Na twee albums gewijd aan Italiaanse muziek uit de 17e en 18e eeuw (BIS-2585 en BIS-2645), biedt de mannelijke sopraan Nicolò Balducci ons nu een recital gewijd aan de grootste vertegenwoordigers van het Weens classicisme – Haydn, Mozart en Beethoven – begeleid door de fortepianiste Anna Paradiso, die onlangs te horen was in een opname van muziek van Caroline Ridderstolpe samen met de mezzosopraan Kristina Hammarström (BIS-2675).
De hier verzamelde vocale composities, waaronder ook zeldzaamheden zoals twee Franstalige liederen van Beethoven, worden uitgevoerd door een mannelijke sopraan – in veel gevallen de eerste keer dat ze in dit stemgebied zijn opgenomen. Deze originele benadering door de twee vertolkers maakt het mogelijk om “ongewone nuances te verkennen in zowel de interpretatie als in de ‘soundscape’ van deze muziek en nieuwe benaderingen te vinden voor onze interpretaties” (Balducci). De combinatie van hoge stem en fortepiano benadrukt de verbinding tussen geluid en woord in een dimensie die meer doet denken aan kamermuziek, geïnspireerd door het specifieke timbre van de instrumenten. “Een van de meest fascinerende aspecten van de stukken op deze opname is de kracht van hun retorische expressie,” schrijft Paradiso, en nodigt luisteraars uit om, samen met Balducci, vermaakt en ontroerd te worden terwijl ze “een glimp opvangen van intieme verbindingen en gedeelde geheimen”.