Zaterdagavond, het Eurovisiesongfestival. Het was de voorbije weken en dagen opbouwen naar een climax. Onze vertegenwoordiger Gustaph deed zijn best. De man kan zingen en veroverde een mooie zevende plaats. Dit festival is evenwel verworden tot een circus met veel toeters en bellen en elkaar overtreffen in extravagantie in een mix van mode, dans en performance. Zodat het uiteindelijk ook eenheidsworst wordt!
Less is more
Dan opteer ik liever voor Bellissama, belcanto & bella musica met authenticiteit en charme. Dit concert onder de noemer ‘Freunde en Freundjes’. De reeds ervaren performers nodigden twee laatstejaarsstudenten klassieke zang, Anaïs Simon en Isis Van Ginneken, uit om enkele liederen uit hun examenrepertoire voor een levend publiek te brengen en zo metier op te doen… Intentie: beginners steunen.
Het viertal van ‘Ode an die Freunde’: sopraan Lissa Meyvis, pianist Lester Van Loock, bariton Jokke Martens en alt Alexandra Franck kreeg in laatste instantie af te reken met pech. Alexandra werd zaterdag ziek en moest forfait geven. Snel schakelen is dan een vereiste. In allerijl werd het programma aangepast. Hier spreekt de flexibiliteit, wendbaarheid en professionaliteit van volbloed artiesten. Al moet je met twee sopranen, een alt, een bariton en een zingende pianist vaak buiten de lijntjes zingen. Zij doen het met verve, ongeremd en uitgelaten. Ze bewegen op het kruispunt van virtuositeit en creativiteit. Hun aanpak nijgt naar fusion met een spitsvondige collectie songs die verbinding zoekt met elkaar én het publiek. Een programma met een brede insteek: romantisch, emancipatorisch, poëtisch, komisch, pamflettair… Muziek in alle toonaarden en gevoelens. Zelfs binnen het bestek van één aria of lied wisselen contrasterende emoties elkaar snel af. Ze vatten klanken in woorden en woorden in klank. Geen sprankel eentonigheid te vinden. Met gevatheid wordt bovendien alles aan elkaar gepraat zodat het geheel sprankelt. Een succesformule met een aanstekelijke vibe.
Het hele gezelschap start met het pittige ‘Good Morning’. Het werd door Gene Kelly gezongen in de musical film ‘Singin’ in the Rain’ uit 1952 en zo wereldberoemd.
De jonge Anaïs ontpopt zich tot een comédienne in het lied ‘Yes’ van Maurice Yvain, taalperikelen met één voet in de opéra comique. Haar studiegenote Isis brengt het emotionele lied ‘Le jour le soleil béni’ uit de opera Madame Chrysanthème van André Messager. Ze zingt als de beste maar mist nog wat podiumvastheid. Een heikel punt voor alle beginnende zangers en acteurs… waar blijf ik met mijn handen!? Een klein aandachtspuntje.
Aansluitend een duet tussen de twee conservatoriumstudenten ‘Ah guarda sorella’ uit Cosi fan tutte van W.A. Mozart. De zussen Fiordiligi en Dorabella zijn wanhopig over de trouweloosheid van hun geliefden. Ook ervaren Lissa Meyvis grijpt terug naar haar studententijd en brengt een lied uit haar afstudeerproject ‘Peregrina I’ van Hugo Wolf, met een complexe inhoud en opbouw. Wolf behoorde samen met Gustav Mahler tot de grootmeesters van het laat-romantische lied.
Lester Van Loock & Lissa Meyvis
Anaïs Simon
Jokke Martens, Lissa Meyvis, Lester Van Loock
Isis Van Ginneken
Lester Van Loock
Toetsentovenaar Lester Van Loock zit op dezelfde golflengte en grijpt terug naar zijn masterproef met een ‘Selectie uit A gyermekeknek’ van Béla Bartók. Spielerei met noten. Jokke Martens gaat letterlijk en figuurlijk terug in de tijd met de song ‘When I was One And Twenty’ van Arthur Somervell. Jeugdige overmoed versus maturiteit. Verscheidenheid troef.
Anaïs en Isis sluiten aan met het duet ‘Some Things Are Meant To Be’ uit de musical ‘Little Woman’, muziek Jason Howland en teksten van Mindi Dickstein, gebaseerd op de roman van Louisa Alcott over de zusjes March die volwassen worden onder de vleugels van hun moeder tijdens de Burgeroorlog. Ook bijzonder knap is hun vertolking van de gossipsong ‘Echt bestaat’ uit de musical Goodbye Norma Jane over het leven van Marilyn Monroe, componist Sam Verhoeven. De partijen zetten hun strijdlust in tegen het samenzweerderige smoezen.
Het eerste deel eindigt met het prachtige bloemenduet ‘Viens, Mallika … dôme épais’ uit de opera Lakmé van Léo Delibes voor sopraan en mezzosopraan. Misschien wel een van de beroemdste operaduetten ooit. Het is genieten van de levendige zuivere toon en schijnbaar grenzeloze adem van Lissa en Anaïs en vervolgens van Anaïs en Isis.
Na de pauze start Isis met ‘J’ai deux amants’ uit de muzikale komedie L’amour masqué van André Messager. Een geëmancipeerde vrouw laat zich ontvallen “Mon Dieu, que c’est bête les hommes!”. Heerlijke tekst en knap gestalte gegeven door de jonge Isis. Op haar onnavolgbare eigenste manier vertolkt Lissa Meyvis ‘J’ai deux amours’ hét lijflied van de legendarische Josephine Baker. George Gershwin schreef ooit een parodie op de clichés van liefdesliedjes ’Blah, blah, blah’. Zit ze verlegen om woorden, Anaïs lost de moeilijkheden met een sexy lichaamstaal op. Een knappe interpretatie en vertolking. Bariton Jokke Martens weet tot tranen toe te bewegen met de prachtige aria ‘Nessum Dorma’ uit de opera Turandot van Giacomo Puccini.
Lester Van Loock speelt met schwung ‘Etude op. 10 nr.5’ van een van zijn geliefde componisten Frédéric Chopin.
Aansluitend een liefdesduet uit de musical ‘All I Ask Of You’ uit The Phantom Of The Opera van Andrew Lloyd Webber gezongen door Anaïs en Jokke. Het geheel krijgt een dubbele bodem als Anaïs haar aandacht verlegt en lonkende blikken wisselt met de pianist. Hilarisch! Het viertal van Ode an die Freunde gaat graag het spel aan waarin opera en toneel elkaar met de nodige dosis humor ontmoeten. Die teneur wordt verder gezet in het duet tussen Isis en Jokke ‘Lippen schweigen’ uit Die lustige Witwe van Franz Léhar. In het derde duet ‘So muss allein ich bleiben’ uit Die Fledermaus van Johann Strauss wordt de liefde van de man eindelijk beantwoord. Derde keer, goede keer. Als point final -en tutti aan bod- volgt nog ‘Ode an die Freude’ van Beethoven en kan het publiek naar hartenlust meezingen.
Talenten van de nieuwe generatie kregen hier een mooie kans aangereikt om voor een publiek te staan. Vijf performers met een passie voor muziek, een zuivere techniek en een klassevolle, begeesterende uitvoering. Ze leggen hun ziel en zaligheid in het zingen en spelen. Freunde & Freundjes: inspiratievol en met volle teugen gesavoureerd door het publiek.
WIE: Lissa Meyvis, Lester Van Loock, Jokke Martens, Anaïs Simon, Isis Van Ginneken
WAT: Freunde & Freundjes
WAAR: TheaterCafé Fakkeltheater
WANNEER: zondag 14 mei