De muziek van componiste, docente en muziekonderzoeker Liza Lim, geboren in Perth, Australië in 1966, richt zich op samenwerking en transculturele praktijken. Schoonheid, woede en lawaai, ecologische verbindingen en vrouwelijke spirituele tradities staan centraal in haar recente werk.
Liza Lim heeft opdrachten ontvangen van toonaangevende orkesten en instellingen over de hele wereld; haar werken zijn en worden uitgevoerd op prestigieuze festivals. In 2024 werd ze door OPUS KLASSIK uitgeroepen tot “Componist van het Jaar”. Liza Lim is hoogleraar compositie en Australische muziek aan het Conservatorium of Music in Sydney. Als onderdeel van een Australian Research Council Laureate Fellowship zal ze vanaf 2025 een vijfjarig programma leiden om de verkenning van urgente klimaat- en sociale kwesties via muziek te bevorderen. Haar initiatieven voor gendergelijkheid via Sydney Con’s Composing Women hebben een aanzienlijke impact gehad op de opdrachten, uitvoeringen en het leiderschap van de volgende generatie Australische muziek.
A Sutured World voor cello en orkest werd in 2024 gecomponeerd in opdracht van musica viva van de Bayerische Rundfunk, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Cello Biënnale Amsterdam, het Melbourne Symphony Orchestra en Casa da Música Porto. De wereldpremière, opgenomen op deze cd , vond plaats op 25 oktober 2024 in de Herkulessaal van de Residenz München met Nicolas Altstaedt (cello) en het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunk onder leiding van Edward Gardner.
Het orkestwerk Mary – Transcendence after Trauma werd in 2020/21 in opdracht van de musica viva van de Bayerischer Rundfunk gecomponeerd. De première van het werk op musica viva, oorspronkelijk gepland voor 28 januari 2022, moest vanwege de coronapandemie worden geannuleerd. Intussen ging het drieluik op 29 april 2022 in première als onderdeel van “Music of the Time” met het WDR Sinfonieorchester onder leiding van Cristian Macelaru in de Kölner Philharmoniker. Deze cd bevat de musica viva-opname van 12 mei 2023 door het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks onder leiding van Franck Ollu in de Herkulessaal in München.
Het Kompas voor fluit , didgeridoo en groot orkest werd in 2005/2006 gecomponeerd in opdracht van de musica viva van de Bayerische Rundfunk en het Sydney Symphony Orchestra. De première vond plaats op 23 augustus 2006 in het Sydney Opera House met Rosamund Plummer (fluit), William Barton (didgeridoo) en het Sydney Symphony Orchestra onder leiding van Alexander Briger. Deze cd bevat de musica viva-opname van de Europese première op 12 januari 2007 door Carin Levine (fluit), William Barton (didgeridoo) en het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunk onder leiding van Christoph Poppen van de Herkulessaal.







