Verre echo’s uit de 19e en de 20e eeuw belooft het programma. Met eerste klasse uitvoerders: twee Elisabeth wedstrijd laureaten, een uit de viool wedstrijd van 2019 en een uit de piano wedstrijd van 1991. Het zijn resp. Sylvia Huang en Jan Michiels. En dan nog een talent, Anthony Devriendt, eerste hoorn bij het Nationaal Orkest van België. En ze brengen een paar niet vaak gespeelde muziekwerken van Johannes Brahms en György Ligeti. En dat is meteen het waarmerk van dit 20-21 Festival: het overschrijden van grenzen en tijdsperiodes en ze met mekaar confronteren.
Eerst een kort stukje pianomuziek van Brahms gevolgd door een Etude van Ligeti. En dan opnieuw een Intermezzo van Brahms en een Etude van Ligeti. Een bedachtzame Jan Michiels verklankt romantisch die Brahms stukjes en laat die laatste noot zo mooi in stilte verdwijnen. Contrasterend is natuurlijk Ligeti. Even vingervlug komt dan dat pulserend ritme van de Ligeti Etudes, bijna repetitief, bijna machinaal, gebald en vluchtig en met onverwachte wendingen. Maar dan komt de hoofdbrok, Brahms Hoorntrio. Je krijgt dat verrassend mooi samenspel en die ongewone samenklank van piano, viool en hoorn. Zeldzaam maar niet te verwonderen als je weet dat Brahms ook zelf hoorn speelde.
Een knappe vondst om dat stuk straks te confronteren met het Hoorntrio van Ligeti. Maar eerst even uitblazen en een welverdiend applaus in ontvangst nemen voor deze toch wel prachtervaring: een hoornist zo lang en zo intens bezig te horen op zijn instrument. Alleen dat al maakte het een unieke beleving. En de pianist en violiste? Die waren in hun gewone doen en dat wil zeggen: uitstekend.
Dan weer een rustig geconcentreerde Jan Michiels met korte pianostukjes van die twee vernieuwende componisten. En in die confrontatie lijk je soms te horen hoe dicht die componisten, over een eeuw heen, bij elkaar liggen met hun pianospel, hun uitpluizen van het notenmateriaal. Tot slot dat Hoorntrio van Ligeti. Opnieuw alle drie samen, soms unisono, soms mekaar inleiden en begeleiden maar vooral weer die hoorn in al zijn timbres kunnen horen, al of niet gedempt, nu eens met verleidelijke zachtheid dan weer jachtig en krachtig, helder hoog en donker laag. Het was een buitengewone prestatie om deze Ligeti muziek begrijpbaar en beluisterbaar tot een ontdekking te maken.
WIE: Anthony Devriendt, hoorn; Sylvia Huang, viool; Jan Michiels, piano.
WAT: Johannes Brahms, Klavierstücke op.118, nr.6 en op.119 nr. 1 en 4 ; Intermezzi op. 117, nr.1 ; Hoorntrio op.40 – György Ligeti, Etude nr. 3,4,6 en 8; Hoorntrio.
WAAR: Iers College, Leuven
WANNEER: 2 oktober 2023.