Shapovalov Sessions is een initiatief dat drie jaar geleden werd opgericht door pianisten Taha Posman en Bert Lasseel om henzelf en medestudenten een regelmatig podium te bieden ter bevordering van de artistieke vooruitgang en de opbouw van podiumervaring. Deze sessies gaan steevast door in de gezellige foyer van wat vroeger het centrum voor kamermuziek “De Rode Pomp” was. In 2009 stopte “De Rode Pomp” ermee, maar drie jaar geleden werd er dus opnieuw leven ingeblazen onder een nieuwe naam. Al snel trok het initiatief een divers en betrokken publiek aan en groeide uit tot een vaste waarde onder conservatoriumstudenten in Gent en andere Belgische steden. Afgelopen dinsdag, 25 februari, was de concertreeks reeds toe aan haar 26ste editie, op het programma vinden we liederen naast kamermuziek.
Broer en zus, Elewout Acke (piano) en Marjolein Acke (sopraan) mochten de spits afbijten met het lied “Allerseelen” van R. Strauss, gevold door G. Fauré’s “Chanson d’Amour” om af te sluiten met het geestige “Blah, Blah, Blah” van de gebroeders Gershwin. Het contrast met het volgende werk kon niet groter zijn want pianist Bert Lasseel bracht deel 17 “Regard du silence” en 18 “Regard de l’Onction terrible” uit “Vingt Regards de l’Enfant Jésus”. Lasseel is een uitstekende Messiaen vertolker, wanneer krijgen we de volledige cyclus te horen? Vervolgens bracht pianiste Maya Kuzouglu met passie de “Rhapsodie in B klein” (Op. 79) van Brahms ten gehore, een zeer technisch en expressief stuk dat zowel kracht als subtiliteit vereist. Het eerste deel van het concert werd afgesloten met het Allegro uit Beethoven’s “Derde Cello Sonata” hier indrukwekkend uitgevoerd door Bram van Loey op cello en Renaat de Keyser achter de toetsen.
Na de pauze kon het publiek weer genieten van enkele liederen. Sopraan Miek Union voegde zich bij Renaat de Keyser voor een selectie van Poulenc’s liederen. Pieter Bellers speelde de acrobatische eerste Prokofiev Sonata, terwijl Jano Wijnants een mystieke ontroerende sfeer neerzette met Janáček’s “In the Mists”. Het concert eindigde met een sublieme uitvoering van Fauré’s “Trio Opus 120” door Trio Malatya: Yassine Posman (klarinet), Jacob van Durme (cello), en Taha Posman (piano). U kan binnenkort Trio Malatya aan het werk zien in de Miry concertzaal waar ze dit trio van Fauré zullen brengen samen met werken van Schönberg, Zemlinksky en Webern.
Op 31 januari 2025 werd officieel de Shapovalov vzw opgericht door Jacob Van Durme, Renaat De Keyser, Yassine en Taha Posman. De vzw heeft als doel om over een periode van drie jaar een kamermuziekfestival uit te bouwen dat het koppige eigenzinnige karakter van Gent verenigt met jonge muzikanten van internationaal niveau. Naast het op poten zetten van dit festival wil de vzw masterclasses en bijbehorende culturele events organiseren. De Shapovalov Sessions zullen altijd een vast onderdeel van het festival blijven om startende artiesten en nieuw publiek met elkaar in contact te brengen. Graag willen de vier oprichters van de vzw hun collega-muzikanten en vrijwilligers bedanken alsook het trouwe publiek dat hen zo onvermoeid blijft steunen.
Wat mag u niet missen?
- 2 mei: Shapovalov Orchestra Session, muziek van Mendelssohn en Schumann gebracht door gemotiveerde jonge muzikanten vanuit België en daar voorbij.
- Een nauwe samenwerking met Quatre Mains tijdens de Gentse feesten.
- De volgende drie jaar, meerdere losstaande kamermuziekconcerten op diverse locaties in Gent.