Zoek
Sluit dit zoekvak.

Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

TURICUM strijkkwartet in het Belvédère van de Gentse Boekentoren.

Een concert op een uitzonderlijke locatie, de Belvédère van de Gentse Boekentoren. Het Turicum Quartet uit Zürich wordt gevormd door violistes Jiska Lambrecht (België) en Karolina Miśkowiec (Polen), altviolist Amir Liberson (Israel) en celliste Maura Rickenbach (Zwitserland). Turicum is trouwens de Latijnse naam van de stad Zürich, dat in de oudheid een belangrijk handelsknooppunt was. Pas twee jaar spelen ze samen, en ze hebben al een mooie prijs op zak, de Kiwanis Music Prize. Aan de Hochschule der Künste van Zürich worden ze gecoacht door de beroemde Ilya Gringolts. In een gevarieerd programma kan het Gentse publiek oordelen hoe goed ze wel zijn: Beethoven op.18 nr.6, het eerste strijkkwartet van Szymanowski en het vierde van Béla Bartók.

De Belvédère, de boekentoren en omliggende site zijn sinds enkele jaren helemaal gerestaureerd. Het marmer glanst weer als voorheen, het parket van tropisch hout schittert opnieuw zoals een halve eeuw geleden. Beethovens zesde kwartet uit het op. 18 is het laatste van zijn vroege kwartetten. Beethoven als kind van zijn tijd, nazaat van Haydn, maar o zo energiek Beethovens zoals hij al in zijn vroege werk klinkt. Knap samenspel, soms spelen ze zo sereen en gaaf samen, dat het als een orgeltje klinkt. Zo sereen, dat het soms wat etherisch klinkt. Hier en daar wat meer aplomb, denk ik wanneer alto en cello iets te veel op de achtergrond blijven. Maar toch, strijkkwartet is een van de moeilijkste genres qua samenspel, maar dat is er niet aan te horen.

Polytonaal

Karol Szymanowski wordt niet vaak gespeeld in ons land. Toch vormt hij met Penderetsky en Lutoslawsky het grote Poolse componistentrio uit de twintigste eeuw. Hij is een tijdgenoot van Bartók, maar blijft meer schatplichtig aan de romantische traditie. Je voelt in dit kwartet hoe de laatromantiek in zijn nek blaast. Tot het laatste deel, daarin gebeurt er iets. Vooraf had Hilde Geiregat, de organisatrice van het concert het publiek op de hoogte gebracht van de polytonaliteit in dat deel. De vier strijkers spelen hetzelfde maar elk in een andere toonaard. Met dit deel zijn we in de moderne twintigste eeuw aanbeland. De ingetogen, serene taal ligt het Turicum kwartet beter dan Beethoven. Zeker in het ietwat aarzelende, etherische laatste deel. Het Toricum kwartet is trouwens geselecteerd om later dit jaar deel te nemen aan de Szymanowski Wedstrijd in Katowice.

Na de pauze en vooraleer de musici opkomen is er een korte babbel over deze merkwaardige toren, mastodont van het modernisme. De recensent, die nu zit te tikken, is tevens stadsgids die ook gidst in dit majestueuze gebouw. Hij-ik vertel een kwartier over de historiek, de quasi teloorgang en de tienjaar lange restauratie van deze monumentale toren, waarvan de hoogste verdieping, de Belvédère, zich uitstekend leent voor concerten met kleine ensembles.         

Scoren

Bartóks vierde strijkkwartet is een monster. Eerste en vierde deel klinken hevig, worden we gewaarschuwd door de man die het stuk inleidt. Muziek als een storm, een wervelwind van onbehouwen brokken geniale muzikale frasen, geïnspireerd op oude Hongaarse volksmelodieën. Wat ik bij Beethoven al vermoedde wordt hier bevestigd. Ze spelen te gaaf, te glad. Ik mis de voeten in de Hongaarse grond. Gaaf, perfecte samenklanken, maar het mist grinta, zou een voetbaltrainer zeggen. Bescheidenheid is een mooie deugd, maar niet wanneer je Bartók speelt. Het klinkt te defensief. In voetbaltermen lijken ze eerder de geniale spreuk van Johan Cruyff te huldigen: “Zolang wij de bal hebben, kunnen zij niet scoren”. Het is een valabele attitude waarmee ze een perfecte uitvoering van het kwartet van Ravel zouden kunnen spelen, denk ik wanneer het laatste akkoord is uitgedoofd.     

Als bisnummer spelen ze opnieuw iets wat helemaal bij hen past, een weemoedig stuk van Ennio Morricone. In het etherische, dromerige kwartetspel zijn ze top. Kortom, een prachtig concert van echte professionals, maar het mist voeten in de aarde. Maar dat is misschien net de reden waarom dit prachtige concert op deze bijzondere locatie doorging, zestig meter boven de begane grond.   


WIE: TURICUM strijkkwartet

WAAR: Belvédère van de Gentse Boekentoren

WANNEER: 9 juli 2023

Nieuwsbrief

Meer Lezen

© Klassiek Centraal – build & hosted door Kyzoe.be

Join Us

Subscribe Our Newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. ex ullamcorper bibendum. Vestibulum in mattis nisl.