ART27, dat vroeger bekend stond als “Jeugd en Muziek,” heeft al jarenlang een sterke reputatie als dé organisator van klassieke muziekconcerten in Tienen. Met Le Concert de Tirlemont op zaterdag 9 november in de OLV Ten Poelkerk, in het hart van Tienen, bevestigden ze andermaal hun status. De naam Le Concert de Tirlemont verwijst naar het historische muziekgezelschap uit de 18de eeuw dat de mooiste muziek uit Europa ten gehore bracht in Tienen. En zo werd ook de status van de intussen kleine provinciestad Tienen als een belangrijk cultureel knooppunt door het concert bevestigd.
Op het podium schitterden enkele van België’s meest gerenommeerde musici: Toon Fret (traverso en presentatie), Wim Vandenbossche (traverso), Edward Van Marsenille (klavecimbel), Ronan Kernoa (cello en viola da gamba), Louise Vanbiervliet (viool), Ann Cnop (viool), Mathilde Wolfs (cello) en Luc Gysbregts (altviool). Het ensemble bracht een gevarieerd en boeiend programma met werken van Willem de Fesch, de minder bekende Jean-Baptiste Barrière, Georg Philipp Telemann en Johann Sebastian Bach.
De avond begon met het levendige Concerto Grosso VII in D voor fluit en strijkers van Willem de Fesch, dat de luisteraars meteen meevoerde naar de pracht van de barokke kamermuziek. Het duo cellisten Mathilde Wolfs en Ronan Kernoa zette vervolgens het virtuoze Sonate in G van Jean-Baptiste Barrière neer, waarbij de dialogen tussen beide cello’s zorgden voor een intieme en rijke klankervaring. Het Quatuor Parisien van Telemann bracht vervolgens een bijzonder samenspel van fluit, viool, viola da gamba en klavecimbel, waarbij de muzikanten elkaar soepel aanvoelden in een muzikaal gesprek dat zowel lyrisch als levendig was. Dit werd gevolgd door Bachs iconische Orkestsuite in b, BWV 1067, waarin vooral de gracieuze dansbewegingen de barokke grandeur tot leven brachten.
Het officiële gedeelte van het concert sloot af met een ander pareltje van de Fesch, het Concerto Grosso VIII in G voor twee fluiten en strijkers, waarin Toon Fret en Wim Vandenbossche een vloeiende en speelse dialoog op hun traverso’s uitvoerden.
Elk stuk werd op een humoristische en tegelijk informatieve manier ingeleid door Toon Fret, die met enthousiasme achtergrondinformatie gaf over de componisten en de muziek. Hij vertelde onder andere dat Willem de Fesch van oorsprong uit Nederland kwam, maar van Luikse herkomst was, en dat hij, wegens zijn “toxisch leiderschap” een bewogen loopbaan had in Amsterdam, Antwerpen en uiteindelijk Londen. Over Bach leerden we dan weer dat de adel een muzikaal duel op klavecimbel plande tussen de Saksische barok grootmeester en de toen zeer gevierde Franse klavecinist Marchand, maar dat deze laatste het handdoek in de ring gooide nadat hij de grote Bach de ene fuga na de andere had horen improviseren. Deze details gaven het publiek een diepere inkijk in het leven van de componisten, die daardoor net wat menselijker werden, en in de context van de stukken.
Na een daverend applaus trakteerde het ensemble het publiek op een prachtige encore: de Pastorale uit het wondermooie Concerto Grosso in g, op. 6 nr. 8 van Arcangelo Corelli, een ingetogen en betoverende afsluiting die het publiek in vervoering bracht.
“Le Concert de Tirlemont” toonde andermaal de kracht van ART27 om klassieke muziek in Tienen op het hoogste niveau te brengen, met een combinatie van virtuositeit, humor en historische diepgang. Een concert dat het publiek zeker niet snel zal vergeten.
Wij kijken alvast uit naar een volgend concert van Le Concert de Tirlemont.