• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
vrijdag, september 22, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Kurt Weill in Broadwaystijl

door: Lucrèce Maeckelbergh
24 november 2022
in Concerten, Recensies
Leestijd:6 minuten
A A
© Bjorn Frins

© Bjorn Frins

Share on FacebookShare on Twitter

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Zowat een maand lang toert Opera Zuid door Nederland met een opmerkelijk theaterstuk van Kurt Weil, Lady in the Dark. Het is eerder een musical dan een opera te noemen waar de samenwerking van Weill met Ira Gershwin zeker voor veel tussen zit. Opera Zuid biedt er een wervelende en knap geënsceneerde productie van die een kennismaking met het niets aan actualiteit ingeboete stuk beslist de moeite waard maakt.  

Het is fascinerend om dezelfde componist op nauwelijks drie maanden tijd in twee totaal verschillende theaterwerelden te ontmoeten. Toch is hij bij nader inzien heel herkenbaar: zijn alerte en kritische blik op de maatschappelijke omstandigheden, zijn scherpzinnige analyse van de karakters, de gelaagdheid van het verhaal dat toch een spannende samenhang blijft hebben. Het zijn karakteristieken die we zowel in Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny – dat in september te zien was bij Opera Vlaanderen – als in Lady in the Dark terugvinden. 

Liza Elliott is de hoofdredactrice van een bekend modemagazine, Allure. Haar extreme ambitie leidt ertoe dat ze al enige tijd lijdt aan paniekaanvallen en depressies. Enigszins twijfelend aan het effect ervan, gaat ze toch een psychiater opzoeken. Ook in haar privéleven heeft ze problemen: ze kan namelijk niet kiezen tussen een huwelijksaanzoek van haar minnaar en baas Kendall Nesbitt,  die eindelijk zijn scheiding aankondigt en de hofmakerij van de filmster Randy Curtis. Ook binnen de redactie van het blad blijven haar geen wrijvingen bespaard, onder andere door de dreigende concurrentiedruk van manager Charley Johnson. De analyse van de therapeute graaft naar het verleden van Liza en rakelt via dromen ingrijpende momenten uit haar leven terug op om zo tot de kern van haar problemen te komen. De confrontatie van die droomervaringen met de huidige gebeurtenissen die ze ervaart, maakt voor een groot deel het boeiende van de musical uit. Als er al een happy end kan bespeurd worden dan is het dat ze met Charley Johnson een positieve overeenkomst kan maken voor het verdere succes van het blad Allure. 

© Joost Milde

Uitgekiende karakterisering

De regie van Anna Pool is tegelijk sober en esthetisch en ze geeft in samenspel met het decor duidelijk de verhaallijn weer. Al voor de muziek inzet horen we ratelende schrijfmachines en zien we de drukpers draaien. Een strook van het decor geeft trouwens op alle essentiële passages de cover van het blad weer. Een duidelijk statement: het magazine is en blijft alles overheersend in het leven van Liza Elliott. Haar bureau op de redactie is ook blijvend aanwezig. En de bewegingen van de vele bezoekers worden telkens grappig aangemeld via de verdiepingen van de lift. Elk droomfragment krijgt een handige scènewisseling met telkens prachtige belichting (circuspassage, diploma-uitreiking High School enzovoort). Natuurlijk staat een grote fauteuil centraal in de psychoanalyse-passages. 

De personages zijn scherp getekend: de “establishment”-dame Liza Elliott, net als de sober gekostumeerde en bijna nederig overkomende ernstige minnaar Kendall Nesbitt, de daarentegen als een ridicule cowboy verschijnende filmster Randy Curtis, die nadien bijna een metamorfose ondergaat, als blijkt dat hij het meent en hij zijn gevoelens de vrije loop laat tegenover Liza. Liza is zowel in haar wispelturigheid als in haar wanhopige zoektocht naar evenwicht uitstekend gekenschetst. Net als de discreet op de achtergrond blijvende therapeute. Zo is de voorstelling een model van eenvoudige maar toch uitgekiende karakterisering van de personages. De depressieve Liza evolueert uiteindelijk naar een bevrijde vrouw, wat regisseuse Anna Pool als een actuele doelstelling heeft gesteld. 

© Bjorn Frins
© Bjorn Frins
© Bjorn Frins
© Bjorn Frins
© Joost Milde
© Joost Milde

Van Broadway tot cabaret

De cast verenigt ideaal zanger-acteurs. Maartje Rammeloo heeft als Liza Elliott een heldere mooie dictie maar evengoed is ze een overtuigende zangeres met soepele sopraan in songs als One life to live of het ontroerende My ship (My ship has sails that are made of silk), waarin we Weill terugvinden als de componist die zich ideaal aan de Amerikaanse muziekwereld van cabaret, Broadway en Tin Pan Alley heeft aangepast. De samenwerking met Ira Gershwin en Moss Hart is daar zeker niet vreemd aan. Bij de andere acteurs zijn vooral Elliott Carlton Hines (Charley Johnson) en  Quirijn de Lang (Randy Curtis) te vernoemen als uitstekende vertolkers van hun partij, terwijl eigenlijk niemand uit de toon valt. Behalve de solisten verdienen ook het koor en de dansers alleen maar toejuichingen, die ze dan ook kregen op het einde van de voorstelling.

David Stern dirigeerde een geëngageerde philharmonie zuidnederland, waarbij hij de hele diversiteit van de muziek van Weill expressie gaf, de jazzy-passages, de felle momenten van dreiging en angst, de emotionele passages met romantische Broadway-muziek. 

Opera Zuid is een organisatie die jaarlijks een aantal opera’s uit verschillende periodes programmeert en ermee langs Nederlandse theaters reist. Hun doel is: “traditie en innovatie met elkaar te verzoenen, meesterwerken uit het verleden treffen de kern van ons hier en nu. Nieuwe creaties verbinden wij met traditie en actualiteit.” Als illustratie van deze doelstelling is deze productie van Kurt Weills Lady in the Dark, beslist geslaagd. Ze is een coproductie met Les Théâtres de la Ville de Luxembourg en wordt ondersteund door de Kurt Weill Foundation for Music.

WAT: Kurt Weill, Lady in the Dark

WIE: Anna Pool [regie], David Stern [dirigent],
Theaterkoor Opera Zuid i.s.m. Kooracademie Maastricht philharmonie zuidnederland
Sylvia Poorta, Maartje Rammeloo, Elliott Carlton Hines, Quirijn de Lang e.a.

WAAR: Opera Zuid

WANNEER: 22-11-2022, Parktheater Eindhoven
Nog tournee tot 11 december

www.operazuid.nl

Interview met David Stern

Tags: 20e-eeuwse muziekDavid SternKurt Weill (1900-1950)OperaOpera Zuid
Vorig artikel

Dringend herwaardering nodig, zelfs voor de jonge Haendel.

Volgend artikel

Werner: Requiem

Lucrèce Maeckelbergh

Lucrèce Maeckelbergh

Werkte 32 jaar als programmamedewerkster klassieke muziek bij VRT-radio. Ze heeft een uitgesproken voorliefde voor lied en opera en blijft in dat genre nog actief op de website van Klassiek Centraal. Werkte als muziekrecensente voor Staalkaart. Auteur van "Con Passione", een portret van dirigent Antonio Pappano (2006, uitgegeven bij Snoeck).

Ook interessant:

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik
Nieuws

Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik

18 augustus 2023
Wereldpremière Cassandra van Bernard Foccroulle bij De Munt
Nieuws

Wereldpremière Cassandra van Bernard Foccroulle bij De Munt

18 augustus 2023
Volgend artikel
Werner: Requiem

Werner: Requiem

Vredesconcert: muziek van filmcomponisten Kilar, Glass en Brossé

Vredesconcert: muziek van filmcomponisten Kilar, Glass en Brossé

Luis Felipe Ramírez Santillán: Symphonies Nos. 1 & 3

Luis Felipe Ramírez Santillán: Symphonies Nos. 1 & 3

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (643)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.