Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

Start van het Contius Bachfestival: Een Muzikale Reis in Verbinding en Groei

Op donderdag 4 juli begon het Contius Bachfestival, waarbij de Academie eveneens van start gaat. Gedurende vier dagen krijgen negen getalenteerde organisten en zes zangers de gelegenheid om zich te verdiepen in het orgel, de begeleidingspraktijk en het barokrepertoire via intensieve masterclasses. Achter de schermen van dit festival ontstaat een unieke wereld die draait om muzikale verbinding en persoonlijke groei, waarbij het orgel niet zozeer het einddoel is, maar een middel om deze doelen te bereiken.

muziek in de kapel partner van Klassiek Centraal

Intensieve sessies en topdocenten

De Academie is verdeeld in twee delen. Van 4 tot 8 juli ligt de focus op zang en begeleiding, waarna van 9 tot 13 juli de nadruk op orgelrepertoire komt te liggen. Tijdens deze periodes krijgen de deelnemers begeleiding van topmuzikanten zoals Bernard Foccroulle, Wim Winters, Reinoud Van Mechelen, Monica Melcova en Miklós Spányi.

Stan Van Rompaey, een 34-jarige vaste deelnemer, ziet de Academie niet alleen als een kans om zijn technische vaardigheden te verbeteren, maar vooral als een platform voor het opbouwen van duurzame professionele relaties. “Tijdens deze vier dagen van intensieve focus hoor je de verhalen en ideeën van experts om je heen,” zegt hij. “Maar het meest waardevolle zijn de ontmoetingen met andere muzikanten. Iedereen komt vanuit een andere achtergrond, maar de Academie brengt al die mensen samen.” Stan herinnert zich zijn eerste jaar als student, toen de toekomst van de orgelcultuur somber leek. “Er werd vaak gezegd dat ik de ‘laatste organist’ zou zijn. Het toekomstbeeld voor het orgel was toen heel negatief,” vertelt hij. Ondanks deze doemscenario’s wint het orgel de laatste jaren aan populariteit, vooral onder jongeren. “Waar we vroeger geïsoleerd werkten, vormen we nu vaak een hechte gemeenschap. De Contius Academie versterkt deze orgelcultuur, zowel in Leuven als internationaal.”

Verrijkende samenwerking

Laurent Fobelets, 33 jaar, die vorig jaar aan beide sessies deelnam, voelt diezelfde energie. “De samenwerking met de zangers was fantastisch. Als organist speel je vaak alleen, dus samen musiceren is een verrijkende ervaring,” deelt hij. Deze zomer is Laurent zowel als organist als zanger ingeschreven. “Dankzij een ontmoeting tijdens de Contius Academie kreeg ik de kans om enkele keren met Currende, het ensemble van Erik Van Nevel, mee te zingen.” Hij wil zijn zangcapaciteiten verder ontwikkelen, maar ook het samenspel met een zanger of zangeres blijft voor hem een bijzondere ervaring. “Het geeft richting en diepte aan mijn spel.”

Barbara Cornet, 25 jaar, wordt eveneens gefascineerd door de dynamiek tussen orgel en stem. Samen met mezzosopraan Clotilde van Dieren vormt ze een duo tijdens de Academie. Terwijl Clotilde zich richt op barokinterpretatie, verdiept Barbara zich in basso continuo, en samen verkennen ze het repertoire van Heinrich Schütz en Johann Sebastian Bach. “De menselijke stem is een heel ander instrument,” vertelt Barbara. “De elasticiteit is wennen, maar de combinatie van organisten en zangers verrijkt je vaardigheden en opent nieuwe inzichten.”

Samenwerking met toonaangevende docenten

Een bijzonder aspect van de Academie is de samenwerking met gerenommeerde docenten. Clotilde schreef zich in voor lessen van Reinoud van Mechelen, en Barbara volgde Bernard Foccroulle naar Leuven na een masterclass bij de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Deze ontmoetingen geven de Academie haar unieke karakter. “De mensen die hier samenkomen, creëren een heel gelukkige context,” zegt Stan. “Er is een gedeelde passie die ons verenigt, en je voelt iets groeien tussen iedereen die bij de Academie betrokken is. De traditionele verhouding tussen student en docent vervaagt na verloop van tijd.”

Internationale deelnemers en unieke instrumenten

Diego Penna Blamey, 25 jaar, reisde helemaal vanuit Chili naar Leuven vanwege de beperkte mogelijkheden voor muziekstudenten daar. “Het conservatorium waar ik studeerde, was de enige plek voor organisten, maar nu is de opleiding stopgezet. Daarom ben ik hier op zoek naar nieuwe muzikale kansen,” vertelt hij. “Het YouTube-kanaal van Wim Winters bracht me hier. Zijn muzikale ideeën boeiden me zo dat ik hem moest benaderen.” Diego geniet van de goed onderhouden orgels in Leuven en merkt al hoe deze zijn speelervaring verrijken. “Thuis moet ik het orgel eerst temmen voordat ik het kan bespelen. Hier ontdek ik hoe het is om ontspannen achter het klavier te zitten en nieuwe mogelijkheden te verkennen.”

Creatieve broedplaats

Naast de orgels draagt ook het clavichord bij aan de ervaring. Iedere deelnemende organist krijgt zo een nieuw instrument onder de vingers, wat een andere manier van denken vraagt. “Het is een interessante ervaring,” licht Fobelets toe. Stan kijkt uit naar zijn volgende les op het clavichord met Jean-Luc Ho en vat de waarde van de Academie samen: “Masterclasses zijn vaak gestructureerd, maar hier stap je buiten met een nieuwe blik op het repertoire en de praktijk. Het is relatief gemakkelijk om technisch de beste muzikant te worden, maar om iets te creëren waar iedereen van kan genieten, moet je verder kijken dan jezelf. Dat kan alleen door deel te nemen aan een project zoals de Contius Academie.”

De Contius Academie biedt meer dan technische training; het is een broedplaats voor creativiteit en verbinding, waar verschillende muzikale werelden samenkomen. Tijdens deze dagen bespelen Stan, Laurent, Barbara, Diego en de andere cursisten de verschillende instrumenten die Leuven te bieden heeft. Via het orgel worden niet alleen hun harten geraakt, maar ook die van de muziek.contio

Nieuwsbrief

Meer Lezen