Het begon zeven jaar geleden met een initiatief van – ere wie ere toekomt – de Brasschaatse burgemeester Jan Jambon, nu minister-president en minister van cultuur van de Vlaamse Regering. Hij wilde een klassiek feest, met aandacht voor opera, in het kasteelpark van zijn gemeente.
Er werd gekozen voor zoveel als mogelijk professionele musici van eigen bodem. Mensen die in ons land niet altijd meteen aan bod komen en hun brood als musicus, zeker de zangers, in het buitenland (moeten) verdienen. Jan Jambon sprak de juiste personen aan om alles te organiseren en van een dagje opera-aria’s op een liefst zomerse dag zonder regen, in open lucht, groeide dit uit tot een jaarlijks evenement dat nu niet meer alleen in Brasschaat een 4.000 mensen publiek zal trekken, maar ook in Antwerpen en Middelkerke. Volgend jaar komt er met zekerheid ook Maasmechelen bij.
Het ééndagsfestival viel meteen in de smaak van het publiek en groeide zo uit tot een organisatie die op meerdere plaatsen in Vlaanderen de klassieke muziek, met in het bijzonder opera, dichter bij het volk zal brengen. De sfeer is los, ontspannen, met een hapje en een drankje, midden het groen van een park, op de Antwerpse Linkeroever met zicht op de stad aan de rechteroever en vlakbij de Noordzee.
Van in het begin is Robert Groslot de dirigent die zijn orkest en koor samen met de solisten in goede banen leidt. Met opera, maar ook met walsen waar op gedanst kan worden en andere al dan niet lichtere klassiek.
De organisatoren kiezen bewust voor eigen talent dat internationale naam en faam geniet of gaat genieten en zorgt voor een fijne opvang van de artiesten die ook een correcte gage verdienen.
Iedereen wordt van deze klassieke muziekdagen dus beter. Een win-win situatie, ook voor de sponsors die meer dan ooit hun naam graag aan dit opzet verbonden zien. Men is er zelfs in geslaagd sponsoren te overhalen wat guller te zijn voor de artiesten die met heel die coronatoestand heel wat hebben moeten inboeten, zowel op artistiek als financieel vlak.
Met Klassiek in het Park en Klassiek aan Zee wordt het accent op Verdi gelegd. Robert Groslot dirigeert het Great Globe Orchestra en de solisten zijn niemand minder dan Karen Vermeiren, Lisa Mostin, Charlotte Wajnberg en Stefan Cifolelli.
Klassiek aan de Schelde biedt ‘het beste’ uit Carmen met dezelfde dirigent en orkest, en met als solisten Héloïse Mas, Paul Gay, Charlotte Wajnberg en Stefan Cifolelli.
Meer info vind je op de drie speciaal aangemaakte websites. Daar kan je meteen kaartjes bestellen.
Is dat alles? Neen! Twee jaar geleden – vorig jaar werd alles verplicht geannuleerd omwille de coronacrisis – organiseerde men voor het eerst Jong Klassiek. Een wedstrijd voor jong talent op eender welk instrument. De eerste editie werd gewonnen door Jappe Dendievel die voor het duizendkoppige publiek in open lucht mocht soleren, begeleid door het orkest onder leiding van Robert Groslot. Een unieke ervaring, zeker voor jong talent.
Info