De Nationale Opera neemt opmerkelijke start

Zoals zovele concertzalen en operahuizen nam De Nationale Opera het laatste jaar geregeld zijn toevlucht tot “streaming-voorstellingen”. Zo waren er boeiende producties te zien. Ik haal maar even Die Sieben Todsünden van Kurt Weill aan, met niemand minder dan Eva-Maria Westbroek, die tijdens het Opera Forward Festival getoond werd. Maar nu is het toch vooral reikhalzend uitkijken naar het live meemaken.

Lorenzo Viotti

De start van het seizoen in De Nationale Opera is dan ook veelbelovend. Lorenzo Viotti, de nieuwe chef-dirigent, zet het seizoen in met niet minder dan twee producties. We konden al met de jonge dirigent kennis maken in 2019 met de double bill Cavalleria Rusticana en Pagliacci van Leoncavallo/Mascagni (regie Robert Carsen), toen hij de veristische partituur in alle nuances tot klinken bracht. Het aantreden van de Zwitsers-Franse dirigent belooft alvast een mooie muzikale toekomst voor de Nationale Opera. Viotti wil een hecht partnerschap aangaan met het Nederlands Philharmonisch Orkest en is ervan overtuigd dat je met respect en vertrouwen een relatie opbouwt. “Dankzij de musici in dit orkest leer ik iedere dag bij – als mens, als dirigent” (interview op de website van het Concertgebouw). Operadirecteur Sophie de Lint noemt hem een “visionaire, begaafde en charismatische artiest […] die openstaat voor spannende experimenten” (Odeon. Magazine van De Nationale Opera, nr. 122).

De twee producties waarmee het seizoen 2021-2022 opent, getuigen alvast van avontuurlijkheid. De eenakter Der Zwerg van Alexander Zemlinsky (1871-1942) is een laatromantisch werk dat je bezwaarlijk een kaskraker kan noemen. Het verhaal waarin illusie en realiteit een complexe vermenging vormen, maakt de opera tot een fascinerend stuk. Maar het is ook een opera over de kwetsbaarheid van de kunstenaar in een zielloze wereld. Zemlinsky componeerde Der Zwerg een eeuw geleden, in 1921, naar het tragische sprookje van Oscar Wilde. We durven wedden dat Viotti de klank van het orkest betoverend zal doen klinken. De Nederlandse regisseur Nanouk Leopold maakt met deze productie haar debuut in de opera.

Clay Hilley

Met de Amerikaanse tenor Clay Hilley als Der Zwerg krijgen we in de titelrol een van de meest veelbelovende dramatische tenoren van nu te horen. In de rol van Donna Clara keert de uitzonderlijke Nederlandse sopraan Lenneke Ruiten terug naar De Nationale Opera. Première op zaterdag 4 september.

Met zijn tweede productie van het seizoen gaat Viotti helemaal de experimentele toer op. Hij keert terug naar de achttiende eeuw met de Paukenmesse van Joseph Haydn (1732-1809). Deze Missa in tempore belli wordt een combinatie van muziektheater, dans, elektronische compositie en video. Regisseur Barbora Horáková stelt in haar regie vragen bij het rotsvaste geloof dat uit iedere noot van Haydns mis straalt. Op aangrijpende wijze brengt ze individuen ten tonele die lijden onder het zware gewicht van een rechtlijnige ideologie.

De Zwitsers-Israëlische componist Janiv Oron biedt een elektronisch tegenwicht aan de overtuiging die uit de Missa spreekt, en de Spaanse choreograaf Juanjo Arqués maakt een choreografie voor negen dansers en geeft zo fysieke uitdrukking aan de contrasten die in de regie centraal staan. De grote aantrekkingspool voor Viotti om deze voorstelling te dirigeren, is dat in de Missa is een glansrol is weggelegd voor het schitterende Koor van De Nationale Opera. Deze productie gaat op 6 september in première.

Van beide producties zijn telkens maar 4 voorstellingen voorzien. Vanaf vrijdag vrijdag 27 augustus om 12 uur kan u plaatsen reserveren voor de voorstellingen vanaf oktober tot december.

Meer info op https://www.operaballet.nl/


Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: