Junior Ballet Antwerp is een pre-professioneel programma in de vorm van een ‘junior company’. Het initiatief vormt een brug tussen afstuderen en aan de slag gaan in een volwaardige professionele company.
Sprookjes vinden meestal hun oorsprong in volksverhalen. Assepoester is er zo een. Wereldwijd door iedereen gekend. Variaties op het thema zijn terug te vinden in landen als China, Rusland, Perzië en Azië. De eerste geschreven Europese versie dateert van 1634 en werd neergepend door de Napolitaan Gianbattista Basile. Bij ons is vooral de versie van de gebroeders Grimm gekend. Heel wat kunstenaars lieten er zich door inspireren.
Prokofiev componeerde Assepoester in de oorlogsjaren 1940-1944. Dit ballet, ook bekend onder de naam Cinderella, is een sterk en kleurig werk niet progressief of extravagant, maar gecomponeerd naar de maatstaven van een traditioneel avondvullend ballet in drie bedrijven. Het kende zijn première in 1945 in het Bolshoi Theater in Moskou.
The making of
Alain Honorez, ex principal van het Koninklijk Ballet Vlaanderen was niet alleen een fantastische solist, de ster van menige dansvoorstelling, maar hij is ook een man met ondernemingszin en visie. Ideeënarmoede staat niet in zijn woordenboek. Samen met zijn echtgenote, danseres en choreografe Altea Nuñez, richtte hij in 2019 Junior Ballet Antwerp op. Het sprookje Assepoester werd door hen twee voor Junior Ballet Antwerp bewerkt tot een eigentijds verhaal en balletspektakel. Volledig afgestemd op de jonge dansers van JBA. Met 12 meisjes en amper 3 jongens vergde dit veel puzzelwerk, zodat iedereen aan bod kan komen. Dit gegeven is simpel en complex tegelijk. Er werd wel beroep gedaan op leerlingen van het vijfde leerjaar van de Koninklijke Balletschool en enkele jonge kinderen van Prins Dries. Dit resulteert in een totale bezetting van 33 dansers. Ze schitteren in 130 prachtige kostuums van de hand van Jolien Deweerdt. Te zien in het feeërieke, betoverende decor van de Handelsbeurs.
© Filip Van Roe
© Filip Van Roe
Klassiek ballet en sterrenstof
Deze familievoorstelling is voor kinderen pure magie. In deze productie etaleert Alain Honorez zijn brede kunstenaarschap, inventiviteit én creativiteit én last but not least zijn grote liefde voor klassiek ballet. Als kers op de taart worden nieuwe mogelijkheden ingeschakeld en uitgepuurd. Conceptueel, ruimtelijk en dramaturgisch denken gaan hand in hand. Het mooie interieur van de Handelsbeurs wordt het sjabloon. Met 3D-mapping worden verbluffende resultaten geboekt in een beeldrijke sfeerschepping. Je waant je zowaar in wonderland. Cinderella is een prachtig visueel spektakel, een filmische ervaring, daar zorgden Julie & Tibaut Coppens voor. De live begeleiding door de Belgische Kamerfilharmonie Casco Phil zorgt voor een vibrerende energie. Dirigent, Michiel Delanghe, waakt over heldere orkestkleuren.
Alain Honorez nam het libretto stevig onder handen. In de storytelling voegt hij een dimensie toe. De psychologie en sociologie zet het verhaal op een breed spoor. Laveert tussen droom en realiteit. Het sprookje heeft rauwe randjes: de dood van de moeder. Opgevangen in een ander gezin krijgt Cinderella geen warm welkom, noch tederheid. Er wordt van haar geprofiteerd door de nukkige stiefmoeder. Haar stiefzussen, twee verwende nesten, provoceren en pesten haar (de ‘Week tegen pesten’ is net voorbij – dus een actueel en herkenbaar item voor de jeugd). Samen met zijn levenspartner danseres/choreografe Altea Nuñez liet Alain Honorez zich leiden door de rijkdom van de muziek in een inventieve, speelse danstaal met punch en oog voor detail.
De opdringerigheid en brutaliteit van de stiefzussen contrasteert met de verlegen ingénue Cinderella. Ensemble scènes, met perfecte simultaan uitgevoerde passen en sierlijke armbewegingen wisselen af met indrukwekkende solo’s, grote en kleine sprongen, pirouettes, veel pointewerk en op het eind een prachtige, ontroerende pas de deux. Alle ingrediënten die je van een klassiek ballet mag verwachten zijn aanwezig. De jonge dansers zijn energiebommetjes en weten een variëteit aan emoties weer te geven in spel- en dansplezier.
JBA bespeelt al uw zintuigen. Cinderella is aards met sprankels bovennatuurlijke krachten. Artistiek directeur van JBA wil met deze productie een teken geven van hoop en schoonheid in een tijd vol negativiteit en onzekerheid. Een voorstelling die barst van energie, speelsheid en verwondering. Er is heel veel gaande. Het kleinste detail zit perfect. Er wordt magie gecreëerd op de scène.
Dansers/choreografen Altea Nuñez en Alain Honorez spreiden hun veelzijdigheid ten toon in een prachtig zinnenstrelend spektakel. Op de emoties die kunst en cultuur losweken staat geen leeftijd. Groot en klein was in de ban van het gebeuren.
Tijdens de tien voorstellingen zijn er verschillende bezettingen en casts. JBA telt drie jongens. Ze krijgen alle drie de kans om de prins te spelen. Op de première was Akihito Shimogata te zien als prins met als Cinderella Natsuki Nishiyama. De stiefzussen werden vertolkt door Laura Flügel en Soazig Drion, stiefmoeder Altea Nuñez. Deze voorstelling brengt het potentieel van de dansers helemaal in beeld. Het is puur genieten hoe het geheel is samengesteld.
Dit weekend start het Krokusverlof. Voed de vakantiekriebels en boek snel een ticket voor dit knappe en hartverwarmende ballet
WIE: Junior Ballet Antwerp
Muziek: Sergei Prokofiev
Choreografie: Altea Nuñez & Alain Honorez
WAT: Wereldpremière sprookjesballet CINDERELLA
WAAR: Handelsbeurs Antwerpen
WANNEER: vrijdag 17 februari