• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zondag, december 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Muzikaal eerbetoon aan William Blake: genie of gek

door: Wynold Verweij
7 mei 2023
in Concerten, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Lunalia 2023: William Blake: visionair
Share on FacebookShare on Twitter

ookinteressant

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Het Lunalia-festival zette afgelopen donderdag zijn deuren open voor een ode aan de Engelse dichter William Blake in een vintage Brits programma met -uit België- een vleugje hedendaags. Reinoud Van Mechelen (tenor), Kristien Ceuppens (hobo) en Inge Spinette (piano) vulden de Mechelse Sint-Pieter-en-Paulkerk met een inspirerend recital.

© Thomas Phillips

William Blake (1757-1827) was in zijn werk als dichter even radicaal als mysterieus, even diepzinnig als extreem en daardoor controversieel. Hij werd beschouwd of als een genie of als een gek, maar nooit als irrelevant. Blake’s englishness, een combinatie van mystieke traditie met een frisse pint zelfspot, kon dan ook moeiteloos worden opgepakt door typisch Engelse componisten als Ralph Vaughan-Williams (1872-1958) en Benjamin Britten (1913-1976).

Het concert opende met Pan uit Six Metamorphoses after Ovid voor hobo.  Kristien Ceuppens speelde strak en perfect lineair. Het instrument kwam goed tot zijn recht in de akoestisch soms moeilijke omstandigheden die een kerk met zich meebrengt. De Oosters klinkende intervallen maakten de mysterieuze sfeer voelbaar. Tenor Reinoud Van Mechelen durfde het aan The Shepherd van Vaughan-Williams a capella te beginnen waarna het lied zich ontwikkelde tot een evenwichtig duet tussen hobo en stem. Die complimentariteit was ook terug te vinden in Ah! Sun-flower  van dezelfde componist. Waar Inge Spinette (piano) zich ingehouden en diepzinnig manifesteerde, zette tenor Van Mechelen de kracht van ontspanning in om een loepzuivere melancholie over het voetlicht te brengen.

© Wynold Verweij
© Wynold Verweij
© Wynold Verweij

Een uitschieter was Britten’s Last Rose of Summer waarin de waaiervormige akkoordprogressies op de piano een kleurrijke ondergrond boden voor de soepelheid waarmee Van Mechelen ook de baritonregisters ten gehore bracht. Beide musici lieten blijken dat perfectie klinkt als een speciaal soort eenvoud, een eenvoud die jarenlang geploeter liefdevol afdekt.

Verrassend was ook de combinatie van piano en Engelse hoorn in drie korte stukken uit Six studies in English folksong. De warmte van het blaasinstrument en de vloeiende aanslag van de piano vonden elkaar in een natuurlijk aanvoelende liefde op het eerste gezicht.

Heleen Van Haegenborgh was een van de drie Belgische componisten die werk op inspiratie van William Blake lieten horen.  But in the Wine-Presses the Human Grapes Sing not nor dance voor oboe d’amore, stem en piano begint met een lange melodielijn van de oboe d’amore, hier en daar opgerekt met minimale trillers en vermoedens van glissandi, die vrijwel onmerkbaar wordt verdergezet door de tenor en vervolgens door de piano.  Licht dissonante secunden en een bescheiden gebruik van het overige muzikale materiaal versterken de indruk van een hedendaagse versie van minimal music. Maar de luisteraar wordt al snel teruggezet in de realiteit waarin de oboe d’amore laat horen dat zij kan springen en dansen en de tenor de verbaasde concertgangers alle hoeken van de kerk laat zien. Ook William Blake had dit waarschijnlijk graag gehoord.

WAT: William Blake: visionair

WIE: Reinoud Van Mechelen (tenor), Kristien Ceuppens (hobo), Inge Spinette (piano)

WAAR: Sint-Pieter-en-Paulkerk, Mechelen

WANNEER: 4 mei 2023

ORGANISATIE: Lunalia, Festival van Vlaanderen Mechelen

Klara zendt dit concert uit op 10 mei om 20h00.

Tags: 20e-eeuwse muziekAnnelies Van Parys (°1975)Benjamin Britten (1913-1976)Festival van VlaanderenFestival van Vlaanderen Mechelen/KempenHedendaags klassiekHeleen Van Haegenborgh (°1980)Inge SpinetteKristien CeuppensLucien Posman (°1952)LunaliaRalph Vaughan Williams (1872-1958)Reinoud van Mechelen
Vorig artikel

Mozart: Piano Concertos

Volgend artikel

Erland Cooper: Folded Landscapes

Wynold Verweij

Wynold Verweij

Wynold Verweij heeft journalistiek als achtergrond. Hij was redacteur van NRC Handelsblad en correspondent in New York en Brussel. Na enkele omzwervingen in het bedrijfsleven en het advieswezen heeft hij zich toegelegd op studies filosofie en muziekgeschiedenis aan de KU Leuven. Hij is gefascineerd door klassieke muziek die nu wordt gecomponeerd en is voortdurend op zoek naar nieuwe melodische mogelijkheden, uitdagende orkestraties en prikkelende esthetiek.

Ook interessant:

Deelnemers bekend van De warmste nacht van het talent
Nieuws

Bekendmaking programma LUNALIA 2024

29 november 2023
Deelnemers bekend van De warmste nacht van het talent
Nieuws

Deelnemers bekend van De warmste nacht van het talent

27 november 2023
Distler: Die Weihnachtsgeschichte
New Releases

Distler: Die Weihnachtsgeschichte

23 november 2023
Hedendaagse koormuziek
Cd & DVD

Koorgezangen uit het noorden

6 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Sawyers: Mayflower
New Releases

Sawyers: Mayflower

2 november 2023
Volgend artikel
Erland Cooper: Folded Landscapes

Erland Cooper: Folded Landscapes

Midis-Minimes Festival: editie 37

Midis-Minimes Festival: editie 37

Ysaÿe: 6 Sonatas for Violin solo Op. 27

Ysaÿe: 6 Sonatas for Violin solo Op. 27

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (914)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (677)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.084)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.