Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

Vorig jaar ging de eerste editie van ‘STROOM’ van start. Creative geesten vallen moeilijk stil. Veerle Simoens, artistiek directeur van het Festival van Vlaanderen OdeGand en haar team, wilden niet alleen de unieke plekjes in de centrumstad Gent, maar bij uitbreiding ook de vele mooie plekjes in Oost-Vlaanderen, dat heel wat prachtige kastelen rijk is, ontsluiten met muziek. Een schot in de roos. Meanderend voert STROOM het publiek mee op een muzikale ontdekkingstocht. Elke dag is er in een andere stad of gemeente in de Scheldevallei een groot outdoor concert, intieme muzikale belevenis of duurzaam discours mee te pikken. Met haar tweede editie laat de jongste festivaltelg van het Festival van Vlaanderen cultuur en natuur in elkaar overvloeien en duikt in de thematiek van het klimaat, ecologie en duurzaamheid. Het programma draagt alle kwalificaties in zich om uitzonderlijk te zijn met een spectrum van ernstig tot speels, analytisch versus romantisch, antwoorden zoekt op levensvragen én een ode aan de verbeelding is.

A Midsummer Night’s Dream’ regie Tom Goossens

Daarmee zitten we direct bij het openingsconcert met het zeer toepasselijke ‘A Midsummer Night’s Dream’ van Shakespeare, en Mendelssohns feeërieke orkestmuziek, tijdens de zomerzonnewende op 21 juni. Place to be: het Donkmeer in Berlare. Het wordt een knaller van formaat met het Symfonieorkest Vlaanderen en de acteurskoppels Tom Van Dyck & Alice Reijs en Koen De Graeve & Ariane van Vliet, het vocaal ensemble Air4Six, dirigent Risto Joos in een regie van Tom Goossens. Hij was de voorbije jaren actief bij Muziektheater Transparant, zijn eigen compagnie: de SCHONECOMPAGNIE, Com. Marius. Bij Opera Ballet Vlaanderen deed hij vorige maand de regie van Le Nozze di Figaro, een schalkse en bejubelde productie. Zijn werk voegt een frisse dimensie toe aan het operarepertoire, fictie en realiteit die hij ragfijn weet te filteren met een geut humor vermengd. We konden hem niettegenstaande zijn drukke agenda strikken voor een gesprek.

-Bij het regisseren wat spreekt bij u vooral: hart, hoofd of intuïtie?
Intuïtie, sowieso. Ik probeer altijd te maken wat ikzelf graag zie. Dat heeft uiteraard met smaak te maken. Ik probeer mij goed voor te bereiden waardoor het voor de acteurs heel duidelijk is wat voor een soort taal en sfeer ik wil bereiken.

 -Ontvankelijk zijn voor sferen is wel heel belangrijk.
Als ik regisseer probeer ik heel goed de sfeer te kaderen en de mensen daarin mee te trekken.  Gesproken tekst is an sich muzikaal. De acteurs krijgen bij mij ook een partituur. Dat maakt de context heel concreet. Bij een spel met spelregels kun je je heel hard amuseren. Zo is dat bij dit toneelspel van Shakespeare ook. Er zijn spelregels, er is een kader, er is muziek om op te praten. Daardoor is er een heel duidelijk kader. Dat kader moet je aanleren, je moet de regels kennen. Binnen die regels ontwikkelt zich een samenspel. Dat zorgt voor ontspanning en plezier ook. Als een tekst muzikaal is trekt het de spelers ook mee in de leuke sfeer. ‘A Midsummer Night’s Dream’ kunnen we omschrijven als een tedere rêverie, een verhaal dat rijk is aan speelse elementen. Samen te vatten in twee woorden: romantiek en humor.

lees verder onder de foto:

Het Donkmeer, een rurale setting, prikkelt al meteen de zintuigen.
Het is een heel bijzondere plek. De tribune is gigantisch groot, een soort voetbaltribune, daarvoor een meer en een ponton met planten. Daar wordt het orkest op geplaatst in een doorzichtige tent. Daarrond bewegen de acteurs. Ze zullen tussen de muziek door teksten brengen die gebaseerd zijn op het werk van Shakespeare. Het publiek ziet de zonsondergang, de nacht die invalt. Allemaal elementen om de beleving te intensifiëren.

-F. Mendelssohn, een muzikale wonderknaap schreef op 17-jarige leeftijd de ‘Ouverture’ pas zestien jaar later componeerde hij er ook de rest bij. Oorspronkelijk met een verteller, een sopraan en mezzosopraan, een kinder- en vrouwenkoor. Hoe pakt u het aan?
Wij doen het met minder acteurs, een zeskoppig vrouwenkoortje en een orkest. Die acteurs spelen eigenlijk zichzelf. Ze spelen de acteurs uit het stuk Midzomernachtsdroom. Er zijn scènes waar het gaat over een groep acteurs en die beleven ook alle liefdesperikelen die de ander personages, de niet acteurs beleven. Ik heb dit alles samen gegooid en geconcentreerd op slechts vier personages en dat zijn die vier acteurs.


© Paul Teerlinck


© Paul Teerlinck


© Paul Teerlinck


© Paul Teerlinck


© Paul Teerlinck

-Je wist de klasbakken Tom Van Dyck & Alice Reijs en Koen De Graeve & Ariane van Vliet te strikken. Je hebt zo stilaan een reputatie opgebouwd. Je gaat telkens op zoek naar de juiste mensen in de juiste rollen.

Ja, dat is waar. Ik selecteer meestal de juiste groep om het juiste verhaal te brengen. In dit concrete geval heb ik ze niet zozeer op de rol geselecteerd maar meer op de groepsenergie. Omdat die groepsdynamiek past bij wat ik met het verhaal wil maken. Het gevoelsleven staat centraal in een narratief dat ondanks het sprookjesgehalte, gevoelvol is.

-Wordt het geheel een fris huwelijk tussen mooie aria’s, nieuw tekst- en zangmateriaal.
In Mendelssohn’s Midzomernachtsdroom zit er heel weinig zangmateriaal. Het zal wat anders zijn. Het is meer acteurs met orkest. Het wordt een speels verhaal vol met understatements.

 -Je maakte van ‘Rigoletto’ een blockbuster in de operawereld! Enkele scènes waren haast pure slapstick. Ook ‘Le nozze di Figaro’ kreeg een extra humoristische laag. Wat met ‘Midzomernachtsdroom’?
Het is eigenlijk een klassiek concert dat opengebroken wordt met tekstmateriaal van Shakespeare. Een concept met speelse scènes, vitaal gebracht door de vier acteurs.


© Kaupo Kikka

Muziek: F. Mendelssohn, Symfonieorkest Vlaanderen, Tom Van Dyck / Alice Reijs en Koen De Graece / Ariane van Vliet, Vocaal ensemble Air4Six
Dirigent: Risto Joos
Regie: Tom Goossens
WAAR: Festivalhal, Berlare
WANNEER: 21 Juni 2023
Tickets via: website

© 2024 klassiek-Centraal.be - Alle rechten voorbehouden.