Met Whispers of Tales presenteert Mathilde Wauters een album vol verhalende muziek, waarmee ze ons wil terugnemen naar tijden waar lange avonden werden gevuld met het vertellen van verhalen. Weg van alle social media, tv en radio. ‘Door elkaar verhalen te vertellen, werd de duisternis een beetje verlicht en reisde men -imaginair- de hele wereld rond’, aldus Wauters.
Vlak voor de covid-pandemie uitbrak, in juni 2019, won Wauters de derde prijs op de USA international harp competition in Bloomington, een van de belangrijkste harpcompetities ter wereld. Het jaar erop behaalde zij haar masterdiploma aan het ‘Conservatoire National Supérieur du Musique de Paris’ bij de wereldberoemde harpist Isabelle Moretti.
Midden in een lockdown afstuderen zal niet het ideaalbeeld van Wauters zijn geweest. Desondanks maakte ze er wat van. Door SWUK Vlaanderen (een vereniging met als doel uitvoerend kunstenaars te ondersteunen bij het uitbouwen van hun artistieke loopbaan) werd ze als laureaat geselecteerd. Met hun steun en begeleiding realiseerde ze de cd Whispers of Tales. Begin april vond het releaseconcert plaats, in een volle Miryzaal te Gent.
Het repertoire van Whispers of Tales barst van de bekende harpcomponisten als Tournier, Godefroid, Hasselmans en Renie. Wauters verrast echter ook met wat onbekendere namen, zoals Benjamin Attahir en Frits Celis.
Het album wordt ingezet met de vurige “Spaanse Dans” uit de opera La vida breve van Manual de Falla. In pittig spel, dat wordt afgewisseld met ingetogen momenten, grijpt de harpiste de aandacht van de luisteraar. De betovering van gefluisterde verhalen is in deze karaktervolle opener al voelbaar.
De magie van vertellingen bereikt zijn hoogtepunt in The Lark van Glinka. Meegevoerd door de melancholische melodie, droom je als luisteraar weg bij het in de muziek hoorbare, op-en-neergefladder van de leeuwerik. De harp wordt door Wauters tot in de puntjes precies bespeeld, waardoor de melodie prachtig tot uiting komt.
Daarnaast valt De l’obscurite II van Bejamin Attahir op, winnaar van de USA Solo Harp Composition Contest in 2012, die dit stuk in hetzelfde jaar componeerde. Subtiele trillerachtige figuren worden onderbroken door delicate melodische momenten. Telkens bouwt Wauters de spanning weer op met haar onheilspellende harpspel, om die vervolgens los te laten in subtiele flageoletten.
Wauters Belgische roots fluisteren voorzichtig tussen de repertoirekeuzes door, bewust of onbewust. Zo kiest ze voor de ‘Hymne aan August De Boeck van Merchtem’ bijvoorbeeld, in 1990 gecomponeerd door de Belgische Frits Celis. De atonale klanken klinken als romantische loopjes in de oren. Als luisteraar word je in de muziek gezogen, door middel van het in het in verscheidene vormen terugkerende muzikale citaat van De Boeck waar Celis zijn werk op baseerde.
De twee laatste stukken zijn ook van Belgische hand: het korte Follets van Hasselmans, waar de interpretatie van Wauters op prachtig kalme wijze de dwaallichtjes laat flikkeren. En La danse des Sylphes van Godefroid, een sprookjesachtige afsluiter van de verhalende reis, waarmee Wauters dubbel en dik heeft bewezen dat zij als geen ander verhalen kan fluisteren met haar harp!
- WIE: Mathilde Wauters [harp]
- WAT: Whispers of Tales
- UITGAVEN: Et’cetera KTC 1760
- BESTELLEN: JPC