• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, september 24, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

door: Jessy Baeken
28 februari 2021
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys
Share on FacebookShare on Twitter

 

1 of 4
- +

1.

2.

3.

4.

Annelies Van Parys’ kameropera Usher (2018) is een psychologische thriller die nazindert. Vanuit het onafgewerkte geesteskind van Claude Debussy is in samenwerking met scenariste Gaea Schoeters en regisseur Philippe Quesne een voorstelling ontstaan die focust op een psychologisch, sociaal machtsspel.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

De productie werd voor de eerste keer op een Belgisch podium opgevoerd. Het is een gezamenlijk project van Opera Ballet Vlaanderen, Staatsoper Unter den Linden, Berlijn en Folkoperan, Stockholm, in samenwerking met Muziektheater Transparant en Nanterre-Amandiers centre dramatique national. De uitvoering, onder leiding van dirigente Marit Strindlund, groeit van onrust uit tot een scenario van waanzin. De toeschouwer wordt daardoor direct betrokken in de teloorgang van het geslacht Usher.

Rode draad van klankkleuren

Usher heeft een rijke voorgeschiedenis. Het is gebaseerd op het werk The Fall of the House of Usher van Edgar Allan Poe. De Franse componist Claude Debussy (1862-1918) heeft er inspiratie voor zijn onafgewerkte opera La Chute de la maison Usher (1908-1917) aan ontleend.
Het impressionisme van Debussy en het spectralisme van Annelies Van Parys (°1975) zijn ieder het unieke resultaat van de zoektocht van de componist naar een eigen kleurentaal in de muziek. Van Parys staat bekend om haar behandeling van de klank “an sich”. Hiermee creëert zij een klankenwereld gebaseerd op timbre en klankkleur. Debussy zocht in harmonie en orkestratie naar een eigen poëtische taal.

Beide componisten hebben voor zichzelf een klankexpressie ontwikkeld die op zoek gaat naar kleur en beleving. Het is dus niet vreemd dat juist Van Parys het verhaal van Debussy’s Usher zou vervolledigen met haar eigen muzikale taal. Het resultaat is een samengaan van tonen waar het soms moeilijk te vatten is waar Debussy begint, en Van Parys eindigt.

Machtsspel tussen waanzin en realiteit

In Usher vloeien de realiteit en het ongerijmde in elkaar over. De enscenering is surrealistische cinema die niet veraf staat van de stijl van de filmregisseur David Lynch (Twin Peaks). Een ruimte gevuld met tv-schermen die de brokkelende realiteit laten zien van het huis. Spierwitte muren waarop Lady Madeline (sopraan Alexandra Büchel) – de tweelingzus van Roderick Usher (bariton Ivan Thirion) – sereen bloedrode handen overschildert. Vanaf het begin is het duidelijk dat er iets niet in de haak is. Alles is wanorde in het huis Usher.

Een zeldzame stem van rede is L’ami (bariton Martin Gerke). Deze staat in schril contrast met de manipulatieve dokter (Le Médicin, gespeeld door tenor Daniel Arnaldos). De arts gebruikt de mentale toestand van Roderick en zijn zus als een pervers politiek-sociaal experiment. Wat er zich gedurende de opera ontsluiert is een afdaling in de krankzinnigheid, die als voorbode wordt bezongen door beide Ushers.

Klankkleuren en muzikale verrijzenissen

Muzikaal is de lijn tussen Van Parys en Debussy heel fijn. Naarmate het verhaal zich ontrafelt lijkt Debussy’s etherisch impressionisme verder weg te glijden. In de plaats daarvan ontstaan er zwevende, spectralistische klanksegmenten. Dezen zijn het sterkste hoorbaar bij de stijgende waanzin in Roderick die uitgelokt wordt door het plotse overlijden van zijn zuster – volgens de dokter het gevolg van het zwakzinnige huis Usher. Het resultaat is een klankenpalet waarin Debussy en Van Parys soms afwisselen, en dan weer in elkaar overvloeien.

Daarnaast zijn er enkele sprekende momentopnames: de lelies – het symbool van onschuld – in de handen van de overleden Lady Madeline, het onzichtbare geestenkoor, de gregoriaanse motieven als Roderick spreekt van de ondergrondse crypte, en de pervers klinkende pattersong als de dokter zijn politiek machtsspel onthult aan het publiek. Van Parys speelt met verscheidene motieven. Het meest opvallende tableau is Lady Madeline die als een krankzinnige Dido verrijst uit de dood. Hierbij citeert ze bijna letterlijk de slotwoorden uit Henry Purcells Dido’s Lament.

“Remember me, but ah! forget my fate” vat mooi samen over wat uiteindelijk overblijft van het gedoemde huis van Usher: een surrealistische, pijnlijke herinnering. Met deze opera creëert Annelie Van Parys een psychologische momentopname waarbij ze zowel Debussy als haar eigen muziekwereld tot zijn recht laat komen.


  • WAT: Annelies Van Parys: Usher (2018)
  • WIE: Opera Ballet Vlaanderen
  • WANNEER: vanaf 27 februari, livestream beschikbaar tot twee weken na de première
  • PRODUCTIE: Opera Ballet Vlaanderen (coproductie samen met Staatsoper Unter den Linden, Berlijn en Folkoperan, Stockholm) in samenwerking met Muziektheater Transparant en Nanterre-Amandiers centre dramatique national, gezien 27 februari 2021
  • FOTO’S: © Annemie Augustijns/ Opera Ballet Vlaanderen, © De Tijd

 

Tags: Annelies Van Parys (°1975)Hedendaags klassiekMuziek van eigen bodemMuziektheater TransparantOperaOpera Ballet Vlaanderen
Vorig artikel

Time travelling in the form of a waltz

Volgend artikel

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Jessy Baeken

Jessy Baeken

Jessy Baeken studeert musicologie en kunstwetenschappen aan de KU Leuven. Zij heeft een achtergrond in klassieke zang en lyrische kunst bij verscheidene prominente operazangers (DKO en privé). Sinds vijfentwintig jaar is zij verbonden aan verscheidene zangkoren – zowel nationaal als internationaal. Jessy zet zich daarnaast in voor vertegenwoordiging en muziekfestivals. Als musicologe specialiseert zij in negentiende-eeuwse opera, muziekesthetica en -sociologie. Voor haar staat de relatie tussen geschiedenis, personagevorming en uitvoering centraal.

Ook interessant:

De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren
Interviews

De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren

16 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit
Evenementen

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

11 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Volgend artikel
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (644)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.