’t Is weer voorbij die mooie zomer. Maar andere fijne zaken liggen in het verschiet. Het concertseizoen is op gang getrokken met o.m. een nieuwe reeks van BelLISSAma, opera en belcanto. De eerste editie van het seizoen 2025-2026 belooft meteen veel moois.
Sopraan en gastvrouw Lissa Meyvis deelt het podium met naamgenote sopraan Lisa Willems (artist in residence in de Koningin Elisabeth Muziekkapel waar ze begeleid wordt door José van Dam, Sophie Koch en Stephane Degout). Hun zang wordt ingekapseld in de mooie pianoklanken van Lester Van Loock. Drie professionals die door volgehouden discipline geëvolueerd zijn naar een niveau waarop ze schoonheid aan de wereld schenken. Ze visten weer pareltjes uit de plooien van de muziekgeschiedenis op. Met veel warmte verwelkomt Lissa Meyvis het publiek in haar muzikale universum. Dit themaprogramma is opgebouwd rond engelen. Spitante en eloquente gastvrouw Lissa voegt er gevat aan toe: “Er kan ook een nummer bij uit het ‘Engel’s! Love it. Begonnen wordt met:
Panis angelicus – César Franck
Waarmee de twee sopranen ons meteen meevoeren naar de hoogste hemelgewelven. ‘Panis angelicus’ komt uit de laatste twee strofen van de hymne Sacris solemnis, gecomponeerd door Thomas van Aquino. De hymne verwoordt dat brood en wijn veranderen in het Lichaam en Bloed van Christus. Twee stemmen die prachtig blenden, om elkaar heen wervelen. Een magistraal mooie ontmoeting tussen de twee vocalisten én instrumentalist. Ze creëren meteen een magnetisch veld.
La mer – Charles Trenet
De zoektocht naar ‘engelen’ ging soms over onverwachte paden en heel andere context dan de hemel. Ja, ook in dit prachtige nummer van Charles Trenet zijn ze aanwezig: “La mer, au ciel d’été confond sas blancs moutons, avac les anges si purs. La mer bergère d’azur infinie… In een frisse versie van Lissa Meyvis.
Solitairi Hotel – Samuel Barber
In dit nummer weet de Amerikaanse componist Samuel Barber de donkerte van de herfst indrukwekkend en prachtig te beschrijven. Lisa Willems brengt dit complexe lied met verve. Pianist Lester Van Loock legt in zijn begeleiding dramatische accenten. Zijn instrument kan zingen en bijten, strelen en bang maken.
Jij bent mijn hemel – Toon Hermans
Lissa Meyvis heeft een speciale connectie met het oeuvre van Toon Hermans. Samen met Herman Van Hove stond ze al 110 keer op het podium met het programma ‘In de schaduw van Toon Hermans’, waarin ze tal van Toons’ liedjes op een sublieme manier naar haar hand zet. Deze ode aan zijn vrouw ‘Rietje’ vertolkt ze warm en oorstrelend.
Ich ruf zu dir Herr Jesus Christ – Johann Sebastian Bach / Ferrucio Buson
Deze prachtige muziek van Bach voor orkest werd door Ferrucio Buson bewerkt voor piano. Hij transformeert, zonder de oorspronkelijke essentie verloren te laten gaan. Lester Van Loock vertolkt dit indrukwekkend werk met de glans van louterinng.
Gehen wir ins Chambre Séparéé – Richard Heuberger
Dit is eigenlijk een duet voor man/vrouw. Maar de twee dames zetten er hun schouders onder. Met een beetje verbeeldingkracht en de inleving van beide dames, een en al verleiding, werd dit een sprankelend duet.
Song Of A Night Club Proprietress – Madeleine Dring
Een jazzy nummer van Madeleine Dring. De eerste aanblik van een nachtclub ’s morgens na een nacht feesten is niet direct bemoedigend en wordt in dit lied beschreven. Lisa Willems vertolkt het expressief.
Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestelt – Marlene Dietrich
Dit lied uit de film ‘Der blaue Engel’ maakte diva Marlene Dietrich wereldberoemd. Ze was méér dan een seksymbool. Tijdens W.O.II trok ze tot ver achter de linies om de Amerikaanse soldaten met haar aanwezigheid een hart onder de riem te steken. Lissa Meyvis laat alle sferen en gevoelens met een grote onbevangenheid op zich afkomen. Ze voegt er nog een Nederlandse strofe aan toe waarin de rollen worden omgedraaid van lustobject naar gedecideerde dame.
In This Heart – Sinead O’Connar
Een prachtige song van de betreurde Sinead O’Connar, een fantastische zangeres maar destructief. Dit lied wordt a capella gebracht door de dames én Lester. In dit lied worden de diepgaande en pijnlijke emoties en het daaropvolgende verdriet verkend. Een pakkend lyrisch trio.
Wutgering Heights – Kate Buch
In dit eerste nummer na de pauze belooft Lisa Willems een eigen versie, ook pianist Lester Van Loock laat er zich door leiden. Er wordt wat geïmproviseerd maar uiteindelijk wordt toch teruggekeerd naar de prachtige oorspronkelijke versie met loupzuivere harmoniëen. Kate Bush geraakte geïnspireerd door het boek van Emely Bronte waarin de tumultueuze liefdesaffaire tussen Catherine en Heathcliff wordt verteld.
Pur ti miro – Claudio Monteverdi
Deze aria uit de opera L’Incoronazione de Poppea vertelt het verhaal van keizer Nero en zijn minnares Poppea. Liza en Lissa meten zich aan elkaar met stemacrobatie en lang aangehouden klanken. Ze tasten het hemelgewelf van de klank af.
Ten Minutes ago – Rodgers & Hammerstein
Dit is een duet voor man en vrouw uit de musical ‘Cinderella’. Voor Lissa Meyvis is niets onmogelijk, ze zingt beide partijen met inleving en overtuiging.
Echoes – Noël Villazon
Lester Van Loock kondigt een wereldpremière aan, een mediatieve minimalistische compositie van een goede vriend. Zijn tweede naam is ‘Angelo’. Dus ook hier is een engel in het spel. Meegevoerd door zijn interpretatie moest ik onbewust denken aan een wandeling, een gestaag ritme en dan zie je plots van alles: kleuren, vormen.
Senza mamma – Giacomo Puccini
Deze prachtige, geladen aria komt uit de opera Suor Angelica. Zuster Angela heeft een geheim. Ze heeft een kind. Ze is ervan gescheiden en naar een klooster verbannen. Een familielid komt haar het trieste nieuws vertellen dat haar zoontje overleden is. Liza Wllems laat de tekst leven op een manier die je niet snel vergeet in een evenwichtige balans tussen intimiteit en intensiteit.
O sorella, sorella – Giacomo Puccini
Lissa Meyvis brengt als tegenpool een minder bekend en opgewekt lied van dezelfde componist. Telkens in een fijne dialoog tussen solist en begeleider.
True love – Cole Porter
Beide sopranen brengen de evergreen van Cole Porter uit de American Songboek, pure. nostalgie. Liefde én een engelbewaarder is present : For you and I have a guarden angel.
Johnny – Cabaret song
In dit ietwat jazzy nummer haalt Lisa Willems zangtecnisch alles uit de kast.
Zachtjes breken – Adele Bloemendaal
Lissa Meyvis staat er lieftallig te wezen. met een ontwapenende naiëve speelsheid zingt en debiteert ze de tekst maar er zit ook een onheilspellende ondertoon in. Geen engeltje maar een duiveltje laat hier zijn tempeesten los. Gekleurd en gelaagd. Hoe deze performer met haar mimiek en stemintonatie een nummer tot leven kan brengen is uniek. Ze zorgt voor binnenpretjes en bewondering.
Dit concert wordt afgerond met twee duetten:
Abends will ich schlafen gehen uit Hans und Gretel van E. Humperdinck en Tausend kleine Engel singen uit Die Csárdásfürstin van Emmerich Kalman. Als bisnummer volgt nog het nummer ‘Angel’ als één grote muzikale groepsknuffel.
Het was een fantastische muzikale ochtend, de hemel op aarde.