Iets meer dan een jaar geleden bracht de jonge Belgische componiste Apolline Jesupret haar eerste album uit, “Lueurs”. Momenteel brengt ze haar tweede monografische cd uit, getiteld “Bleu Ardent”. “Bleue”, Apollines eerste symfonische werk, heeft de kleur van onze planeet, de oceaan en de rollende golf: we horen kracht en kwetsbaarheid, tederheid en impact, de energie van het leven en de dreiging van de dood – het verrassende einde. “Dans l’air du soir”, voor soloviool, roept, gebaseerd op Apollines bewondering voor Claude Debussy, zeven scherpe geuren op met poëtisch klinkende titels. Geïnspireerd door de schilderijen van schilder en componiste Julie Theriault maken “De Glace” en “De Lave” deel uit van een cyclus klankstudies voor piano. In het eerste deel wordt de koude, onveranderlijke en kristalheldere textuur van een ijsberg onderzocht, terwijl in het tweede deel de verschillende stadia van lava in magmatische energie en in de kracht van een vulkaanuitbarsting worden getraceerd
