De titel zet u naar alle waarschijnlijkheid op een verkeerd spoor. Er is een doodsimpele uitleg voor: de vertolkers wonen op de heide. Met wat kunstzinnige verbeelding werd ‘Heidense Nachten’ de titel van deze editie. Een sublieme muzikale beleving waar mystiek en natuur samensmelten met als componenten de stem van sopraan Lissa Meyvis, piano Lester Van Loock en dwarsfluit Valerie Burndorfer, principal flute van het Nationaal Jeugdorkest en docente aan het Conservatorium Antwerpen. Als gaste krijgt zij de hoofdrol toebedeeld. Dit trio voert het publiek mee in een muzikale roetsjbaan van kleur en klank vol passie, mysterie, emoties en dwarsverbindingen. De gekozen werken ademen magie en hunkering, moeiteloos laverend tussen vreugde en verdriet in een bedwelmende roes van samenhorigheid.
De toon wordt meteen gezet met ‘La flûte enchantée’ voor fluit en piano van Maurice Ravel, een knap stemmingsstuk waarin de gespierde arabesken van een fluit Shéhérazade herinneren aan de zoenen van haar geliefde.
Aria uit Manon van Jules Massenet ‘Je suis encore tout étourdie”
Lissa Meyvis vertolkt met inleving de eerste grote uitstap van Manon op weg naar het klooster: ze is verward door de wereldse verleidingen en de onverwachte hofmakerij van de rijke Guillot. Lissa brengt nooit een steriele uitvoering, met mimische subtiliteit krijgt de verwondering van Manon een gezicht.
‘Soir Païen’ van Philippe Gaubert gekend om zijn composities voor dwarsfluit. Dit werk is een melodie voor sopraan en piano op een romantisch gedicht van Albert Samain. Met aansluitend de melancholische ‘Nocturne’ voor piano en fluit eveneens van de Franse componist Philippe Gaubert. Een dromerige, melodieuze rustgevende melodie.
Met ‘Heia, in den bergen’ uit de operette Die Csárdásfürstin van Emmerich Kalman wordt er overgeschakeld naar een heel andere sfeer. Een up-tempo melodie met alweer een mooie partij voor de dwarsfluit. De dwarsfluit voegt pittige accenten toe.
In ‘O Come, O Come, Emmanuel’ een sfeervol kerstnummer van André Jolivet bespelen zowel Lissa als Lester naast Valerie een dwarsfluit. Kunstenaars met meerdere pijlen op hun boog.
Voor de begeleiding van ‘Es werde schon glei dumpa’ een Oostenrijks volks kerstliedje wordt een miniscuul muziekdoosje ingeschakeld. Met de twee stemmen van Lissa en Valerie resulteert dit in een sfeervol moment.
Het eerste deel wordt afgerond met een derde compositie van André Jolivet ‘Chant de Linos’, een werk voor fluit en piano dat hij in 1944 schreef in opdracht van het conservatorium van Parijs.
Na de pauze wordt gestart met ‘Meine Lippen’ uit de operette Giuditta van Franz Léhar. Met haar expressieve gelaat en speelse, sensuele vertolking weet Lissa Meyvis het publiek te prikkelen en verleiden.
We leven volop in de aanloop naar Kerstmis ‘Stille Nacht, heilige Nacht’ hét kerstied bij uitstek mocht niet ontbreken.
Dwarsverbindingen heb ik bij aanvang gezegd. Lester Van Look kruipt in de huid van Tom Waits met het mooie en tijdloze ‘Grapefruit Moon’, een nachtelijke scène in Amerika. Een nog altijd gerespecteerde singer-songwriter die de lat voor liedschrijven en compositie hoog legde.
‘Soir Païen’ deze keer van Georges Hüe. Het is intrigerend hoe de componist er in slaagde om de klankkleur van de stem en fluit bijna te laten versmelten.
Van dezelfde componist uit de Belle époque volgt nog ‘Fantaisie’ voor piano en fluit, geschreven voor een compositiewedstrijd. Een heel mooi werk met verschillende sferen. Het begint ruimtelijk en sfeervol en wordt dan aangevuld met ingewikkelde melodielijnen voor de fluit. Een leuke uitdaging voor gevorderde fluitisten.
Dan nog twee kerstliederen ‘The Christmas Song’ en ‘Have Yourself a merry Little Christmas’.
Als afsluiting een lied dat mij telkens weer betovert. ‘Il est cinq heures, Paris s’éveille’. De beschrijving van het ontwakende Parijs heb ik altijd wondermooi gevonden en dan die prachtige accenten van de dwarsfluit.
Als bisnummer werd gekozen voor ‘Piano man’ van Billy Joel. Een nummer dat een wereldwijde klassieker is geworden en geïnspireerd was op zijn ervaringen als barpianist.
Deze ‘Heidense Nachten’ was weer een vlechtwerk van uiteenlopende, prachtige melodieën.
Eind goed, al goed. Het is nu uitkijken naar de eerste editie van 2026: ‘Happy Days’ met Alexandra Franck, Lissa Meyvis en genereuze begeleider Lester Van Loock.






