreeg een goed profiel van Davide Luciano en een sonore stem, maar Pavel Kolgatin (Ermanno) klonk niet erg overtuigend. Claudia Muschio en Manuel Amati, uitgerust met frisse stemmen, waren het goed bedoelende bemoeizieke dienstbodenpaar Rosalia en Frontino

De derde opera op de affiche was Demetrio e Polibio, algemeen beschouwd als de eerste (gedeeltelijk) door Rossini gecomponeerde opera, uitgevoerd in 1812. Voor de gelegenheid werd de eerder eigenaardige en onnodig gecompliceerde productie in regie van David Livermoore uit 2010 met decor en kostuums door de Accademia di belle arti di Urbino weer opgefrist, maar het resultaat was niet overtuigender. Gelukkig had de zangersbezetting een veel beter niveau. Het publiek kon zich dus gerust daarop concentreren en de omkadering vergeten. Jessica Pratt (Linsinga), Cecilia Molinari (Siveno), Juan Francisco Gatell (Demetrio-Eumene) en Riccardo Fassi (Polibio) brachten hun personages op virtuoze manier tot leven en gaven ze dramatische intensiteit. Paolo Arrivabeni leidde het Coro del Teatro Della Fortuna M.Agostini, de Filarmonica Gioachino Rossini en de zangers in een alles samen boeiende uitvoering.

Om de veertigste editie te vieren, bood het festival ook een galaconcert aan dat live op de Piazza del Popolo via videoprojectie mee te beleven was. Voor de gelegenheid dirigeerde Carlo Rizzi het Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai, het Coro del Teatro Ventidio Basso en een schare solisten (veertien aangekondigd, dertien opgetreden) in een programma in twee delen dat de komische en de ernstig-heroïsche Rossini belichtte. De ouverture tot Il barbiere di Siviglia, wellicht Rossini’s populairste opera, zette de avond in. De finale van Guillaume Tell, zijn laatste meesterwerk met zijn boodschap van vrijheid en hoop, rondde de avond af. Niet alle beurten waren even overtuigend, maar natuurlijk werd publiekslieveling Juan Diego Florez onder applaus bedolven evenals zijn tenor-collega Lawrence Brownlee. Grote indruk maakte de Amerikaanse sopraan Angela Meade – geen vertrouwde gast in Pesaro – met haar vertolking van het dramatische toneel van Ermione uit de gelijknamige opera.

Voor 2020 kondigt het Rossini Opera Festival een editie aan van 8 tot 21 augustus met Moïse et le Pharaon, Elisabetta regina d’Inghilterra en La cambiale di matrimonio.


  • WAT: Rossini Opera Festival – 40ste editie
  • WAAR: Pesaro, Italië
  • WANNEER: dinsdag 20 tot vrijdag 23 augustus 2019
  • WEBSITE: https://www.rossinioperafestival.it/
Tags: Gioachino Rossini (1792-1868)Italiaans repertoireOperaRomantiekRossini Opera Festival
Vorig artikel

Aangrijpend mooie Madama Butterfly in Luik

Volgend artikel

Opera Ballet Vlaanderen opent met Don Carlos

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt
Concerten

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

7 december 2023
Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann
Concerten

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

1 december 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Hart voor Ernani
Nieuws

Europese operaindustrie goed voor 10 miljard euro, ook OBV blijft groeien

26 oktober 2023
Volgend artikel
Opera Ballet Vlaanderen opent met Don Carlos

Opera Ballet Vlaanderen opent met Don Carlos

Rigoletto, Verdi’s absolute meesterwerk absoluut meesterlijk…

Rigoletto, Verdi’s absolute meesterwerk absoluut meesterlijk…

Truiense Academiezaal decor voor nieuw strijkkwartetfestival Quartz

Truiense Academiezaal decor voor nieuw strijkkwartetfestival Quartz

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (683)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.