Isabella Leonarda (1620-1704), geboren in een adellijke familie, trad op 16-jarige leeftijd toe tot het Ursulinenklooster in de Piemontese stad Novara. Na haar intrede in de orde leefde ze er de rest van haar leven als non, later als muziekdirecteur en moeder-overste. Blijkbaar was ze al vroeg muzikaal begaafd, want de eerste van haar gepubliceerde muziekbundels dateert van 1640, toen ze nog maar 20 jaar oud was.
Na het Brilliant Classics portret van Isabella Leonarda’s vocale output door Cappella Artemisia onder leiding van Candace Smith (96626), presenteert het geheel vrouwelijke ensemble Giardino di Delizie een set van 11 triosonates die in 1683 werden gepubliceerd als Op 16 van de componist. Isabella droeg ze op aan de Maagd Maria met een devotioneel voorwoord: “Als deze stukken de wereld niet bevallen, ben ik tevreden als ze u bevallen, want u waardeert het hart meer dan het verstand.
De muziek van Isabella beviel destijds inderdaad de rest van de wereld: een Franse verzamelaar schreef: “Alle werken van deze beroemde en onvergelijkbare Isabella Leonarda zijn zo mooi, zo charmant, zo briljant en tegelijkertijd zo kundig en wijs … dat ik het zeer betreur ze niet allemaal te bezitten”.
Hoewel de sonates niet de gedurfde contrasten of rijke harmonieën hebben van hun tijdgenoot Corelli, torenen ze toch uit boven veel andere hedendaagse voorbeelden van het genre, niet in de laatste plaats vanwege de improvisatorische vrijheid van hun compositie, vooral in de langzame delen. Ze zijn geschreven voor twee violen, violone en orgel continuo, waardoor het triosonates zijn waarin de violone parte gelijkwaardig met de violen dialogeert.
Eerdere albums van dit opwindende ensemble voor oude muziek zijn steeds goed ontvangen door de internationale pers. Het optreden klinkt volkomen natuurlijk, vol spontaniteit en vol energie. Het is duidelijk dat de groep echt van deze muziek houdt en het niet alleen probeert te leren” (Lonati, 95590 theclassicreview. com). Giardino di Delizie… een energieke en fantasierijke aanpak van deze prachtige muziek…. spelen met gevoeligheid en aanzienlijke muzikaliteit. (Colista, 96033, earlymusicreview. com). ‘Een tuin vol heerlijkheden, gevoelig en prachtig uitgevoerd, perfect voor elke liefhebber van de barok.’ (Gems of the Polish Baroque, 95955, MusicWeb International).
De enige instrumentale werken van Isabella Leonarda zijn de twaalf sonates voor 1, 2, 3 en 4 instrumenten die deel uitmaken van Opus 16. Geen enkele vrouw vóór Leonarda produceerde zoveel niet-liturgische muziek, en zij is de enige vrouw van de 17e eeuw die sonates voor de kerk publiceerde. De eerste elf sonates in deze opname zijn geschreven voor twee violen, violone en orgel continuo, wat betekent dat het allemaal triosonates zijn waarin de violone partij gelijkwaardig dialogeert met de violen. Deze uitstekende werken laten zien dat Leonarda behoort tot de groep van 16e-eeuwse componisten die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de triosonate, een genre dat later door Arcangelo Corelli is geperfectioneerd.
Ensemble Giardino di Delizie, opgericht in 2014 door violiste Ewa Anna Augustynowicz, is een vrouwelijk kwartet van experts in oude muziek dat in Rome is gevestigd maar internationaal samenwerkt, niet alleen met elkaar maar ook met groepen onder leiding van Christophe Coin, Enrico Onofri, Fabio Bondi en andere grootheden uit de moderne barokmuziek. Hun eerdere opnamen van muziek van Lonati (BC 95590), Colista (BC 96033) en Stradella (BC 96079) zijn enthousiast ontvangen door de internationale pers.
*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.