Eerder schreven we al over de Musica Mundi School in Waterloo. Een internationaal instituut voor uitzonderlijke muzikale talenten tussen 12 en 18 volgen er een algemeen lesprogramma met nadruk op de muzikale vorming. Het gaat om geselecteerde jongeren uit tal van landen wereldwijd die er op internaat, soms maandenlang of zelfs een heel schooljaar verblijven zonder naar huis te kunnen. Op zich een beproeving.
In de loop van een schooljaar verzorgen de leerlingen binnen en buiten de school een aantal concerten. Op 20 februari ‘25 was het luisteren naar solisten waar het in december ‘24 kamermuziek was. 20 van de 52 leerlingen gaven het beste van hun kunnen weer. Al die jongelui recenseren is onmogelijk en zo kozen we er voor met de losse pols enkele van de studenten er uit te kiezen en onze indrukken van hun prestaties kort weer te geven. Algemeen genomen hoor je in het anderhalf jaar dat we deze unieke school volgen een opmerkelijke vooruitgang. De eerste keer waren we al fel onder de indruk van de prestaties, nu hoorden we nog meer evolutie, hoe moeilijk dit ook voor te stellen is. Niet elke leerling heeft hetzelfde niveau, maar zeker is dat ze stuk voor stuk boven de middelmaat staan, zeg gerust aan de top voor jongeren van hun leeftijd. Een van de redenen is de zeer intense scholing en het gebrek aan afleiding – ze leven nu eenmaal in het internaat. Het Oxfordsysteem van scholing is tevens zeer sterk ontwikkelend voor de geest. Het hangt allemaal samen en het resultaat is verbluffend. Je kan er van uitgaan dat deze school geen gelijke heeft in de wereld.
Zus Amy en broer Liam Nassereddine (Nederland)
13 jaar is Amy. Ze speelt saxofoon en ze laat meteen horen dat de naar mijn gevoel de in de hoogte soms wat vals klinkende saxofoon helemaal zuiver kan klinken en zo fijn als een fluitje net als dat ze in de diepte zeer warm kan overkomen. Voor haar leeftijd heeft ze niet alleen een grote beheersing en techniek, ze weer hoe je moet fraseren en muziek moet laten leven, spreken. De ‘Kobold Dance’ van Tom De Haes is donker en bijna bangmakend in de eerste frasen, bloeit open tot een uitnodigende dans, wordt zeer fijnzinnig om dan weer als een echte dansende kobold door te gaan. Zoiets vertolken is niet niks.
Liam speelt piano als een rijpe, ervaren concertpianist. 14 is deze jonge vrolijke kerel. We luisteren, met kippenvel (!) naar het derde deel van Edvard Griegs pianoconcerto opus 16. Als je op die leeftijd al een hele zaal emotioneel maakt, wat staat er nog te wachten eens hij wel degelijk die ervaren concertpianist zal zijn?
Voor de grote podia, niet meer en niet minder: Dobromir Dobrev
Om het even bij de piano te houden: laatstejaarsstudent Dobromir Dobrev (19 – Bulgarije) laat ons begrijpen dat hij kan gaan verder studeren in Londen, met een volle studiebeurs. Hij vertolkt de prelude en fuga BWV 849 van Johann Sebastian Bach. Zo rustgevend, zo fijn, zo zuiver, zo mooi, zo Bach. Bij andere gelegenheden hoorden we hem in zwaar romantisch pianorepertoire het publiek al even fel begeesteren. Dit wordt een toppianist voor zover hij het nog niet is. Zo een musicus heeft geen wedstrijden nodig om door te breken.
Vlaams talent wordt wereldtop…
Al minstens zo overweldigend was het vioolspel van de Vlaamse Sophie De Keyser (15). Zelden, neen, eerlijk, nooit eerder hoorde ik zo’n jong violist niet alleen zo loepzuiver en zonder storende bijgeluiden van de strijkstok viool spelen – wat een techniek toch! – maar vooral haar muzikaliteit, de intonatie, de kracht, de volwassenheid, het charisma, het inzicht, het begrijpen. Speel het maar, het derde deel van het vioolconcerto van Felix Mendelssohn. Zij doet het en niet veel solisten met naam en faam zullen je zo raken zoals die jonge natuurtalent het doet.
Bij deze vier leerlingen houden we het. Denk niet dat de anderen matiger waren. We kunnen u alleen maar aanraden deze school, de concerten en vooral de leerlingen te volgen. Zij zijn de solisten van de toekomst.