DE SINGEL heeft haar seizoen geopend in stijl met een fenomenale theatervoorstelling: Pilgrimage. Een hedendaagse onderzoekende pelgrimstocht op scène gezet door componist Siebe Thijs en eindregisseur Ferenc Balcaen in samenwerking met vier fantastische performers/muzikanten: Junior Akwety (performer/zanger), Arturo den Hartog (contratenor), Suzan Peeters (accordeon) en Nathalie Van Meirvenne (fluit) en een divers artistiek team.
De vier lichamen, Akwety, den Hartog, Peeters en Van Meirvenne trekken door een steeds veranderend landschap. Ze bespelen instrumenten, maar ook lichamen en sculpturen. Ze zijn voortdurend onderweg, op zoek naar een plek die hen nog vreemd is. In hun stappen verliezen ze zichzelf, smelten ze samen met iets onbekends en ontmoeten ze opnieuw, in andere gedaanten, wat ze dachten achtergelaten te hebben.
Met deze hedendaagse pelgrimstocht wordt de spanning tussen eigenbelang en het gedeelde onderzocht, tussen individu en het collectief. Er wordt gereflecteerd en gecommuniceerd over en met de ander. Er vinden ontmoetingen en vaarwels plaats in een magische aaneenschakeling van intieme, ludieke, chaotische, verrassende en hysterische fragmenten.
Het vertrekt van deze multidisciplinaire voorstelling is de laatste liedcyclus “A Pilgrimes Solace “(1612) van Renaissance-componist, luitist en zanger John Dowland. In de meest lyrische passages van de voorstelling kunnen we een echo van Dowlands muziek horen die concreter lijkt te worden naar het einde toe. Vooral wanneer Akwety en den Hartog een prachtig ontroerend duet brengen. Maar desalniettemin is het werk vooral zeer actueel met een eigenzinnige visie op wat onderweg zijn kan en mag betekenen de dag vandaag.
Initieel lijken de vier lichamen in harmonie op hun gedeelde eiland, het begin van hun pelgrimstocht? Toch vrij snel, gaan ze elk hun eigen weg. De eilandjes verspreiden zich over de ruimte, net als de individuen, die af en toe elkaar ontmoeten en samen weerklinken. De vocale, instrumentale en visuele elementen worden aangevuld met auditieve fragmenten uit de fieldrecordings. Die opnames zijn gemaakt aan het begin van het creatieproces tijdens de gezamenlijke wandeling van het artistieke team.
In de muziek vinden we enkele terugkerende motieven terug zoals de lichamelijke expressie gekoppeld aan het bespelen van een instrument. Deze unieke koppeling zorgt voor prachtige en heel specifieke klankkleuren. Bij momenten is het zelfs zo dat twee lichamen eenzelfde instrument lijken te bespelen, zij het de accordeon, basfluit, of zelfs de stem! Deze unieke koppeling draagt bij aan de magische beleving en het avontuur van de reizigers en vormt bovendien voor het publiek een intrigerend muzikaal-visueel gegeven. In de muziek zelf lijkt het ademen een cruciaal thema te spelen, zowel bij de vocale als instrumentale intermezzo’s. Het ademen transformeert zich vaak tot hijgen en omgekeerd, alsof de lichamen uitgeput zijn van de fysieke inspanning bij hun tocht. De lichamen alsook de muziek zijn soms gesloten, zoekend, en bij momenten zeer intiem, ze transformeren voortdurend aan de hand van doordachte choreografische elementen. De ruimte en het decor waarin zij zich bevinden evolueert organisch mee op een verrassende en soms ludieke manier.
De componist wil graag de aandacht vestigen op de tussenruimte die zich afspeelt van punt A naar B. Voor veel mensen kan die tussenruimte misschien nutteloos lijken. Echter volgens hem biedt die tussenruimte de mogelijkheid tot reflectie of zelfs tot ontmoetingen met een andere pelgrim. Het wandelen van punt A naar B kan op verschillende manieren gebeuren zoals lopen, strompelen, vluchten of zelfs een gezamenlijke protest- of feestmars (cfr. auf die Straße… I).
Het verhaal dat zich ontplooit, nagenoeg zonder gesproken dialoog, oogt initieel vrij abstract, maar wordt gaandeweg toch tastbaar daar de logische aaneenschakeling van gebeurtenissen. Net zoals in de gevestigde klassiekere werken vinden we momenten van herkenning en houvast. Het is aan het publiek om zich zelf op een pelgrimstocht te wagen en dus zo het verhaal deels zelf in te vullen.
Het analyseren en recenseren van een werk, dat vooral naar het publiek toe, voor ieder individu anders zal worden beleven lijkt eerder ongepast. Vandaar dat ik, bij wijze van uitzondering, toch even in de ik persoon zal schrijven, heel kort dan maar 😉.
Bij momenten was ik ontroerd, verward of zelfs geschrokken, maar ik heb ook kunnen lachen en grijnzen. Een ware rollercoaster aan emoties, maar bovenal rest mij te zeggen dat ik genoten heb van een uniek eigentijds en eigenzinnig onderzoekend, prachtig audiovisueel werk. Bravo aan iedereen die erbij betrokken was en gezorgd heeft voor haar totstandkoming!
Kon je er dit weekend niet bij zijn? Niet gevreesd, de volgende voorstellingen zijn in Brussel, KVS Box op 18 februari 2026 en in Den Haag, Amare op 8 maart 2026.
Theater transparant
concept, muzikale leiding, muziek: Siebe Thijs
eindregie
performance
contratenor
accordeon
fluit
licht, scenografie
kostuumontwerp
scenografie, decorontwerp
choreografie
geluid, technische coördinatie
Extern oog
productie
Siebe Thijs Muziektheater Transparant
coproductie
DE SINGELKVS (Brussel) Platform 0090 (Antwerpen)C-TAKT (Pelt)Perpodium (Antwerpen)
met de steun van
Needcompany MusicaBijloke Summer Academy (Gent) Les Théâtres de la Ville de Luxembourg Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid Vlaamse Overheid