Dit was een festival, hoe kan het anders, met telkens 2 pianisten aan de piano. Curator Frederik Croene legt een brug tussen de muziekacademie de Kunstbrug van Gentbrugge en de bewoners van Ledeberg. Er werd zowel hedendaags klassiek, improvisatie, free jazz als klassieke romantische muziek geprogrammeerd.
De meeste uitvoerders hadden een link met de muziekacademie door er zelf les te geven of er ooit les te hebben gevolgd. De professionele hoofdact werd telkens voorafgegaan met een beloftevolle leerling als voorprogramma. Op vrijdag 3 oktober was het eerste concert van dit mini vierhanden-festivalweekend met Frederik Croene & Marlies Cornelis.
Voorprogramma
Jordy Rombouts
Als ex-leerling van Frederik is hij gedreven door improvisatie en studeert nu jazz aan het KASK in Gent. Hij opende het concert met een minimalistische improvisatie. Jordy begon zachtjes met 2 noten, die zich repetitief ontwikkelden naar meer, monde uit naar een luide climax in octaven, om dan weer uit te deinen naar de beginsfeer. Heel verdienstelijk hoe een jonge pianist van 17 jaar erin slaagt een mooie spanningsboog op te bouwen en solo het publiek weet te beroeren van de eerste tot de laatste noot.
Hoofdprogramma
Frederik Croene
Coene studeerde in 1999 af aan het Brusselse Conservatorium en ontwikkelde sindsdien een eigenzinnige stijl als pianist en componist. Vanuit zijn wortels in de 19de-eeuwse virtuositeit zoekt hij steeds nieuwe vormen van expressie en combineert deze soms met multimedia.
Marlies Cornelis
Marlies studeerde af aan het conservatorium van Gent in 2022. Deze jonge beloftevolle pianiste specialiseert zich vooral in hedendaagse muziek. De link tussen uitvoerder en componist is voor haar een belangrijk gegeven, alsook de rol van gender, seksualiteit en intergenerationele dialoog in de muziek.
Frederik Croene en Marlies Cornelis brachten 2 composities die nog in de steigers staan: de structuur en materiaal zijn al grotendeels vastgelegd. Vanuit dit kader worden de muzikale elementen aan mekaar geïmproviseerd. Het ideale recept en houvast voor een geslaagde improvisatie met steeds opnieuw verrassende wendingen.
Frederik wil nog verder gaan: alles zorgvuldig noteren zodat de schijnbaar geïmproviseerde muziek helemaal vastligt op de partituur, een monnikenwerk! Marlies begon al rechtstaand: ze liet door middel van een vibrator de onderste bassnaren in de piano een lage bromtoon vol boventonen produceren. Frederik tokkelde enkele noten op deze bourdon en ontwikkelde ze zo tot een spannend verhaal. Op een gegeven moment kwam Marlies achter Frederik staan en speelde afwisselend in het hoogst en laagste register van de piano: een heel originele en vindingrijke quatre-mains techniek.
In het tweede stuk zaten ze wel netjes naast mekaar, zoals het traditioneel hoort te zijn. De basnoten waren deze keer met een soort kneedgom afgedekt, geprepareerd dus, wat resulteerde in een bijzondere holle, bijna percussieve klank maar wel nog tonaal herkenbaar. Het handelsmerk van Frederik, zowel bij improvisatie als in zijn composities, is de Beethooveniaanse thematische doorwerking: een motief of idee wordt consequent voortgezet, alle mogelijkheden worden afgetast en uitgewerkt en hij gaat pas door met een nieuw element wanneer het materiaal is “opgebruikt”. Zo krijgen we een gefundeerde spanningsboog te horen waarin de luisteraar motieven blijft herkennen, maar telkens in een andere context wordt ondergedompeld. Op het einde was een mooi basmotief te horen, bijna filmisch repetitief, waarop werd geïmproviseerd.
Dit duo voelt elkaar bijzonder goed aan en samen versmelten ze in een boeiende dialoog. Het publiek was dan ook van begin tot eind aandachtig en helemaal mee in hun verhaal. Alleen jammer dat er buiten af en toe kabaal was van jongeren van een plaatselijk jeugdhuis, die helemaal niet door hadden dat er een luisterconcert aan de gang was al was dat een beetje het concept om het net daar in Ledeberg te programmeren: mensen bereiken die normaal niet naar de betere concertzalen geraken. Zij mochten ook eens proeven van een geslaagde muzikale avond.
Op 18 oktober brengt Marlies Cornelis een solo-concert in het Stuk in Leuven Op 29 januari brengt Frederik Croene een solo-concert in de Bijloke.