Zoek
Sluit dit zoekvak.

Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Con amore per la Musica Lirica

De liefhebbers van La Musica Lirica waren weer in groten getale present. Muziek gebracht in een pretentieloze sfeer. Full house voor deze editie met de sopranen An De Ridder, Lissa Meyvis en toetsenvirtuoos Lester Van Loock. Nu de lente in de lucht hangt, beginnen de sappen in de natuur te stromen. Ook in Musica Lirica.

De liefde komt in een tintelende combinatie van opera aria’s, liederen en operette met tussendoor twee  prachtige pianosolo’s aankloppen: onversneden en onverdund. Er wordt door de tijd en genres gezapt. De magie van muziek doet de rest. Energieke nummers met een melancholische of romantische inslag. Weer een belevenis om niet snel te vergeten.

An De Ridder opent meteen met stevig werk, de opera aria ‘Celui dont la parole… Il est doux, il est bon’ uit Hérodiade van Jules Massenet in een adembenemend verrukkelijke vertolking met een dosis Franse finesse en doorvoelde weemoed. Ze stelt haar expressieve stem helemaal ten dienste van de tekst en emotionele inhoud.

Aan variatie geen gebrek. Lissa Meyvis, een alleskunner, vervolgt met ‘The Telephone Aria’ uit The Telephone van César Louis Menotti. Met haar mimiek en inlevingsvermogen creëert ze ontwapenende momenten. Versta je de woorden niet, Lissa maakt alles zonneklaar met haar mimiek. Iedereen herkent een beller die niet van ophouden weet.

Dan volgt een mooi duet ‘A perdona al prima affetto’ uit La clemenza de Tito van W.A. Mozart. In een rollenspel en caleidoscopisch spiegelpaleis wordt de aantrekkingskracht tussen twee jonge mensen verbeeld. Stoutmoedig zetten ze de eerste passen naar elkaar toe. De stem krijgt het hoogste woord. Met aansluitend een solo van Lissa, de humoristische aria ‘In uomini, in soldati’ uit de opera-buffa Cosi fan tutte eveneens van Mozart, geschreven in het Italiaans. Conclusie: mannen zijn niet te vertrouwen!

Tijd voor een zuiver instrumentaal werk van Mozart. Lester Van Loock vertolkt met bravoure ‘Allegro uit Sonate in Bb K.333’, expressief en levendig zoals we dat van hem gewend zijn met een enorme rijkdom aan emoties en een verfijnd gevoel voor spanning en lyriek.

Dan zijn we bij enkele liederen aanbeland. An De Ridder vervolgt met ‘A Cloris’ van de Franse componist Raynaldo Hahn. Vooral bekend voor zijn composities voor stem en piano. Een lied dat helemaal past in deze tijd. Chloris is in de Griekse mythologie de godin van de bloemenweelde, de lente en de natuur.

Gretchen am Spinrade’, is een van de eerste liederen die Franz Schubert op zijn achttiende schreef naar een gedicht van Goethe. Het houdt verband met de Faustlegende. De pianobegeleding imiteert het onophoudelijke ronddraaien van het spinnewiel. Gretchen zingt over haar hartepijn. Lissa Meyvis weet delicate toetsen te leggen in haar vertolking.

Mooi aansluitend zingt An De Ridder heel expressief de ‘Juwelenaria’ uit de opera Faust van Charles Gounod. Een opera vol mooie melodieën en koren. Het moet de lievelingsopera geweest zijn van Bianca Castafiore. Zoals iedere Kuifje-lezer weet, barstte de diva graag uit in de Juwelenaria. De tragedie die zich rond Marguerite afspeelt weet nog steeds te raken. Ze voelt zich minderwaardig voor Faust, behangen met juwelen zal ze misschien in zijn smaak vallen. Ze belandt echter in de klauwen van Mefisto.

Het thema juwelen wordt verder aangehouden in ‘Air des bijoux’ uit Faust en Marguerite van Frédéric Barbier.  Het komische van de situatie ligt in de discrepantie tussen de wensen van het publiek – dat een grote opera wil meemaken zonder naar Parijs te hoeven reizen – en de minimale middelen waarover de artiesten beschikken. De ‘Air des Bijoux’ onthult dat de juwelen nep zijn. Lissa Meyvis kan haar tempeesten loslaten.

Het eerste deel wordt door An De Ridder afgerond met het trieste ‘Vissi d’arte” uit de opera Tosca van Puccini. Ooit een van de glansrollen van Maria Callas. Waarom kan het lot zo ingemeen zijn voor iemand! Tosca moet buigen voor Scarpia om haar geliefde Cavaradossi te redden en wendt zich tot God. Met de aria ‘Vissi d’arte’ verandert haar persoonlijkheid. Van een oppervlakkige, jaloerse actrice wordt ze een vrouw wiens lijden de toehoorder ontroert. Het stembereik van An De Ridder is hallucinant.

Na de pauze wordt plaats ingeruild voor enkele operette melodieën. Lisssa opent met ‘Ich bin die Christel van der Post’ uit Der Vogelhändler van Carl Zeller’. Een van de meest gespeelde werken uit het operetterepertoire. Een charmant en geestig werk.

Robert Stolz componeerdeer niet alleen operettes. An De Ridder verrast  met een ‘Ave Maria’ van zijn hand. Lissa sluit aan met ander werk van hem , het lied ‘Who knows’,  teder en intimistisch. De componist liet zich ooit ontvallen: “Wanneer mijn melodieën een plaats gevonden hebben in de harten van de mensen dan weet ik dat ik niet tevergeefs heb geleefd.”

Franz Léhar schreef in 1905 ‘Die Lustige Witwe’, dat een wereldwijd succes werd. An De Ridder brengt op indrukwekkende wijze het ‘Viljalied’. Wat een stem!

Lester Van Loock koos weer niet voor de gemakkelijkste partij maar Liebestod’ van Franz Liszt. Hij speelt vanuit zijn eigen emotionele krachtveld en imponeert het publiek met deze pianosolo. Liszt maakte heel wat transcripties voor zijn instrument van werk van andere componisten, o.a. van Isoldes Liebestod van Wagner. Het begint rauw en snedig, dan volgen fluweelzachte toetsaanslagen. Lester Van Loock legt zijn ziel in de muziek. Een indrukwekkende vertolking. Muziek met een fysieke impact. Het publiek bleef helemaal onder de indruk even stil na de laatste noten om nadien los te barsten in een uitbundig applaus.

Beide sopranen kunnen hun komisch talent even botvieren in twee liederen van Johann Strauss ‘Mein Herr Marquis’ uit Die Fledermaus en het Schwpislied’ uit  ‘Eine Nacht in Venedig’

Afgerond wordt meet een mooi duet ‘Abends will ich schlafen gehn’ uit Hänsel und Gretel van Engelbert Humperdinck. Als romanticus en ex-medewerker van Wagner was hij verzot op sagen en sprookjes. Het werk van de gebroeders Grimm lagen hem nauw aan het hart. Hänsel und Gretel is veruit zijn bekendste opera.

Het was weer een fantastische performance. Twee uur puur genieten. Lissa Meyvis vond  voor ‘Con amore per la Musica Lirica’  de ideale partners in An De Ridder en Lester Van Loock

  • WAT: ‘Con amore per la Musica Lirica’
  • WAAR & WANNEER: Fakkeltheater, zondag 10 maart 2024 – 11u
  • WIE: BelLISSAma: Lissa Meyvis, An De Ridder en Lester Van Loock
  • FOTO’S: © herman.van.hove@studiodongo.be

Nieuwsbrief

Meer Lezen

© Klassiek Centraal – build & hosted door Kyzoe.be

Join Us

Subscribe Our Newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. ex ullamcorper bibendum. Vestibulum in mattis nisl.