De affiche verklapt het reeds. Film Fest Gent zette tijdens de 49ste editie Zuid-Koreaanse cinema in de spotlight. Op de poster staat de Zuid-Koreaanse componist Jae-il Jung, bekend van zijn scores voor Parasite en Squid Game. Voor het eerst verscheen een componist op het campagnebeeld om zo ook de compositiekunst extra in de verf te zetten. Samen met de muziek van vijf andere landgenoten was Jungs muziek te horen tijdens het concert Korean Composers op 20 oktober.
“De Zuid-Koreaanse film is al langer één van de interessantste ter wereld. Dat hij nu zo populair is, bevestigt dat alleen maar. Bovendien kent Zuid-Korea een zeer diverse filmcultuur, met grootse spektakels, gruizige misdaadthrillers, verhalen met heerlijke wendingen, maar ook kleinere films zoals die van Hong Sang-soo. De cinema in Zuid-Korea barst van de creativiteit en inventiviteit, wat onder meer resulteert in spannende genrefilms.”
Om deze spannende films en hun muziek in de kijker te zetten, werden twee programma’s uitgewerkt. Een filmscreening-programma Focus on South Korean Cinema met onder meer films van Sye-young Park en Sang-soo Hong, en een filmmuziekconcert Korean Composers waarbij Brussels Philharmonic o.l.v. Dirk Brossé iconische soundtracks bracht.
Het concert opende met een speciaal georkestreerde versie van “Way Back Then” uit Squid Game (2021) gecomponeerd door de man op de poster, Jae-il Jung. De serie kwam pas vorig jaar uit, maar vindt al haar weg naar dit Classics-programma. Daarna volgde twee vroege werken van Jung waaronder “The Belt of Faith” uit het Oscarwinnende Parasite (2019). Het werk wordt beschreven als een minisymfonie vanwege haar aangename versmelting tussen klassiek en andere stijlen.
Daarna volgde een impressionant vertoon van muzikale retoriek. Hye-seung Nams “Mr. Sunshine” uit de gelijknamige film (2018) maakte fenomenaal gebruik van rusten en stiltes voor de spanning op te bouwen. De altviool- en cello-solos bewijzen hoe krachtig de muziek op zich is. Zelfs zonder beelden wisten ze kippenvel bij mij als luisteraar op te wekken.
Na werken van Soo-chul Kim en Mowg nam componist Byeong-woo Lee een plaats in op het podium. Op een zelfontworpen “dual gitaar” speelde Lee met het Brussels Philharmonic mee. Humor, klankexperimentatie en technische precisie stonden tijdens zijn performance centraal. De laatste componist van de avond was Cho Young-wuk. Met werken die bijna twee decennia aan filmmuziek overspannen, sloot hij de avond af. Over hem kan u binnenkort meer lezen in een interview met Tim De Backer.
Met zes verschillende componisten toonde Film Fest Gent de kwaliteit en muzikale diversiteit van Zuid-Koreaanse cinema. Maestro Dirk Brossé was de perfecte dirigent om dit repertoire tot klinken te brengen. Met zijn achtergrond als veelzijdig componist heeft hij een geweldige voeling met de gebrachte muziek. Samen met zijn Brussels Philharmonic wist hij de kracht van filmmuziek te laten horen en ontroerde hij zowel publiek als componist.
WAT: Korean Composers op Film Fest Gent
WAAR: Cultuurcentrum De Bijloke
MUZIEK: Jae-il Jung, Yeong-wuk Jo, Byeong-woo Lee, Hye-seung Nam, Soo-chul Kim, Mowg
UITVOERDERS: Brussels Philharmonic o.l.v. Dirk Brossé
WANNEER: donderdag 20 oktober 2022
© Jeroen Willems © Jeroen Willems © Jeroen Willems © Jeroen Willems © Jeroen Willems