Verscholen diamant voor harp & fagot

Harpist Rachel Talitman en fagottist Mavroudes Troullos presenteren met de opname van een nieuw album de wereldpremière van de Six Sonatas Progressives van Luigi Concone (ca.1846-?) voor harp en fagot.

De combinatie harp en fagot zal bij muziekliefhebbers niet direct een belletje doen rinkelen, het is een vrij ongebruikelijke bezetting in de klassieke muziekpraktijk. Voor musici is het een uitdaging om repertoire te vinden dat passend is, vaak zijn zij genoodzaakt werken te arrangeren. Het is dan ook bijzonder dat de Six Sonatas Progressives begin 19e eeuw origineel zijn gecomponeerd voor harp en fagot. Een ware verscholen diamant, die Talitman en Troullos ten gehore brengen!

De reden waarom de samenstelling van instrumenten niet gebruikelijk is laat zich moeilijk raden, na het klinken van de eerste tonen valt gelijk de prachtige samenhang in klankkleur op. De warme klank van de fagot, regelmatig in een lyrische rol, tezamen met de heldere harp akkoorden. Het smelt letterlijk in elkaar over.

Iets waar harpist Rachel Talitman kennelijk al langer van op de hoogte was, ze nam namelijk samen met fagottist Luc Lourby al verscheidene albums op. Nu is het de eer aan fagottist Mavroudes Troullos, ooit student van Lourby aan het Brusselse conservatorium, die met dit album zijn debuutplaat brengt.

Hoe zij de composities van Luigi Concone op het spoor zijn gekomen blijft een geheim, en rondom de componist zelf is weinig bekend. In het bijhorende cd-boekje kunnen we lezen dat hij waarschijnlijk begin 19e eeuw in Turijn is geboren in een familie vol belangrijke musici en kunstenaars. Hij was naast componist ook harpist en gaf les. Hij schreef veel werken voor harp solo, onder andere een hele rits aan etudes, waarschijnlijk bedoeld voor zijn leerlingen.

Zo zijn de Six Sonatas Progressives, zoals de titel al doet vermoeden in oplopende graad van moeilijkheid gecomponeerd. Elke sonate begint met een prelude voor de harp. Naarmate de sonates ‘progressiever’ worden speelt Concone steeds meer rond met verschillende elementen. Hij houdt zich niet altijd meer aan het typische snel-langzaam-snel model en ook de melodieën worden steeds romantischer uitgewerkt, daarnaast is het natuurlijk een gedurfde zet om begin 19e eeuw te componeren voor harp & fagot. Hij gaat hiermee duidelijk op zoek naar vernieuwing.

De eerste drie sonates kenmerken zich door eenvoudige en pure melodieën. Ze blijven gemakkelijk in het geheugen hangen. Talitman bespeeld haar harp met precisie en weet een sprankelende de toon te creëren, met aandacht voor mooie lichte bassen. Troullos gaat met zijn warme fagotklanken de dialoog aan, en weet met ingetogen spel een mooie stijlbewuste sfeer neer te zetten. Als luisteraar waan je je direct in statige kringen begin 19e eeuw.

In de laatste drie sonates intensiveren de dialogen tussen de twee instrumenten, Troullos laat prachtige melodielijnen horen op de fagot, bijvoorbeeld in de ‘romanza’ van de vijfde sonate. Ook maakt hij uitbundige verschillen in dynamiek, onvoorstelbaar hoe uitgesproken hij de pianissimo’s op zijn fagot laat klinken. Talitman mag uitpakken met allerlei virtuoze loopjes, onder andere in het ‘maestoso’ van de vijfde sonate. Ondanks de uitdagingen behoudt de harpiste een mooie heldere toon.

De kwaliteit van de opname is werkelijk subliem. Waar het echt een uitdaging is de harp goed tot zijn recht te laten komen op een opname, doet label Harp&co zijn naam eer aan en laat zien gespecialiseerd te zijn op dit vlak.


  • WIE: Rachel Talitman [harp] en Mavroudes Dakis Troullos [fagot]
  • WAT: Luigi Concone: Six Preludes Followed By Six Progressive Sonatas for Harp and Bassoon, Op.2
  • UITGAVE: Harp & Co CD505047
  • BESTELLEN: JPC

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC