Componist Philippe Boesmans overleden

We hebben vanochtend het bijzonder droevige nieuws vernomen dat componist Philippe Boesmans gisteravond overleden is na een korte ziekte. We zijn uiteraard erg aangedaan door het heengaan van deze artiest en bieden onze oprechte deelneming aan de familie en vrienden van Philippe aan.

“We willen ons Philippe herinneren om zijn humanisme, zijn humor en zijn generositeit”, zegt directeur Peter de Caluwe van De Munt. “Hij was een graag geziene gast in ons Theater en een essentiële steunpilaar voor ons huis. Zijn artistieke inbreng voor de Munt en voor de hedendaagse opera is van onschatbare waarde. Hij fungeerde als klankbord voor drie opeenvolgende Muntdirecteurs, was nooit te benauwd om constructieve commentaar te geven op de programmering van ons huis, waarvoor hij meermaals originele suggesties deed. Zijn mening telde, als vriend en als professional, en zal zeer gemist worden.”

Als huisartiest van  De Munt onder achtereenvolgens Gerard Mortier, Bernard Foccroulle en Peter de Caluwe ontving hij tal van creatieopdrachten van de Munt. Deze nauwe samenwerking begon met La Passion de Gilles, zijn eerste operatitel die in premiere ging in 1983. Daarna volgden Reigen (1993) naar een toneelstuk van Arthur Schnitzler, Wintermärchen (1999) naar Shakespeare en Julie (2004) naar het stuk Fröken Julie van August Strindberg. Al deze titels werden geregisseerd door Luc Bondy, die ook telkens de libretti voor zijn rekening nam. Later creëerden we, in coproductie met toonaangevende huizen in Parijs of Aix-en-Provence Yvonne, princesse de Bourgogne (2009), Au Monde (2014) en meest recent Pinocchio (2017), beide laatste titels in samenwerking met Joël Pommerat. Nauwelijks enkele weken geleden kondigden we nog een nieuwe opera van Philippe Boesmans aan. Samen met regisseur-librettist Richard Brunel legde Philippe de afgelopen maanden de laatste hand aan On purge bébé, een komedie naar de gelijknamige farce van Feydeau. Dat werk gaat in december van dit jaar in première.

Naast zijn scenisch oeuvre, was Philippe ook erg actief als componist van kamermuziek en symfonisch werk. Zijn liedcyclus Trakl-Lieder werd in februari nog uitgevoerd door het Muntorkest. Dat gebeurde onder leiding van zijn goede vriend en dirigent Sylvain Cambreling, die tal van zijn stukken creëerde.

Philippe was een monument voor de Belgische en de Europese muziek. Zijn werken werden overal ter wereld uitgevoerd. Nieuwe producties van zijn opera’s komen nog regelmatig op de planken, recent nog in Stuttgart en Parijs (Reigen) of Nancy (Julie). Hij was een referentie voor tal van componisten, waaronder Benoît Mernier en Kris Defoort, die hij als mentor begeleidde bij hun opdrachtwerken voor de Munt.

We wensen iedereen die Philippe van dichtbij of veraf gekend heeft nogmaals veel sterkte. De Munt zal hem in alle sereniteit eren met muziek.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: