Mural, het vierde studioalbum van de in New York gevestigde gitarist Gabriel Vicéns, onthult een andere kant van zijn muzikale persoonlijkheid: die van componist van hedendaagse kamermuziekwerken. De zeven stukken op dit album, allemaal gecomponeerd tussen 2019 en 2022, brengen ensembles van verschillende groottes en instrumentale combinaties samen, variërend van solo piano tot gemengd sextet van percussie, strijkers en blazers.
Wat opvalt, is een consistente compositietaal die is opgebouwd uit discontinu geluid, herhaalde microthema’s, dynamische contrasten en samengesmolten timbres. Deze kwaliteiten worden allemaal belicht in het titelnummer, een trio voor klarinet, viool en piano gecomponeerd in 2021, dat het album opent. Het centrale element van het hele stuk is een enkele noot gespeeld op de piano, waarbij herhalingen worden afgewisseld met korte stoten akkoorden doorspekt met stiltes. Vicéns arrangeert de viool en klarinet in korte uitbarstingen die samen of afwisselend worden gespeeld, wat leidt tot passages van staccatoritme en zelfstandige punten van hybride kleur.
Een rustig middengedeelte, gekenmerkt door het royale gebruik van negatieve ruimte, geeft ruimte aan een levendige puls, gecreëerd door call-and-response fragmenten voor viool en klarinet over heldere piano-akkoorden. Het sextet El Matorral (2022), voor piano, vibrafoon, fluit, klarinet, viool en cello, onderstreept Vicéns’ vermogen om opvallende timbrale effecten te creëren met een rijk palet aan instrumentale middelen.