De Romantiek ten voeten uit, deze strijksextetten van Tsjaikovski (1890) en Korngold (1916). Souvenir de Florence van deze Russische grootmeester herinnert aan de indrukken die de toen vijftigjarige Tsjaikovski opdeed tijdens zijn verblijf in Italië in het voorjaar van 1890. Korngold, de zoon van Dr. Julius Korngold (1860-1945) die te boek staat als de eminente Weense muziekpublicist en protégé van de alom gevreesde criticus Eduard Hanslick, was pas negentien toen hij zijn strijksextet voltooide (hij was er in 1914 als zeventienjarige aan begonnen). Maar al ontstond het stuk nog als adolescent, de typische Korngold-stijl met zijn weldadige melodieën en onrustige polychromatiek is er wel degelijk al volop in te herkennen. Zelfbewust, overtuigd van eigen kunnen, zo klinkt het werk in al zijn glorie, van de hand van een nog piepjonge componist waarvan werd gezegd dat hij na Mozart het grootste wonderkind was en toen al kon bogen op internationale allure.
De uitvoeringen door het Londense Nash Ensemble staan als een huis. De fraai uitgewerkte soli zijn een ware lust voor het oor en de pakkende klankkleuren treffen de luisteraar net zo in het muzikale hart als het door gloeiende passie en warme lyriek gedragen betoog van deze zes uitmuntende musici. Andrew Keener was verantwoordelijk voor de opname en dan weet u het wel: een sonische ervaring van de eerste orde.