Antwerpen, een epicentrum dat bruist van kleurrijke kunstenaars: muzikanten, zangers, acteurs en een groot danserspotentieel.
Naast de Koninklijke Balletschool Antwerpen, Opera Ballet Vlaanderen is Junior Ballet Antwerp een wervend element voor niet alleen de regio, maar voor heel het land en bij verder uitbreiding de wereld tout court. Laten we deze jonge variabele compagnie met passionele en leergierige dansers uit Amerika, Denemarken, Frankrijk, Brazilië, Italië, Japan, Australië, Portugal, Engeland en België omschrijven als een doorgedreven masterclass.
Artistiek directeur, Alain Honorez, is constant op zoek naar choreografen wiens stijl hem aanspreekt en die zijn dansers de handvaten kunnen aanreiken om zich verder te verdiepen en ontwikkelen als kunstenaar. Voor deze avondvullende voorstelling viel zijn keuze op Andrew McNicol, een Britse freelance choreograaf en artistiek medewerker aan de English National Ballet School, en Ihsan Rustem, artistiek directeur van het Zwitserse dansgezelschap Cie. La Ronde en resident choreograaf aan het NW Dance Project in Portland, Oregon VS. Met deze gastchoreografen wordt het medium dans in zijn grote verscheidenheid verkend. Het publiek krijgt een staalkaart van de veelzijdigheid van de dansers te zien op het snijpunt van klassieke en hedendaagse dans. Om zich vandaag de dag een plek te veroveren in de professionele danswereld moeten dansers multi-inzetbaar zijn en alle dansstijlen aankunnen.
In overleg met huischoreograaf Altea Nuñez realiseerde hij samen met deze gastchoreografen uitzonderlijke werkstukken voor Junior Ballet Antwerp. Het bijzonder gesmaakte en geslaagde klassiek ballet ‘Cinderella’ in de Handelsbeurs van Antwerpen is nog maar net achter de rug en al weer staat deze jonge groep dansers vol gretigheid op de scène met een gloednieuwe triple bill waarin ze zich de verschillende dansstijlen van Andrew McNicol, Ihsan Rustem en Altea Nuñez met flair eigen hebben gemaakt.
‘SIGNATURES’ choreografie Andrew McNicol
Openingstuk van de avond is Andrew McNicol’s ‘Signatures’ op muziek van de Spaanse componist Enrique Granados. Het is een gloednieuwe creatie voor JBA. ‘Valses Poetics’ is een ode aan de klassieke ballettechniek, aangevuld met een typische McNicol toets: spontaniteit, muzikaliteit en poëzie. Live begeleidt door de Japanse pianiste Emi Morishita. Deze poëtische walsen bevatten typische kenmerken van een romantische stijl die sterk aanleunen bij de pianomuziek van R. Schumann en F.Chopin vol dynamische processen, een dartel, speels en levendig tempo als een snel stromend beekje dat zijn weg zoekt. Ideaal dus voor een pittige choreografie met een zweem van romantiek.
Aan zet: zes meisjes en drie mannen. De balletpuristen komen in deze choreografie helemaal aan hun trekken met een varia aan pointewerk, veel lifts, sprongen, pirouettes zeer gevarieerd verwerkt in solo’s, duetten en ensemblewerk.
Klassiek ballet met toch verrassende moderne bewegingen in verwerkt. De ongrijpbare magische toets die elk publiek op de ene of andere manier in de ban krijgt. De zes meisjes zijn gekleed in lichte, uitwaaierende lange rokken in warme tinten aubergine, oranje, oker, roze, lichtbruin. Het geheel doet lentefris aan. Kostuum ontwerp en –uitvoering Ria Van Looveren & Jolien Deweerdt i.s.m. Andrew McNicol. Het lichtontwerp plaatste de dansers in een warme lichtgloed en maakt het geheel compleet. Klassieke precisie, gratie en fantasierijke verwerking maken ‘Signatures’ tot een juweeltje.
Dansers: Natsuki Nishiyama, Rinka Matsuura, Tilly Wightman, Josephine Bottger, Soazig Drion, Laura Flügel, Lucas Bierlair, Akihito Shimogata, Daimu Nakayama
© Filip Van Roe
Sigantures Andrew McNicol jba 2023
© Filip Van Roe
Sigantures Andrew McNicol jba 2023
© Filip Van Roe
Sigantures Andrew McNicol jba 2023
‘ABSOLUTIO’ choreografie Altea Nuñez
Deze choreografie, op muziek van Hans Zimmer & Klimek (J), is in tegenstelling tot de eerste choreografie donker en beklemmend van sfeer. Ook hier zes vrouwelijke en drie mannelijke dansers. Er is veel grondwerk te zien. Waarin we een opmerkelijk contrast tussen ballet op pointes en neoklassiek terugvinden.
Eens te meer een esthetische parel die de anekdotiek overstijgt tot relevant danstheater dat raakt, in de poriën dringt. De interactie tussen muziek en beweging is totaal. Vanuit een staat van kwetsbaarheid wordt een sterke voorstelling opgebouwd. Het publiek krijgt geen steriele, afgeborstelde voorstelling te zien, maar een fantastisch kluwen van verbanden en ideeën, gevat in muziek en dans. De polen licht en duisternis, confrontatie en transformatie komen aan bod. Op een sublieme manier begeleidt Altea Nuñez haar dansers en verbindt de draden met elkaar tot een ragfijn web.
De beleving van een personage is op zoek gaan naar de essentie van de muziek. De diffuse belichting, een ontwerp van Ken Hioco i.s.m. Altea Nuñez, net zoals het kostuumontwerp van Ria Van Looveren maken het plaatje af.
Dansers: Lauren Alving, Ella Matthews, Mafalda Preto, Maria Girardin, Barbara Scott, Nanami Auwerkerken, Lucas Bierlair, Akihito Shimogata, Daimu Nakayama
© Filip Van Roe
Absolutio Altea Nuñez jba 2023
© Filip Van Roe
© Filip Van Roe
Absolutio Altea Nuñez jba 2023
‘BOLERO’ choreografie Ihsan Rustem
Ihsan Rustem wordt in recensies al eens als krachtpatser omschreven. Deze terminologie is niets overdreven. Hij creëerde deze choreografie in 2016 voor NW Dansproject in Portland VS. Bij JBA staat in deze choreografie de complete compagnie op de scène.
Het publiek dat na de pauze de zaal betreedt wordt direct auditief geprikkeld door een jong meisje dat middenin de zaal luidruchtig communiceert met iemand op het balkon. Een jongen verschijnt tussen de panden van het voordoek en instrueert haar om dringend op de scène te komen. Hij vindt de doorgang niet meer en kruipt dan maar ostentatief onder het doek door de scène op. De toon is meteen gezet.
De ‘Bolero’ van Ravel, in een choreografie van Maurice Béjart, behoort als moderne klassieker zowat tot het collectieve geheugen. Daar iets compleet anders van maken is een uitdaging voor volbloedartiesten. De kunst is om te zien en te horen, de frisheid van een eerste ontmoeting. Daarin slaagde Rustem voor de volle 200%. Wat vooral in het oog springt is wat een goed gestimuleerde en kerngezonde verbeelding vermag. Ihsan Rustem, heeft een analytische geest, gekoppeld aan een synthetisch vermogen. Hij benadert de muziek vanuit een andere manier van denken en een andere dansstijl. Een choreografie is in de muziek beweging, lijnen, structuren zien. Hij verwerkt dit in een visueel verbluffende stijl. Noem het excentriek expressionisme in een sprankelende bewegingstaal.
Met allemaal een gedegen klassieke opleiding behoren de dansers van het JBA tot de zeldzame performers die gelijk welk genre loepzuiver beheersen zonder zichzelf te verliezen. ‘Bolero’, een beroezende ervaring mede door de hypnotiserende muziek. JBA biedt als dansende lichamen weerwerk aan de dwingende muziek van Ravel. Het is en blijft pure magie. Eén brok gebalde energie en expressie.
‘Bolero’ het meest humoristische stuk van de triple bill, schalks, uitbundig, baldadig, briljant en akrobatisch. De choreografie maakt daarbij speels gebruik van een roos die overal onverwachts opduikt en wordt doorgegeven.
De lichamen van de dansers worden op een bepaald moment uitgelicht tegen de witte achtergrond om de aandacht te vestigen op hun geometrische lijnen en vormen. In slagorde marcheren de vijftien dansers van JBA over de scène. Ze laten een gevarieerd emotioneel spectrum zien. Een intense en weergaloze dansvoorstelling van een hoog artistiek niveau met een ongeziene fysieke kracht en expressiviteit die energie uitademt en het publiek met dezelfde energie voedt. ‘Bolero’ blijft gewoon in je lijf nazinderen. De repetitieve muziek sleurt je mee als in een draaikolk, altijd intenser en sneller. De dansers klitten op het laatste bijeen en op de climaxtoon wordt een lichaam als een ledenpop in de lucht gegooid als een kurk die uit een champagnefles knalt, waarbij uit het publiek kreten van pure bewondering te horen waren.
De jonge dansers kregen een enthousiast applaus dat ze met gratie in ontvangst namen. Hun beheersing van de klassieke techniek en canon in combinatie met hedendaagse dans maken hen tot een veelzijdige groep.
Dansers: Lauren Alving, Nanami Auwerkerken, Josepine Bottger, Soazig Drion, Laura Flügel, Maria Girardin, Rinka Matsuura, Ella Matthews, Natsuki Nishiyama, Mafalda Preto, Barbara Scott, Tilly Wightman, Lucas Bierlair, Daimu Nakayama, Akihito Shimogata
© Filip Van Roe
Bolero Ihsan Rustem jba 2023
© Filip Van Roe
Bolero Ihsan Rustem jba 2023
© Filip Van Roe
Bolero Ihsan Rustem jba 2023
© Filip Van Roe
Bolero Ihsan Rustem jba 2023
Deze triple bill is een tour de force, een spectaculaire avond met meestershap en verve ingekleurd door JBA. We kijken al vol verwachting uit naar een volgende performance.
Productie: JBA
Choreografen: Andrew McNicol, Altea Nuñez, Ihsan Rustem
Muziek: Enrique Granados, Hans Zimmer & Klimek, Maurice Ravel
Dansers: Lauren Alving, Nanami Auwerkerken, Josepine Bottger, Soazig Drion, Laura Flügel, Maria Girardin, Rinka Matsuura, Ella Matthews, Natsuki Nishiyama, Mafalda Preto, Barbara Scott, Tilly Wightman, Lucas Bierlair, Daimu Nakayama, Akihito Shimogata