Gelijk met het uitbotten van de natuur verschijnen ook de muziekfestivals. Niet alleen de vele popfestivals trekken duizenden liefhebbers, ook de klassieke muziek laat van zich horen. Opvallend daarbij zijn de jaarlijkse oudemuziekfestivals in binnen- en buitenland.
Gelukkig hoeven we niet ver te gaan. Er is heel wat te beleven dicht bij huis: maar liefst drie oudemuziekfestivals in België en een in Nederland:
- 30 juni – 16 juli: Muziekfestival Namen;
- 4 – 13 augustus: MA (Musica Antiqua) Festival Brugge;
- 18- 27 augustus: Laus Polyphoniae AMUZ Antwerpen
- 25 augustus – 3 september: Festival Oude Muziek Utrecht
In dit artikel zoomen we in op het Muziekfestival Namen met Leonardo García Alarcón (wie anders?) als artistiek leider. Met zijn Cappella Mediterranea en Choeur de Chambre de Namur maakt hij al jaren internationale faam.
De hoofdmoot van het festival bestaat uit de barokopera La Jérusalem délivrée (1712) van de Franse componist Philippe d’Orléans (1674-1723) en de librettist Hilaire-Bernard de Requeleyne, baron de Longepierre (1659-1731). Ik kende deze opera niet, maar dat is niet vreemd. Hij is door Leonardo García Alarcón namelijk onder het stof vandaan gehaald, iets wat hij al vaker deed.
Het verhaal is ontleend aan Gerusalemme liberata (1581) van Torquato Tasso (1544-1595), een in die tijd wereldberoemd episch gedicht over de eerste kruistocht door Godfried van Bouillon in 1096. Iedereen kende dit boek, niet in de laatste plaats door de vele muziek die eraan is gewijd (Combattimento di Tancredo e Clorinda van Monterverdi, Rinaldo van Handel, Armide van Lully en Gluck maar ook Armida van Haydn, Tancredi van Rossini, de cantate Rinaldo van Brahms, Torquato Tasso van Donizetti tot de 21-eeuwse opera Armida van Judith Weir).
De hoofdpersonen zijn christelijke en islamitische ridders die elkaar bestrijden maar ook verliefd worden op elkaar. In La Jérusalem délivrée zijn dat de islamitische vrouwelijke ridders Herminie en Clorinda (in deze opera slechts te horen als stem) die beide verliefd zijhn op de christelijke ridder Renaud, wiens liefde uitgaat naar Clorinda die hij die hij zonder het te weten heeft gedood op het slagveld. Daarnaast is er de haat-liefdeverhouding tussen de islamitische tovenares Armide en de kruisvaarder Renaud.
Philippe d’Orléans was een hooggeplaatst lid van het Franse hof. Hij zou zelfs de regent worden van de jonge Lodewijk XV. Als leerling van Charpentier en Campra ontwikkelde hij zich onder leiding van zijn muziekmeester Charles-Hubert Gervais (1671-1744) tot een gewaardeerd componist. Gervais was sterk beïnvloed door de Italiaans opera, wat mij benieuwd maakt naar de opera van Philippe d’Orléans. Bevat deze opera Italiaanse elementen zoals de driedelige aria of wordt het verhaal verteld in de Franse doorgecomponeerde stijl van Lully en Rameau? Alle reden om deze opera te gaan bewonderen op vrijdag 30 juni in de Namur Concert Hall.
Na deze bijzondere start volgt er wat je zou kunnen noemen een eclectisch programma met muziek uit diverse perioden en in verschillende stijlen, hoewel de nadruk blijft liggen op de barokmuziek.
Naast uitstapjes als een tribute aan de befaamde jazzgitarist Django Reinhardt door Minor Sing, de muzikale performance Madame Vitesse van Joëlle Charlier over haar idool Clärenore Stinnes die als eerste vrouw in een raceauto rond de wereld reed, blijven we voornamelijk in de oude muziek rondwaren met La Dafne (1719) van Caldara, Theodora (1749) van Handel, The Magic Flute (1791) van Mozart en Le 66 (1856) van Offenbach om enkele opera’s te noemen (hoewel Theodora in feite een oratorium is en Le 66 een operette). Verder is er muziek te horen van Bach, Zelenka, Mendelssohn, Schubert en Ravel.
Speciale aandacht krijgen enkele vrouwelijke kunstenaars. Ensemble Agamemnon bezingt de schilderijen van de Italiaanse schilderes Artemisia Gentileschi (1593-1656) met renaissance- en barokmuziek van onder andere Frescobaldi, Rossi en Mazzocchi.
Julie Roset, Ana Vieira Leite & Camille Allérat brengen het programma The ladies of Ferrara, een ode aan een groep vrouwen in Ferrara (1570) die aanvankelijk alleen aan het hof uitblonken met hun uitzonderlijke stemmen maar later vorsten van andere hoven zouden beïnvloeden om ook zogenaamde Concerti delle donne te organiseren. Een bijzonder fenomeen dat meer bekendheid verdient.
Al met al een ruim gevarieerd programma dat het verdient om bezocht te worden, vooral als u geïnteresseerd bent in bijzondere uitvoeringen zoals een pas ontdekte opera. Ik wens u veel genoegen.