De familienaam Tooten is een naam met weerklank in muziekmiddens. De muze van de muziek was er gul met talent uitdelen. Lode Tooten ontwikkelde zich tot een muzikale duizendpoot. Hij is actief op vele muzikale terreinen als pianist, organist, vibrafonist, organist, doedelzakspeler, drummer, beiaardier en last but not least dirigent van orkesten en zangkoren.
De tijd vliegt. Dertig jaar geleden startte hij in Mechelen Scala Vocale op met een achttal zanglustigen. Intussen is dat kleine groepje uitgegroeid tot een koor van meer dan 60 gedreven en gepassioneerde zangers. Dit dankzij de input van de dirigent. Hij wou weg van de koorzang waarbij heel consequent de noten gezongen worden die er geschreven staan. Hij wou muziek maken vanuit het hart, muziek waar een ziel in zit. Daarbij heeft hij geen schrik om voor emoties op het gaspedaal te duwen, maar doet dat beheerst, transparant en stijlvol. De betrachting van Scala Vocale is en was zo hoog mogelijk scoren als liefhebbers. Scala Vocale is geen amateurkoor, maar een liefhebberskoor dat zich met hart en ziel inzet om boven zichzelf uit te stijgen. Door die mindset trekken ze ook koorleden aan van andere koren die mee in een project willen stappen.
Het tweede weekend van december wordt het 30-jarig jubileum gevierd met een prestigieus concert.
Tijdens corona werd Lode Tooten, zoals iedereen, met de neus op de eindigheid van het leven gedrukt. Inmiddels de zeventig voorbij stelde hij een bucketlist op met als premisse en onderliggende gedachte nog enkel de dingen te doen, die hij graag doet.
Voor dit jubileumconcert doet hij een gouden greep uit het muziekrepertoire met het ‘Te Deum’ van Charpentier, verreweg het bekendste werk van de componist. Hij schreef het in de late jaren ’80 van de 17de eeuw. Waarom deze keuze? Dit als bedanking voor zijn mooie carrière maar ook om personen te bedanken die in de loop van die 30 jaar een rol gespeeld hebben in de vele muzikale projecten die Scala Vocale gerealiseerd heeft en om de leden te herdenken die overleden zijn.
Als tweede luik het onsterfelijke ‘Reqiuem’ van Mozart. Het onvoltooide werk van de grootmeester. De dood was de spelbreker. De muzikale syntaxis en retoriek van Mozarts zwanenzang kenden rust noch vrede en vloeiden na zijn dood keurig uit over al die bladzijden die door anderen werden geschreven.
Het ‘Requiem’, de muzikale expressie van de universele treurnis om de dood. Kerkmuziek van de nobelste soort, onopgesmukt en sober. Dat dit werk tot Mozarts’ oeuvre wordt gerekend is te danken aan zijn oud-leerling, vriend en collega Franz Xaver Süsmayr, die het afgebroken compositieproject op zeker moment ter hand nam en de meerstemmige muziek completeerde. Het is muziek die vooral eerbied ademt: voor het verleden, voor het heden én de dood.
Een mooie en terechte keuze in de context van het koorjubileum. Deze uitvoering wordt nog specialer door de inbreng van de Engelse dirigent en componist Howard Arman. Na twintig jaar intensieve studie van het werk heeft Howard Arman zijn inzichten in de voltooiing ervan verwerkt, met zorg en respect voor Mozarts grote origineel. Zo biedt zijn Lacrimosa verrassende effecten. De première van deze versie van Arman vond plaats in oktober 2020 in München in een uitvoering door het Beiers Radiokoor en werd enthousiast ontvangen zowel door het publiek als de pers én gevierd als een wetenschappelijk onderbouwde, geheel nieuwe kijk op Mozarts meesterwerk.
De uitvoering van Scala Vocale is de première van deze versie in België.
De voorbije weken werden de koorleden intensief voorbereid volgens de maatstaven en verwachtingen van de maestro. Het gemengd koor Scala Vocale wordt begeleid door het Barokorkest van het Mechels Conservatorium, voorbereid door Ann Cnop. Solisten zijn: Christel De Meulder (sopraan), Anita Dur (alt), Jan Caals (tenor) en Joris Stroobants (bas)
Het geheel staat onder leiding van Lode Tooten
Kaarten € 25 (incl. receptie) kaarten kunnen besteld worden bij de leden van het koor of bij UITinMechelen via https://ticketshop.ticketmatic.com/mechelen/scalavocale