De muziek van Philippe Fénelon staat in constante dialoog met de geschiedenis van kunst en literatuur. Hij put uit traditionele genres (madrigaal, concerto, strijkkwartet) en heeft meer dan honderd instrumentale en vocale werken in zijn catalogus.
De zeven stukken op CD 1 (gecomponeerd tussen 1980 en 1994) verwijzen allemaal naar meervoudige omzwervingen door literatuur, beeldende kunst of steden die de muzikale voorstellen vernieuwen: mythologie (Les Combats nocturnes), astronomie (Halley), muziek (Stockhausen in Épilogue, Bach in de Twee Epigrammen), etnografie (Zabak), een fresco van Tiepolo (Omaggio) en poëzie (Notti) …
Deze verschillende inspiratiebronnen zouden de komende werken voeden. De twee stukken op CD 2 (Still Dream, gecomponeerd tussen 2012 en 2022, en Paléomusique uit 2014) maken deel uit van deze zwerftocht door de kunsten en, meer in het algemeen, door een wereld die nooit ophoudt zijn diversiteit en zijn brede mix van esthetieken en genres te tonen.