Na een jaar van intense brainstormsessies, lange cafébezoeken en bergen e-mails over en weer, is het zover. Op zondag 5 november 2023 opent in Leuven de nieuwe concertreeks veelbeLEUVENd met het sprankelende Brandenburgs concerto nr. 3 BWV 1048 in G en het spectaculaire Bachconcert BWV 1065 in a, waarvoor er twintig muzikanten en maar liefst vier Steinways op het podium zullen staan. De zevendelige reeks werd samengesteld door vijf jonge pianisten, een violist en een hoornspeler die (op één na) ook allemaal uitvoerders bij een of meerdere concerten zijn. Ze spelen samen met vrienden en bekenden die bijna allemaal in de 21e eeuw geboren zijn en die een Leuvense connectie hebben (er studeren, wonen of geboren zijn) zoals het Meraki Wind Quintet en het Tinel Ensemble.
NIEUW
Wedstrijden waarin jonge musici zich aan het publiek kunnen presenteren zijn legio, iets oudere, professionele musici nemen al eens het financiële risico en organiseren op eigen houtje eenmalige (huis)concerten, maar een langer lopend project waarbij jongeren de zaak samen met een cultureel centrum van onderuit aansturen is tot nader bericht ongezien.
Annick Dumalin, programmator van 30CC : “Dat we het warm water hebben uitgevonden, ga ik niet beweren, maar andere cultuurhuizen doen dit bij mijn weten inderdaad niet. Nu heeft 30CC al enkele jaren ervaring met een nieuwe methodiek van programmeren, het zogenaamde co-programmeren of cirkelwerking, waarbij inwoners van de stad, zoals studenten of buurthuizen onafhankelijk een programmatie invullen. Voorstellingen die zo tot stand komen, kent ons publiek onder de naam ‘de Curatoren’. Het concept van veelbeLEUVENd sluit dus naadloos aan bij iets wat we al kennen, de jonge musici zijn een ploeg van curatoren die een concertreeks samenstellen. Het is trouwens niet mijn of óns idee, het was pianist Lenny Bui-Vandeput die er vorige zomer rijkelijk laat mee kwam aanzetten en ons warm heeft weten te maken. Twee weken later zaten we al aan tafel, stelde Lenny een team rond zich samen en kon het werk beginnen. Wij hebben hen carte blanche gegeven en voilà hier staan ze met een volwaardige concertreeks kamermuziek van Bach tot de Deense componist Hans Abrahamsen”.
De financiële verantwoordelijkheid dragen de jonge musici niet en voor de logistieke ondersteuning kunnen ze rekenen op de stad Leuven, die o.m. zalen ter beschikking stelt, maar verder hebben ze de reeks van begin tot einde gedragen.
Hoe belangrijk is dit nu voor hen, wat betekent het voor hun carrière-planning?
Lenny Bui-Vandeput: “Dat zal voor iedereen een beetje anders zijn. Sommige muzikanten uit ons team, Brecht en Jonathan om ze niet te noemen of An-Sofie die concertmeester is tijdens het eerste concert, draaien al goed mee in het circuit en hebben veel opdrachten, hun namen zijn niet meer onbekend. Voor hen is deze extra kans tot exposure welkom, voor anderen is het broodnodig.”
Kirsten Gedeshi: “Muzikant zijn gaat niet alleen over uitstekend cello of piano spelen, maar ook heel erg over netwerken. Niet elke master in de muziek is daar van nature goed in, of is een competitiebeest dat van wedstrijd naar wedstrijd leeft. Voor al die anderen dus is de reeks een geschenk!”
Lenny: “Promotie voeren, social media, sponsoring zoeken met alle hevige discussies van dien, technische fiches maken, bepalen welk personeel er nodig is, het totale kostenplaatje berekenen, ook onze eigen vergoeding incalculeren, … Dat wij dat allemaal mogen leren en doen, zonder een financiële kater te riskeren, komt neer op een cursus cultuurmanagement op de werkvloer”.
Kirsten: “Ja, het is een mooie aanvulling op onze artistieke opleiding die amper spreekt over hoe we ons als musicus in de markt moeten zetten. Ik zie hoe veel getalenteerde leeftijdgenoten zich te pletter communiceren en uitgeput of ontgoocheld worden, wanneer dat toch niet zo goed lukt. Heel eerlijk, je moet jezelf soms groter maken dan je bent, of van nature de juiste vrienden hebben. Sommigen hebben een manager uit de eigen rijke familie, zo is het wel gemakkelijk.”
Kirsten Gedeshi en Lenny Bui-Vandeput, die op 10 december een Rachmaninov-concert zullen spelen, nemen via Zoom deel aan het gesprek vanuit Korea waar ze een uitwisselingsprogramma volgen. Indien gewenst kunnen ze begeleiding krijgen van een psychotherapeut gespecialiseerd in K-Arts. Het valt hen op dat kunst in Korea zeer hoog in aanzien staat en dat jong muzikaal talent behandeld en begeleid wordt zoals jonge topsporters bij ons. Er is een heel systeem voorhanden van structurele ondersteuning, begeleiding, fysieke en mentale coaching. Lessen muziek, en dan spreken we nog maar over het Koreaanse DKO, duren geen 15 minuten maar minstens een uur of zelfs twee uur per week, anderzijds wordt die leerling verondersteld om vier uur per dag te oefenen. Maar dat is een ander debat, zeggen ze zelf.
DROMEN
Met de eerste editie veelbeLEUVENd gaat voor sommige teamleden of curatoren een droom in vervulling. Toen Brecht Valckenaers (piano) en Martijn Susla (klarinet) vier jaar geleden aan hun studies in het Conservatorium van Antwerpen begonnen, hebben ze elkaar gezworen dat ze ooit het Quatuor pour la fin du temps van Olivier Messiaen zouden spelen, op 21 januari 2024 komt die droom al uit. “Samen met Iola Cornelis (viool) en Emiel Vertongen (cello) hebben we de voorbije jaren een band met dit werk opgebouwd en kijken we ernaar uit onze liefde voor deze muziek met anderen te delen! Het Quatuor is ook zo divers, het zesde deel is opzwepend, een adrenaline rush om te spelen maar ook heel verbindend, iedereen speelt heel het stuk unisono alsof we samen scanderen. Het eerste deel is dan weer een evocatie van de vroege ochtend waarin vogels en andere natuurelementen een voor een wakker worden en bewegen, je zou het een soundscape kunnen noemen. Mijn toppunten zijn misschien wel de trage delen V en VIII, die zijn van een ongelooflijke, eeuwige schoonheid.”
Omdat extra kansen voor de jeugd creëren al zo lang op haar bucketlist stond, zit Ann Sluys, docent piano aan het Conservatorium van Leuven, als enige ‘oudere’ in het team zonder evenwel mee te musiceren. “Het doet mij altijd pijn wanneer jonge musici, zelfs afgestudeerden, verondersteld worden gratis of voor een appel en een ei op te treden, of schroom voelen om zich behoorlijk te laten vergoeden”, zegt ze. “Verder geniet ik enorm van hun energie en enthousiasme, ik weet wel zeker dat die ook in hun concerten te horen zal zijn. Dit soort frisheid ervaar je maar een korte periode in je muzikantenleven, het publiek kan er maar wel bij varen”.
Presenteert deze reeks nu de grote namen van morgen, zij die ‘het’ zullen maken?
Ann Sluys: “Zoiets is heel moeilijk te zeggen, volgens mij maakt talent maar 30 % uit, naast wilskracht, je moet immers ook de drive hebben om in je eigen talent te blijven investeren. Verder moet je op het juiste moment met de juiste mensen in contact komen. Sommige zeer getalenteerde jonge muzikanten blijven om heel uiteenlopende redenen toch onder de radar en worden door organisatoren of culturele centra niet opgemerkt, precies daaraan wil deze reeks tegemoet komen. Wel zeker is dat de screening streng was, in conclaaf zijn veel namen genoemd, vele zijn geschrapt wegens nog niet klaar. Al wie in veelbeLEUVENd speelt, staat op een hoog niveau. Maar voorspellen wie de Leuvense Julien Libeer of Lorenzo Gatto zal zijn, is niet de eerste bekommernis van de concertreeks”.
CONTINUITEIT
Of het concept veelbeLEUVENd elders navolging zal vinden, valt af te wachten. In elk geval is de eerste editie goed op weg om een succes te worden, voor twee concerten (Bach op 5/11 en Arenski-Piazolla op 18/02) zijn er wachtlijsten. Het vervolgprogramma voor ’2024-’2025 staat in de stellingen. Misschien droomt het team volgende keer groter dan enkel kamermuziek? Misschien komen er concerten op oude instrumenten? De formule lijkt enkel te werken en te kloppen, wanneer het team jong blijft en zichzelf dus voortdurend vernieuwt, nieuw bloed zal voortdurend nodig zijn. Misschien komt de lakmoesproef later, wanneer het ‘nieuwe’ eraf is, maar dat ze goed vertrokken zijn, is een feit.
Veelbeleuvend, op zondagen in Leuven van 5 november 2023 tot 26 mei 2024
van, door en met:
Lenny Bui-Vandeput, piano
Stijn Claeys, piano
Kirsten Gedeshi, piano
Brecht Valckenaers, piano
Kasper Delrue, viool
Jonathan van der Beek, hoorn
Ann Sluys, docente piano
Robrecht Penders, 30 CC
Annick Dumalin, 30 CC
Voor het jaarprogramma : www.30cc.be/veelbeLEUVENd
Over de Curatoren: www.30cc.be/curatoren