Vijftien pubers tussen 13 en 19 jaar concerteerden als solisten tijdens het eerste concert van het academiejaar in de unieke Musica Mundi School voor hoogbegaafde talenten in Waterloo. Het oorlogsveld van Napoleon wordt dankzij deze school deels omgetoverd tot een wereldwijd vredesgebied. Het is deze dagen meer dan nodig…
Elk student die tijdens het concert van 24 oktober musiceerde, verdient eigenlijk een recensie op zich. Dat is amper haalbaar en dit maakt dat we de vijftien studenten in telegramstijl bespreken, hopend de kern van hun kunnen te benadrukken. Alle 15 overstijgen ze de middelmaat en wie met de ogen toe zou luisteren, zonder te weten dat het nog tieners zijn, zou er van overtuigd zijn om professionele, ervaren musici aan het werk te horen.
De talenten – dit jaar zijn het er 53 – die uit 25 landen komen, sommigen al van hun 12 jaar en blijven tot hun 18/19 (het laatste jaar middelbare studies) zijn geselecteerd via audities. Tijdens een aantal concerten, zowel binnen als buiten de school, worden hen podiumkansen geboden voor het brede publiek. Tussen dat publiek verzeilt zo nu en dan een recensent van Klassiek Centraal…
15 rijpe musici wekken verbazing en enthousiasme
In volgorde van optreden overlopen we de verschillende muzikanten.
- Can Sakkaoglu (16 – Turkije) – piano: Papillons op.2, R. Schumann
Een beheerst volwassen spel, breed spectrum, heerlijke ‘touché’. Hij raakt de luisteraar.
- Anna Cicchino (13 – Italië) – cello: Polonaise de concert op. 14, D. Popper
Virtuoos tot en met, energiek tot onstuimig, stevige bogen, ook finesse. Veelbelovend!
- Artemii Argamakov (15 – Rusland/Israël) – gitaar: Prelude nr 1, H. Villa-Lobos
Wat een rust straalt deze gitarist uit. De gitaar is een ‘stil’ instrument en dus speelt hij met geluidsversterking.
- Jan Calabuig Sans (17 – Spanje) – viool: Vioolconcerto 4, 3de deel van W.A. Mozart
Een degelijk violist, kent zijn instrument door en door, mag wel nog meer fraseren en zingen.
- Raphaël Murphy (18 -België) – altviool: Viool sonate delen 1 & 2,P. Hindemith
Technisch sterk, perfecte vertolking, jammer genoeg niet het stuk om de pure muzikaliteit op te beoordelen
- Delphine Palumbo (17- Nederland) – harp: La danse des sylphes, F. Godefroid
Heerlijk, je hoort en ziet de sylfen dansen, zweven, dartelen, verleiden. Kan iemand dit nog beter vertolken?
- Richard Raid (14 – Rusland) – piano: 32 Variaties WoO 80, L.V. Beethoven
Duale muziek is het en dat legt deze jongen er in. Hij laat je luisteren naar stevige dialogen en zachtheid waar het hoort. Rijp voor zijn jonge leeftijd.
- Wout Callens (15 – België) – viool: Vioolconcerto nr. 1, E.W. Korngold
Kort en krachtig: dit wordt (is al?) een repertoireviolist.
- Benjamin Cohen (17 – Frankrijk/Gr. Brittanië) – cello: Stille wouden, A. Dvořák
Een gevoelsmens, dat is deze cellist. Het werk is hem op het lijf geschreven.
- Ilayada Afsar (17 – Turkije) – hobo: Hobo concerto in c nr. 1, 1ste deel, Mozart
Erudiet, ernst, iets meer ‘opera’ mag nog. Een echte dame die speelt. Mooi.
- Defne Gungor (15 – Turkije) – viool: Poême élégiaque, E. Ysaye
Groot begrip voor het zwaarmoedig verhaal, het gebed. Zo jong – wat is 15? – en dergelijk inzicht brengen…
- Dobromir Dobrev (19 – Bulgarije) – piano: Sonate 109, delen 1 & 2, Beethoven
Dit is de volmaakte concertpianist. Zet hem met een vol symfonisch orkest op de internationale podia. Daar hoort hij thuis.
- Misato Mizuno (16 – Japan/Australië) – viool: Fantasie op La Traviata, A. Bazzini
Los van enkele schoonheids- en interpretatiefoutjes: veelbelovend. Een volle vioolklank verraadt dat ze veel bagage heeft.
- Valentin Bouchard (15 – Frankrijk) – piano: Ballade nr. 2, S171, F. Liszt
Overtuigend, alles wordt verteld in de juiste kleuren al kan het nog wat fijnder waar nodig. Een sterk evoluerend concertpianist in wording.
- Sophie Dekeyser (15 – België) – viool: Vioolsonate nr. 3, J.M. Leclair
De eerste boogstreek en noten delen mee: ik ben volleerd… Dit is pure viool, zeer zuiver van inzetten, bogen, tonen. Breed muzikaal palet, virtuoos.
Wie benieuwd is naar de kwaliteit van wat geboden wordt en zich wil overtuigen er een volgende keer bij te zijn, geven we de opname van het concert, te beluisteren via YouTube.