Sinds afgelopen zaterdag is Mechelen gedurende twaalf dagen het centrum van de muzikale strijd tegen beschavingsziekte nummer één: eenzaamheid. Het jaarlijkse internationale stemmenfestival Lunalia is dit weekend gestart met een breed en kleurrijk programma om de positieve kracht van integratie in de samenleving muzikaal te omlijsten. “You’ll never be alone anymore” is dan ook het thema van Lunalia 2023.
De openingsavond in de harmonische barokkerk Sint-Pieter-en-Paul stond in het kader van eenzaamheid als symptoom van een gevoel van verlating. Dat kwam bij voorbeeld tot uiting in het lied Cucurrucú paloma (anoniem) door de sopraan Sofía Díaz, gezongen vanuit de nok van de kerk. Zij bezong de eenzaamheid van de man die zijn overleden geliefde herdacht en legde er subtiel gedoseerde dynamiek en kleur in. Het ensemble I Solisti bracht “…Erst das Gesicht…dann die Hände…und zuletzt erst das Haar” van de Belgische componist Karel Goeyvaerts in een respectvolle en gedragen vertolking. De strijkers creëerden in de passages die zij zonder vibratie streken, momenten van totale kaalheid waarin de vervreemding een hoogtepunt bereikte. Je voelde de spanning van ingehouden lyriek die alleen maar kan toebehoren aan een verdriet dat geen uitlaatklep heeft.
/*! elementor-pro – v3.12.3 – 23-04-2023 */
.elementor-gallery__container{min-height:1px}.elementor-gallery-item{position:relative;overflow:hidden;display:block;text-decoration:none;border:solid var(–image-border-width) var(–image-border-color);border-radius:var(–image-border-radius)}.elementor-gallery-item__content,.elementor-gallery-item__overlay{height:100%;width:100%;position:absolute;top:0;left:0}.elementor-gallery-item__overlay{mix-blend-mode:var(–overlay-mix-blend-mode);transition-duration:var(–overlay-transition-duration);transition-property:mix-blend-mode,transform,opacity,background-color}.elementor-gallery-item__image.e-gallery-image{transition-duration:var(–image-transition-duration);transition-property:filter,transform}.elementor-gallery-item__content{display:flex;flex-direction:column;justify-content:var(–content-justify-content,center);align-items:center;text-align:var(–content-text-align);padding:var(–content-padding)}.elementor-gallery-item__content>div{transition-duration:var(–content-transition-duration)}.elementor-gallery-item__content.elementor-gallery–sequenced-animation>div:nth-child(2){transition-delay:calc(var(–content-transition-delay) / 3)}.elementor-gallery-item__content.elementor-gallery–sequenced-animation>div:nth-child(3){transition-delay:calc(var(–content-transition-delay) / 3 * 2)}.elementor-gallery-item__content.elementor-gallery–sequenced-animation>div:nth-child(4){transition-delay:calc(var(–content-transition-delay) / 3 * 3)}.elementor-gallery-item__description{color:var(–description-text-color,#fff);width:100%}.elementor-gallery-item__title{color:var(–title-text-color,#fff);font-weight:700;width:100%}.elementor-gallery__titles-container{display:flex;flex-wrap:wrap;justify-content:var(–titles-container-justify-content,center);margin-bottom:20px}.elementor-gallery__titles-container:not(.e–pointer-framed) .elementor-item:after,.elementor-gallery__titles-container:not(.e–pointer-framed) .elementor-item:before{background-color:var(–galleries-pointer-bg-color-hover)}.elementor-gallery__titles-container:not(.e–pointer-framed) .elementor-item.elementor-item-active:after,.elementor-gallery__titles-container:not(.e–pointer-framed) .elementor-item.elementor-item-active:before{background-color:var(–galleries-pointer-bg-color-active)}.elementor-gallery__titles-container.e–pointer-framed .elementor-item:before{border-color:var(–galleries-pointer-bg-color-hover);border-width:var(–galleries-pointer-border-width)}.elementor-gallery__titles-container.e–pointer-framed .elementor-item:after{border-color:var(–galleries-pointer-bg-color-hover)}.elementor-gallery__titles-container.e–pointer-framed .elementor-item.elementor-item-active:after,.elementor-gallery__titles-container.e–pointer-framed .elementor-item.elementor-item-active:before{border-color:var(–galleries-pointer-bg-color-active)}.elementor-gallery__titles-container.e–pointer-framed.e–animation-draw .elementor-item:before{border-left-width:var(–galleries-pointer-border-width);border-bottom-width:var(–galleries-pointer-border-width);border-right-width:0;border-top-width:0}.elementor-gallery__titles-container.e–pointer-framed.e–animation-draw .elementor-item:after{border-left-width:0;border-bottom-width:0;border-right-width:var(–galleries-pointer-border-width);border-top-width:var(–galleries-pointer-border-width)}.elementor-gallery__titles-container.e–pointer-framed.e–animation-corners .elementor-item:before{border-left-width:var(–galleries-pointer-border-width);border-bottom-width:0;border-right-width:0;border-top-width:var(–galleries-pointer-border-width)}.elementor-gallery__titles-container.e–pointer-framed.e–animation-corners .elementor-item:after{border-left-width:0;border-bottom-width:var(–galleries-pointer-border-width);border-right-width:var(–galleries-pointer-border-width);border-top-width:0}.elementor-gallery__titles-container .e–pointer-double-line .elementor-item:after,.elementor-gallery__titles-container .e–pointer-double-line .elementor-item:before,.elementor-gallery__titles-container .e–pointer-overline .elementor-item:before,.elementor-gallery__titles-container .e–pointer-underline .elementor-item:after{height:var(–galleries-pointer-border-width)}.elementor-gallery-title{–space-between:10px;cursor:pointer;color:#6d7882;font-weight:500;position:relative;padding:7px 14px;transition:all .3s}.elementor-gallery-title–active{color:#495157}.elementor-gallery-title:not(:last-child){margin-right:var(–space-between)}.elementor-gallery-item__title+.elementor-gallery-item__description{margin-top:var(–description-margin-top)}.e-gallery-item.elementor-gallery-item{transition-property:all}.e-gallery-item.elementor-animated-content .elementor-animated-item–enter-from-bottom,.e-gallery-item.elementor-animated-content .elementor-animated-item–enter-from-left,.e-gallery-item.elementor-animated-content .elementor-animated-item–enter-from-right,.e-gallery-item.elementor-animated-content .elementor-animated-item–enter-from-top,.e-gallery-item:hover .elementor-gallery__item-overlay-bg,.e-gallery-item:hover .elementor-gallery__item-overlay-content,.e-gallery-item:hover .elementor-gallery__item-overlay-content__description,.e-gallery-item:hover .elementor-gallery__item-overlay-content__title{opacity:1}a.elementor-item.elementor-gallery-title{color:var(–galleries-title-color-normal)}a.elementor-item.elementor-gallery-title.elementor-item-active,a.elementor-item.elementor-gallery-title.highlighted,a.elementor-item.elementor-gallery-title:focus,a.elementor-item.elementor-gallery-title:hover{color:var(–galleries-title-color-hover)}a.elementor-item.elementor-gallery-title.elementor-item-active{color:var(–gallery-title-color-active)}.e-con-inner>.elementor-widget-gallery,.e-con>.elementor-widget-gallery{width:var(–container-widget-width);–flex-grow:var(–container-widget-flex-grow)}
Het festival besteedt in deze versie veel aandacht aan Karel Goeyvaerts (1923 – 1993) die op 8 juni 100 jaar zou zijn geworden. In De Zang van Aquarius (uit zijn opera Aquarius) stelden de basklarinettisten zich in het midden van de kerk tussen het publiek op. De musici slaagden erin de vaderlijkheid van hun instrument uit te dagen met momenten van lichtvoetige lyriek, een knipoog naar de vrouwenstemmen voor wie het stuk oorspronkelijk was geschreven. Maar ook waren er momenten waarop de luisteraar zich waande als een diepzeeduiker op exploratie in een scheepswrak, waaruit zo nu en dan scholen van duizenden blinkende visjes wegschoten. De belichting in blauw en donker benadrukten dat er op Goeyvaerts’ zeebodem veel te beleven valt.
De tweede helft van het concert werd ingenomen door het Berlijnse vrouwelijke vocale kwartet Niniwe. De vier zangeressen hebben allen een groot deel van hun opleiding aan jazz gewijd en dat was te horen. De set bestond uit bewerkingen van songs van The Beach Boys, Kate Bush, The Police, Lana del Rey, maar ook Edvard Grieg en Barbara Strozzi. Hun close harmony was weliswaar close maar ook niet té, zodat elke referentie naar Amerikaanse zoetsappigheid kordaat was weggewerkt. Winnie Brückner, die volgens het programmaboekje voor de arrangementen tekende, heeft de stukken in feite ge-hercomponeerd. “Message in a Bottle” van The Police bleek een ontroerend lamento te zijn geworden in plaats van een lekker rocknummer. “Babooshka” van Kate Bush klonk meer als een verhalende ballade dan het mysterieuze klankweefsel van weleer.
Het slotnummer was een bewerking van Smile (naar Charles Chaplin) die Brückner op verzoek van Lunalia speciaal voor I Solisti en Niniwe heeft gecomponeerd. De motieven in kleine bezetting (zowel instrumentaal als vocaal) kwamen goed tot hun recht. Minder overtuigend klonken de tuttidelen. Hier bleek dat de twee ensembles die hun kracht ontlenen aan hun eigenheid zich soms ongemakkelijk gaan voelen als zij de vertrouwdheid van de eigen biotoop moeten verlaten.
WAT: Openingsconcert Lunalia 2023
WIE: I Solisti o.l.v. Filip Rathé, Niniwe, Sofía Díaz (sopraan), Maja Jantar (regie)
WAAR: Sint-Pieter-en-Paulkerk, Mechelen
DATUM: 22 april 2023
ORGANISATIE: Festival Van Vlaanderen Mechelen
INFO en TICKETS: www.lunalia.be