• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Jarige Martijn Dendievel debuteert in Concertgebouw Amsterdam: “…verfijning, elegantie, verhaal, emotie…”

door: Ludwig Van Mechelen
28 december 2019
in Concerten, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Jarige Martijn Dendievel debuteert in Concertgebouw Amsterdam: “…verfijning, elegantie, verhaal, emotie…”
Share on FacebookShare on Twitter

Gouden Label Debuut – Eerst hoorde je de adembenemende stilte van het publiek en dan barstte een applaus los, een staande ovatie van minuten, na het debuut van Martijn Dendievel als dirigent in het Concertgebouw Amsterdam. Hij leidde er het Symfonieorkest Vlaanderen met werk van Chopin met als solist Severin von Eckardstein en werk van Schubert. “We waren erbij!”, zeiden wat oudere mensen die achter mij zaten, “We hebben het meegemaakt. Is hij echt maar 24?”…

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Op kerstavond verneem ik van Martijn Dendievel dat hij als dirigent inspringt bij het Symfonieorkest Vlaanderen voor het concert van een paar dagen later, 27 december, in het Concertgebouw Amsterdam. Niet niks, temeer omdat het daar dan ook zijn debuut is als ‘echte’ orkestdirigent (hij is nu assistent bij hetzelfde orkest) en dan nog wel in één van Europa’s bekendste zalen. Er wordt mij de gelegenheid geboden met de orkestbus vanuit Antwerpen mee te reizen om het namiddagconcert te beleven. Mooi zo.

De musici brengen in de heenreis een rustige morgen door. Even een dutje doen tijdens de rit en hé? Zijn we al in Amsterdam?… Koffietje en dan volgt de generale repetitie. Als dirigent van een klein ensemble zag ik Martijn Dendievel al aan het werk, zeer secuur, zeer professioneel (lees hier). Dat was nog wel wat anders dan een volledig symfonisch orkest in het groot romantisch repertoire in een prestigezaal met naam en faam dirigeren. De toon was wat mij betreft gezet, ondanks nog wat schoonheidsfoutjes, bij de generale repetitie. Hier zou straks iets gaan gebeuren waar nog lang over gesproken zou worden. Niet zozeer over de werken op zich, maar over die onbekende jonge dirigent zijn aanpak van die werken, zijn samenwerking met de orkestleden, met de solisten, de versmelting, zijn sprekende gelaatsuitdrukking, zijn nauwgezet aangeven… Eerst nog even middageten en dan? Dan moest ik gaan aanschuiven voor de perskaart. Wat een file! Niet van auto’s, maar van publiek. Bomvolle zaal.

De directeur van het Concertgebouw Amsterdam deelt het publiek mee dat de aangekondigde dirigent ziek is en zich laat vervangen door de jonge Vlaamse dirigent Martijn Dendievel waarvan men nu al zegt dat hij van alle markten thuis is, hier zijn debuut maakt en bovendien vandaag jarig is. Meteen zit de sfeer erin, het publiek applaudisseert de jarige toe als hij, samen met de pianist Severin von Eckardstein het podium betreedt.

Twee gelijke muzikale natuurtalenten betoveren orkest en publiek

Het publiek van heel jong – er zijn kinderen en vele jongere mensen – tot ouder is extra benieuwd natuurlijk, want wat zal deze jonge snaak voor aanpak hebben en wat gaat er gehoord worden? Dat wordt al snel duidelijk. Het pianoconcerto nr. 1 van Chopin valt zo in de smaak dat de mensen zich moeilijk kunnen inhouden en meteen na het eerste deel al warm applaudisseren. Het is mijn indruk dat het geen vergissing is, maar dat het publiek meegezogen wordt met wat het getalenteerde duo, dirigent en pianist, al heeft laten horen (herinner u hoe deze pianist in 2002 de Koningin Elisabethwedstrijd Piano won en alle andere laureaten in de schaduw zette).

De pianist is in zijn sas, net als de dirigent die de dag van zijn jonge dirigentenleven heeft. Ze voelen elkaar perfect aan en dit zorgt voor een warme, vierende, soms zwevende, verliefde, verlangende, enthousiaste jonge Chopin die nog vol jeugdige overmoed het leven tegemoet lacht. Alle elementen die dit concerto rijk is, krijgen we te horen. Groot applaus en bravogeroep vullen de zaal, de pianist dankt met een fragiel bisnummer. Zelf denk ik terug aan zijn laureatenconcert, dat was zoals hier in deze zaal vandaag, pure betovering van de fijnste pianoklanken die je oor kunnen strelen. Dat doet von Eckardstein met grote eenvoud, een bescheiden houding. Het siert hem nog meer.

De voltooide Onvoltooide symfonie van Schubert: Dendievel schrijft geschiedenis…

Nog meer dan het eerste concerto van Chopin zal de uitvoering van Franz Schubert zijn achtste symfonie, onder leiding van Martijn Dendievel, bijblijven. Let op mijn woorden: onze jonge Vlaamse dirigent schreef deze namiddag geschiedenis. Hij plaatste zich zondermeer meteen in de lange rij van wereldvermaarde dirigenten die het podium van het Concertgebouw Amsterdam bestegen en er legendarische concerten gaven. En ja, deze Schubertuitvoering wil ik even legendarisch noemen. Een uiterst zeldzame visionaire interpretatie, vol ontroering, openheid, pakkende solo’s die vloeiend in elkaar in de grootste harmonie overgaan. Dendievel heeft blijkbaar begrepen dat Schubert hier zijn afscheid aan een onvolmaakt leven kenbaar maakt. De veel te jong overleden componist wist maar net dat hij een dodelijke ziekte had.

Verbaast het dan dat hij zijn symfonie zo donker opent, dan de vele liefdevolle, naar hoop en leven verlangende passages die in mineurakkoorden eindigen en met geweld onderbroken worden door een donderend vol orkest? Verbaast het dat deze symfonie maar twee in plaats van vier delen heeft en dat Schubert maar enkele losse deeltjes van het derde deel componeerde? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hij dat zeer bewust gedaan heeft, om de onvolmaaktheid van zijn leven te benadrukken. Hij had nog véél te véél in zich en de tijd drong. Doodziek, letterlijk, componeerde Schubert zoveel hij maar kon om toch nog het maximum aan het papier toe te vertrouwen dat allemaal door zijn hoofd ging en dat hij hoegenaamd niet in het graf wilde meenemen. Al die tragedie zit in deze symfonie verwerkt en het is Martijn Dendievel die het beter dan wie ook plaatste.

Na het eerste deel was het secondenlang muisstil in de zaal, niemand durfde het aan te ademen. En na het tweede deel? Dendievel hield de dirigeerstok nog momenten vast om het werk te laten uitdoven… Het publiek was opnieuw oorverdovend stil en dan, dan barstten het applaus en het gejuich los. Minutenlang kregen Dendievel en het orkest dat fenomenaal presteerde een staande ovatie. Begrijp je nu waarom die mensen in het publiek eerbiedig en dankbaar zeiden: “We waren erbij…”?

Martijn Dendievel, onthoudt de naam. Hij is een van die zeldzame grote dirigenten. In naam van al diegenen die deze ontroerende concertnamiddag mochten meemaken, in welke hoedanigheid ook, denk ik te mogen spreken wanneer ik zeg dat over deze dirigent later terecht in zijn curriculum vitae zal geschreven worden: “Dendievel maakte zijn debuut als vervanger in het Concertgebouw Amsterdam op 27 december 2019, het betekende voor hem de doorbraak op de internationale podia”.

De terugreis? Die verliep in alle rust. Voldane, gelukkige musici genoten na van een voor hen even memorabel concert. En ik? Ik dacht na over hoe ik dit nu toch allemaal in een tekst zou moeten gieten. Hopelijk is het gelukt want de mooiste muziek in woorden omschrijven… De Nominatie Gouden Label Debuut, die benadrukt hoe dan ook hoe indrukwekkend dit debuut wel was.


  • WAT: Chopin – Pianoconcert nr. 1 in e, op. 11; Schubert – Symfonie nr. 8 in b, D 759 ‘Unvollendete’
  • WIE: Symfonieorkest Vlaanderen, dirigent: Martijn Dendievel, piano: Severin von Eckardstein
  • WAAR & WANNEER: Concertgebouw Amsterdam, 27 december 2019
  • FOTO’S: : © LVM – Klassiek Centraal, mt

 

1 of 4
- +

1.

2.

3.

4.

Tags: Concertgebouw AmsterdamFranz Schubert (1797-1828)Frédéric Chopin (1810-1849)Martijn DendievelPianoRomantiekSeverin von Eckardstein
Vorig artikel

“When we play, we should always give the impression to improvise. Always.”

Volgend artikel

Halka, een opera om te ontdekken

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen (Mechelen, 10.12.1960) genoot een muzikale opleiding als violist en pianist, maar een ernstige armbreuk met blijvende gevolgen deed hem vroegtijdig afhaken. Na jarenlang recensies geschreven te hebben voor een Antwerps weekblad, richtte hij in juni 2006 Klassiek Centraal op.

Ook interessant:

Jong West-Vlaams dirigent opent concertseizoen 2023-24 Symfonieorkest Vlaanderen
Nieuws

Jong West-Vlaams dirigent opent concertseizoen 2023-24 Symfonieorkest Vlaanderen

30 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Chopin Concours op piano’s uit het Chopin-tijdperk
Nieuws

Chopin Concours op piano’s uit het Chopin-tijdperk

16 augustus 2023
Volgend artikel
Halka, een opera om te ontdekken

Halka, een opera om te ontdekken

Volksoper Wien: König Karotte en Der Zauberer von Oz

Volksoper Wien: König Karotte en Der Zauberer von Oz

Beethoven in de bunker – Musici onder het Nazisme, vereerd, verbannen, vergast

Beethoven in de bunker - Musici onder het Nazisme, vereerd, verbannen, vergast

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.