Klassiek Centraal legde aan de stichter van het jonge kamermuziekfestival ICCF in Waterloo (eerste editie was in mei dit jaar, de volgende in april 2026), een reeks vragen voor over zijn beslommeringen als mens / muzikant. Het werd een boeiende reeks antwoorden. Met zo een gedreven man moet en zal het jonge festival een blijvende waarde in het muzikale landschap blijven.
David Abrahamyan Grigoryan begon zijn muzikale opleiding bij Oleg Lev, solist bij de Moscow Virtuosi. Hij behaalde zijn bachelordiploma aan het Conservatorium van Maastricht bij Henk Guittart (lid van het Schönberg Kwartet) en Boris Belkin, waar hij cum laude afstudeerde met onderscheiding, en zijn masterdiploma Muziek. In 2006 ontving hij een beurs om te studeren aan zowel de Juilliard School of Music als de Manhattan School of Music, waar hij les kreeg van Tobby Apple en Pantika Kopec. Abrahamyan vervolmaakte zijn muzikale opleiding verder bij vooraanstaande musici zoals Tabea Zimmermann aan de Hanns Eisler School in Berlijn (2006), Antoine Tamestit in Parijs (2007), Yuri Bashmet aan de Accademia Chigiana in Siena (2008) en Diemut Poppen in Detmold (2009).
Al op jonge leeftijd werkte hij samen met prestigieuze ensembles en orkesten, waaronder de Filharmonie van Luxemburg, OSPA in Oviedo, Spanje, en Lagen Laden in Brussel, waar hij solo-altviool was. Hij trad ook op met de Salzburger Kamersolisten onder artistieke leiding van Lavard Skou Larsen. Abrahamyan heeft gespeeld onder leiding van gerenommeerde dirigenten zoals Claudio Abbado, Zubin Mehta, Bernard Haitink, Roberto Benzi, Jesús López Cobos en Plácido Domingo, naast vele anderen. Als solist speelde hij werken zoals Telemanns Concerto, Christian Bachs Concerto, Bachs Brandenburgse Concerto nr. 6, Hindemiths Trauermusik, Mozarts Sinfonia Concertante en Bruchs Dubbelconcert.
Van 2005 tot 2009 was hij oprichter en artistiek leider van de masterclasses “Musical Improvement” in Felechosa (Asturië, Spanje), waar hij vooraanstaande docenten uitnodigde. Hij trad op in prestigieuze zalen in alle werelddelen. Sinds 2025 is hij de bezieler en artistiek directeur van het ICCF in Waterloo waar hij samenwerkt met de Muziekkapel Koningin Elisabeth.

1. Wat is je vroegste muzikale herinnering?
Mijn allereerste muzikale herinnering is luisteren naar mijn vader die viool speelde. Zo luisterde ik tot in in slaap viel. Samen met mijn neef luisterden we naar het vioolconcert van Kachaturian uitgevoerd door Leonid Kogan, Hiervan was ik enorm onder de indruk.
2. Wat wilde je worden toen je opgroeide?
Piloot, maar ik had al sinds mijn kindertijd problemen met mijn ogen waardoor het bij een droom bleef.
3. Wie heeft je de passie voor klassieke muziek doorgegeven?
Mijn ouders, waarschijnlijk mijn vader. Hij vertelde me dat klassieke muziek de beste manier is om de wereld te verkennen en mensen te ontmoeten. Hij had gelijk.
4. Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen, en volg je deze wijze raad nog steeds?
Geef nooit op, consistentie is de sleutel tot alles, en ja, ik volg het op en zal dat altijd blijven doen.
5. Hoe zou de ode aan je instrument klinken?
De menselijke stem, men zegt altijd dat de cello het meest de menselijke stem benadert, maar ik denk dat het de altviool is.
6. Heb je er ooit aan gedacht om je muzikale carrière in het buitenland voort te zetten?
Ik heb al het ongelofelijke geluk dat ik over de hele wereld kan optreden en met fantastische muzikanten kan spelen. Toen ik begon, verwachtte ik niets omdat mijn carrière laat startte. Zo dacht ik dat het al een enorm geluk zou zijn als ik in een orkest zou spelen. Met veel werk, oefenen en consistentie, zou ik zeggen dat ik veel meer heb bereikt dan ik ooit had kunnen dromen. Nog steeds geniet ik van het musiceren zonder verwachtingen te stellen, dat is altijd beter.
7. Wat betekent het begrip tijd voor jou en hoe ga je er het liefst mee om?
Tijd is voor mij het krachtigste aspect in een mensenleven, het is een eeuwige vraag en sterk verbonden met de perceptie van elk individu. Tijd is het enige dat we niet kunnen kopen, controleren, herhalen of op welke manier dan ook kunnen manipuleren. Tijd is uniek. Soms is succes in het leven simpelweg op het juiste moment op de juiste plaats zijn. Net zoals timing in de muziek het verschil maakt.
8. Als je het verleden zou kunnen veranderen, je eigen verleden of dat van iemand / iets anders, waar zou je dan ingrijpen?
Ik zou het niet doen. Alles wat er is gebeurd, goed en kwaad, heeft een reden. In plaats van het verleden te willen veranderen, wat absoluut niet mogelijk is – we hadden het net over tijd – zou ik liever de reden van dingen leren en proberen beter te worden. Dat is verschrikkelijk moeilijk, maar naar mijn mening is het de enige manier. Er is geen manier om geen fouten te maken, maar er is wel een manier om ervan te leren.
9. Bestaat er zoiets als muziek zonder communicatie, en zo ja, hoe zou dat in jouw geval klinken?
Als er geen communicatie is, is er geen muziek: muziek is een van de sterkste manieren van communicatie in het menselijk bestaan. Hoe kun je anders muziek schrijven of maken? Zelfs als je het met een machine produceert, moet het nog steeds gemaakt worden.
10. Hoe belangrijk zijn sociale media voor jou als muzikant?
Voor mij? Niets bijzonder en ik probeer ze te vermijden tenzij voor persoonlijke communicatie, maar ik heb geen actief leven op sociale media. Ik steun sociale media niet als belangrijkste factor om betrokkenheid te krijgen. Het is een heel lang en moeilijk gesprek, maar wat ik precies bedoel, is dat ik wou dat sociale media slechts een hulpmiddel en een functie zouden zijn in plaats van de belangrijkste manier waarop artiesten tegenwoordig verkopen.
11. Betreed je liever alleen en vol zelfvertrouwen het podium, of vertrouw je op een goede afloop samen met een of meer medespelers?
Kamermuziek is veruit mijn favoriete muzikale keuze.
12. Heb je een favoriete quote of spreuk, bij voorkeur een die met muziek te maken heeft?
“Muziek is een duizendste van een milliseconde tussen de ene noot en de andere; hoe je van de ene naar de andere gaat – daar is de muziek”, zo verwoorde het Isaac Stern.
13. Heb je momenteel een favoriete componist; en zo ja, wie is dat?
Degene die ik speel, ik denk niet dat er een andere manier is om me aan de muziek te kunnen wijden.
14. Is er een specifiek motto dat je kenmerkt?
Niet opgeven!
15. Heb je een vast ritueel vlak voor of na een concert?
Niet echt.
16. Welk kunstwerk heeft je het meest geraakt of gevormd (boek, film, schilderij, muziek)?
De Introitus van Mozart en Erbame Dich van Bach. Ik kan het niet echt uitleggen, maar ik voel dat er iets anders gebeurt als ik die twee meesterwerken hoor.
17. Vul in: van het publiek dat naar mijn concert komt, verwacht ik dat ze…?
Genieten.
18. Hoe klinkt het compliment dat je graag zou willen ontvangen na een concert?
Ik vind het niet leuk, ik heb er echt geen zin in. Van een muzikale partner met wie ik gespeeld heb, is het altijd leuk om mooie woorden te horen natuurlijk, maar van het publiek hoop ik alleen dat ze ervan genoten hebben.
19. Wanneer speelde je voor het laatst vals?
Elke dag.
20. Wat vind je niet leuk?
Vals spelen.
21. Waar zou je meer over willen weten?
Muziek en tijd.
22. Tegen welke collega’s of ensembles kijk je op en zou je daarom graag willen optreden?
Moeilijk te zeggen, met vrienden op het podium spelen is altijd een plezier en een leuke tijd.
23. Welke voormalige muzikant bewonder je het meest en zou je daarom weer tot leven willen wekken?
Te veel, ik kan er geen één kiezen: Schubert? Heifetz? Callas? Pavarotti? Bach? Rachmaninov? De lijst is eindeloos. Maar ik luister eindeloos graag naar Heifetz, Michael Rabin, Jossef Hassid en Horowitz.
24. Als de canon van klassieke muziek opnieuw wordt samengesteld; hoe zou je deze taak aanpakken?
Ik denk niet dat dit op dit moment ideaal is, te veel niet-muzikanten en mensen die er niet echt verstand van hebben, domineren de muziekscene vandaag de dag, dat is erg triest.
25. Heb je eigenlijk een guilty pleasure die je wilt delen?
Coca-Cola is er daar één van en Sushi, ik ben er dol op.
26. Welk goede voornemen kun je je nooit aan houden?
Stoppen met roken, stoppen met Coca-Cola….
27. Naar welke muziek luister je op dit moment?
Vooral R&B, hiphop en de grote klassiekers zoals Pink Floyd of Freddy Mercury.
28. Wat is het eerste dat je doet voordat je begint met het bestuderen van een nieuw muziekstuk?
Partituur/partituren, dan ga ik meteen luisteren.
29. Welke muziek bestudeer je momenteel, en waarom?
Op het moment van dit interview ben ik bezig met “Der Tod und das Mädchen” van Schubert.
30. Hoe verhouden technologie, wetenschap en wiskunde zich volgens jou tot klassieke muziek?
Ik denk dat wetenschap en wiskunde duidelijk deel uitmaken van muziek en er is al veel onderzoek naar gedaan. Wat technologie betreft, denk ik dat het beter gaat, maar er is waarschijnlijk nog een lange weg te gaan en ik ben er helemaal niet tegen, alleen de manier waarop we het gebruiken kan een probleem zijn.
31. Hoe klinkt het geluid dat uniek is voor jou en het publiek dempt?
Soms is stilte in muziek en in het leven luider en krachtiger dan wat dan ook, zoals Claudio Abbado zei: “Muziek wordt geboren uit de stilte”, daar heb ik weinig aan toe te voegen.
32. Heb je een favoriete maatsoort, en waarom precies?
Tegenwoordig denk ik dat de sleutel in het leven is om te leren leven in het moment, de dag waarin je bent, de seconde waarin je zit, de exacte noot die je speelt, niet ervoor en niet erna. Tijd bestaat alleen NU voor mij.
33. Als je één emoji zou mogen kiezen, welke emotie(s) zou je dan het liefst uitdrukken?
Glimlach
34. Wat beschouw je tot nu toe als je grootste prestatie?
Muziek maken
35. Welk project zou je meteen starten als je onbeperkte tijd, middelen en mogelijkheden had?
Ik zou harder werken aan het project waar ik nu aan werk, Younison, en ik zou de festivals die ik momenteel organiseer verbeteren. ICCF in Waterloo en Sant Pau International Chamber Music Festival in Barcelona.
36. Wat is je grootste muzikale troef?
Mijn ervaringen.
37. Welke kwaliteit bewonder je het meest in medemuzikanten?
Respect voor muziek en het werk dat ze doen.
38. Hoe vind je rust?
Met muziek en soms met oefenen.
39. Wat houdt je ‘s nachts wakker?
Dagelijkse problemen …
40. Wat is de belangrijkste les die het leven je tot nu toe heeft geleerd?
Als je kunt, oordeel dan niet en geniet van elke seconde van wat je doet, hou van wat je doet en het zal beter worden.
41. Welke opname zou je absoluut nog willen delen met de lezers van Klassiek Centraal?
Jossef Hassid die deHebreeuwse melodie van Achron speelt, toen hij pas 16 was. Het Elgar-concert uitgevoerd door Menuhin, ook toen hij 16 was geloof ik. Die twee uitvoerders komen volgens mij ergens anders vandaan.
42. Waar kunnen we je binnenkort aan het werk zien en horen, en in welke kader zal dat zijn?
In april 2026 in Waterloo in het ICCF, in samenwerking met de Muziekkapel Koningin Elisabeth, met geweldige artiesten zoals Enrico Pace en Claudio Bohorquez, onder de vaste artiesten van het QEMC. Het wordt de tweede editie van dit nieuwe festival en de verwachtingen zijn hoog. Duim met ons mee dat het een succes wordt voor iedereen.





