• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

KEW Viool 2019 – Finaleweek – Vierde avond

door: Ludwig Van Mechelen
24 mei 2019
in Evenementen, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
KEW Viool 2019 – Finaleweek – Eerste avond
Share on FacebookShare on Twitter

Is het omdat ik het opgelegde werk intussen 8 keer hoorde dat ik het nu toch niet meer zo enthousiast kan beluisteren als de dag dat ik het voor het eerst hoorde? Vallen de clichés meer op, namelijk deze die in elk virtuoos stuk weerkomen: onmogelijk snelle toonladders, dubbelgrepen, octaafsprongen enzomeer? Is het omdat het toch redelijk lang is – 20 minuten is niet niks – en luidruchtig? Hoe dan ook, nog vier keer intens naar dit werk luisteren, de plicht roept.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Júlia Pusker (Hongarije, geb. 7.9.1991)

Nogal snel voel je dat het niet helemaal zal zijn zoals het hoort. De Hongaarse violiste speelt nogal aanvallend met veel krakende inzetten van de strijkstok waardoor ze ook niet altijd toonvast is en uitschuivertjes maakt. Er is ook te weinig muziek. In de flageoletten, dé adders onder het gras in dit werk, is niet alles even zuiver en zijn haar bogen te kort. Het orkest kan me ook niet overtuigen, als dat ook zo overkomt bij deze kandidate, stelt zich echt een probleem.

Bij het begin van het vioolconcerto van Ludwig Van Beethoven is het orkest niet in zijn beste doen en dat houdt nogal aan. Wat scheelt er? Vermoeidheid? Dat laatste is niet onmogelijk. Er wordt van de orkestleden, elke wedstrijd weer, van hen geëist dat ze dubbel presteren tijdens de daguren met de repetities en nog eens tijdens de finale-avonden. Beethovens vioolconcerto is naar mijn smaak een van de allermooiste vioolwerken die ooit gecomponeerd zijn. Dit werk is het verhaal van verliefdheid, maar we horen hier eerder iemand afgewezen worden. Er zijn te veel onzuiverheden in het spel van deze laureate, de zang en zeker de brede zo typische Beethoveniaanse brede bindende bogen zijn echt te beperkt en bij wijlen bijna ruw al weet ze soms ook heel fraaie beelden te schilderen. Wat is er aan de hand? Zenuwen? Zoiets want ze staat ook niet spontaan, veeleer gespannen op het podium. En op het einde lees je het van haar gezicht: “Sorry mensen, ik ben de mist in gegaan”. Ach, het kan gebeuren op een wedstrijd. Dat kan ontgoochelend zijn, maar niet getreurd, er komen betere kansen op tal van podia waar er geen wedstrijdstress heerst.

 

1 of 1
- +

1.

Foto: © Kurt Chan


Yukiko Uno (Japan, geb. 11.11.1995)

Dat de persoonlijkheden zich aftekenen in zoiets al het opgelegd werk, is duidelijk.  Niet één uitvoering kent dezelfde interpretatie. Hoe de jury beoordeelt, is een open vraag, maar ik zou deze Japanse violiste toch al zeker bij de eerste zes plaatsen. Nog vier kandidaten te gaan, dus nog zeker geen gedoe van deze daar en die ginder. Wel speelt ze zonder enige fanatieke virtuositeit en legt ze meer nadruk op de mooie klank van een viool al laat haar instrument in de diepe snaar aan draagkracht te wensen over. Ondanks dat euvel genoot ik tot nu toe het meeste van dit werk met haar vertolking.

Het vioolconcerto van Brahms krijgt van haar een gelijkaardige aandacht met veel frasering, bogen die zangerig en fijn op- en afbouwen in mooi afgewogen crescendo’s en decrescendo’s. Ook hier krijgen de talloze virtuoze grepen een muzikale onderbouw en bindt ze het geheel aan elkaar.  Ondanks ook deze kandidate steken laat vallen en een paar keer niet de juist toonprecisie haalt, kwam ze over als iemand die niet wedijvert, maar een vioolconcert komt spelen. Dat deed ze dan ook, concerteren en je zag haar genieten.

 

1 of 1
- +

1.

Foto: © Bruno Vessiez

Tags: Júlia PuskerKEW VioolKoningin ElisabethwedstrijdMuziekconcoursYukiko Uno
Vorig artikel

KEW Viool 2019 – Finaleweek – Derde avond

Volgend artikel

De Vierde van Bruckner meesterlijk getemd

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen (Mechelen, 10.12.1960) genoot een muzikale opleiding als violist en pianist, maar een ernstige armbreuk met blijvende gevolgen deed hem vroegtijdig afhaken. Na jarenlang recensies geschreven te hebben voor een Antwerps weekblad, richtte hij in juni 2006 Klassiek Centraal op.

Ook interessant:

56ste IVC LiedDuo van start!
Nieuws

56ste IVC LiedDuo van start!

15 september 2023
Jasmin White is de winnares van de Koningin Sonja zangwedstrijd 2023!
Nieuws

Jasmin White is de winnares van de Koningin Sonja zangwedstrijd 2023!

29 augustus 2023
Chopin Concours op piano’s uit het Chopin-tijdperk
Nieuws

Chopin Concours op piano’s uit het Chopin-tijdperk

16 augustus 2023
MA Festival verwelkomt Jan Van den Borre
Nieuws

Maciej Skrzeczkowski wint MA Competitie 2023!

11 augustus 2023
Andrew Watts nieuw boegbeeld International Vocal Competition ‘s-Hertogenbosch
Nieuws

Andrew Watts nieuw boegbeeld International Vocal Competition ‘s-Hertogenbosch

7 augustus 2023
Jonge harpiste Juliette Gauthier (21) wint Classic Academy 2023
Nieuws

Jonge harpiste Juliette Gauthier (21) wint Classic Academy 2023

20 juni 2023
Volgend artikel
De Vierde van Bruckner meesterlijk getemd

De Vierde van Bruckner meesterlijk getemd

KEW Viool 2019 – Finaleweek – Eerste avond

KEW Viool 2019 - Finaleweek - Vijfde avond

KEW Viool 2019 – Finaleweek – Eerste avond

KEW Viool 2019 - Finaleweek - Zesde avond

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.