In de muziekgeschiedenis zijn er verschillende belangrijke voorbeelden van componisten wier oeuvre in belangrijke mate wordt gedomineerd door werken die voor een specifiek instrument zijn geschreven. De identificatie tussen Chopin en de piano, Paganini en de viool, of Tárrega en de gitaar is bijna totaal (ook al beperkten althans de eerste twee zich niet tot hun favoriete instrument). En deze identificatie hangt uiteraard samen met de eigen activiteit van de componist als uitvoerder (als een groot, virtuoos vertolker) op datzelfde instrument. Minder vaak echter heeft een dergelijke identificatie niet alleen betrekking op een componist en een instrument, maar veeleer op een bepaald merk van de produktie van dat instrument. Dit is wat er gebeurde met Charles-Marie Widor, het orgel, en in het bijzonder de Cavaillé-Coll orgels.
*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.